LCD vraag

Ik heb een behoorlijk aantal jaren 70 en 80 digitale horloges. Nu twijfel ik om overal de batterij eruit te halen en alleen die ik draag te voorzien. Ik weet niet of door alle horloges te laten lopen het de levensduur van het lc scherm kan beïnvloeden.

Kan iemand met verstand hierover er iets over zeggen ?

Het is mijns inziens sowieso beter om de batterij uit de horloges te halen die je niet draagt, aangezien je het risico loopt dat de batterij gaat lekken en als dat gebeurt kan dat het uurwerk (ernstig) beschadigen.

2 likes

Ben even zo vrij geweest om de titel aan te passen, LC lijkt op Louis Cartier en je bedoeld het display.

Tenzij je een goed werkend rotatie schema hebt zou ik de batterij er uit laten, er is altijd dat ene horloge dat je een jaar niet draagt, en daarna ontdek je de rottende batterij.
Uv licht en het kapot gaan van de afdichting tussen de verschillende lagen zijn in mijn ervaring waarom veel lcd schermen stuk gaan. (Afgezien van rottende alkaline batterijen)

1 like

Duidelijk.

Heb er 40, dus kans is inderdaad groot dat ik sommige lang niet draag.

Ze staan wel uit het zonlicht in een vitrine, er zitten geen alkaline maar de duurdere zilveroxide batteijen in.

Een schema heb ik niet, maar kijk bijna wekelijks naar de werking en vervang een batterij daar waar nodig.

2 likes

Dat zijn er veel!

De batterijtjes zou ik er wel uit halen hoor, gewoon voor de zekerheid :slight_smile:

In dit geval hoeven de batterijen er m.i. niet uit.

1 like

Zover mijn kennis gaat en ik even snel op Google kan vinden slijt een LCD niet of nauwelijks.
Het zijn (zoals de naam al zegt) vloeibare kristallen waarvan de gedraaide structuur dmv spanning kan worden beïnvloed en er al dan niet licht wordt doorgelaten.

Enige wat zou kunnen slijten maar ook daar ben ik niet zeker van zijn de polarisatie filters. Maar als je ze opslaat afgeschermd van direct/fel zonlicht lijkt me dat ook geen risico meer.

Qua opslag maakt het voor het display niets uit of er al dan niet een batterij in zit.

1 like

Lcd slijten ook. Althans due van computers en tv schermen. Dus waarom van horloges niet?

Ik snap de gedachtegang, maar daarmee reduceer je de kans dat je ze nog af en toe draagt tot nagenoeg nul. Voor mij zou de lol er dan wel een beetje af zijn. :wink:

Lekkende Renata zilveroxide batterijen hebben twee zeldzame horloges van mij gesloopt. Waren niet eens leeg.

Neen de backlightverlichting die slijt, niet de LCD.
En een lcd horloge maakt geen gebruik van backlightverlichting (nahja alleen als je ze in het donker wilt kunnen aflezen) en de monitoren die jij noemt hebben überhaupt continu backlightverlichting nodig om het plaatje zichtbaar te maken.

1 like

Dat valt reuze mee hoor, het plaatsen van een batterijtje in een horloge die het nodig heeft is eenvoudig, en het instellen van de tijd ook :slight_smile: (tenzij het een klikdekseltje heeft, dat is een beetje gedoe)

1 like

Dat is waar, ik heb 's ochtends voordat ik naar m’n werk ging nog wel eens even gauw een batterijtje verwisseld omdat ik bij het omdoen er achter kwam dat het horloge niet meer liep. :sweat_smile:

Maar dat was geen vintage maar een goedkope Chinees.

Overigens wel de reden dat ik nauwelijks vintage horloges met batterij heb, veel te bang dat het kapot gaat en niet meer reparabel is. :thinking:

Zou je dan peroidiek, zeg om het jaar, alle batterijen moeten vernieuwen om dit risico tegen te gaan ?

China ≠ Japan, Swiss

1 like