Vandaag test ik de Leader om de pols. Het horloge deed niet veel, dus een complete service van het “best wel” ingewikkelde AS 1701 uurwerk was noodzakelijk.
Ondanks de uitgesproken seventies looks bevat het horloge Radium. dat wijst op een bouwjaar voor 1960, want toen is vrij abrupt gestopt met het gebruik van dit isotoop in horloges.
Volgens de heer Ranfft zou dat ook best kunnen want in 1955 bestond dit AS kaliber al.
Heel mooi! Een schroefbalans zou een aanwijzing zijn voor een ouder uurwerk, de nieuwere zie ik eigenlijk alleen met zo’n nieuwerwetse balans zonder schroefjes.
@MartijnV: Inderdaad schroefbalans en verguld uurwerk dus waarschijnlijk vrij oud, wat weer niet klopt met de “moderne” vormgeving. Ik denk dat Leader gewoon een hypermodern merk was in de Sixties
@Arie Kabaalstra: Het uurwerk is al geserviced en loopt nu weer prima, alleen nog een nieuw glaasje plaatsen (is besteld).
Sorry ik had geen tijd om foto’s te maken, want ik had al mijn aandacht nodig voor dit wat ingewikkeldere uurwerk.
De test is voor 50% geslaagd. :?
Het uurwerk functioneert neer behoren, als het horloge plat ligt is er niks aan de hand, maar bij dragen haakt de secondewijzer een enkele keer achter de minuten wijzer op precies tien over.
Omdat er weinig ruimte is was er al een extra hoog glaasje onderweg, dus binnenkort kan ik dit probleempje oplossen door de secondewijzer iets rechter te maken.
Totaal onbekend merk voor mij, desalniettemin best wel
een leuk horloge. Misschien heeft men in de jaren '70
old stock uurwerkjes in deze horloges gebruikt.