Lebeau-Courally: Vakmanschap met een grote V

Lebeau-Courally is oorspronkelijk een Belgisch bedrijf uit Luik dat zeer hoogstaande en gedecoreerde jachtgeweren maakt sinds 1865. Het berdijf staat bekend om zijn vakmanschap.
In 2010 wordt het bedrijf overgenomen door Joris Ide, een fervent jager, maar ook een zeer groot horlogeliefhebber.
In de geschiedenis werden veel horloge-onderdelen gemaakt door een lokale wapensmid omdat deze het materiaal en de know-how had. Hier wil Joris Ide op verder bouwen en introduceert Lebeau-Courally op de exclusieve horlogemarkt.
Hij gaat op zoek naar experten uit de haute-horlogerie en vindt Antoine Tschumi (designer bij Greubel en Forsey en Harry Winston). In 2015 koopt hij de manufactuur IMH in Le Locle, een 100% inhouse manufactuur met 40 van de beste horlogemakers.
Alle modellen refereren naar jachtwapens door hun lock-lever op 9 uur, maar ook door hun fantastische gravuren en patronen. De lock-lever (clef de fusil) doet dienst zowel om de gesloten achterkant te kunnen openen om het fantastisch afgewerkte binnenwerk te kunnen zien, als om de complicaties aan te passen.
Hun vroegere modellen vond ik wat te klassiek, maar de nieuwe uitvoeringen van de Le Baron reeks voor 2015 zijn fantastisch. Ze zijn gelieerd aan autosport.

Le baron DLC: om hun samenwerking met Phoenix Audi R8 Racing Team te vieren



Le Baron Zoute Grand Prix, als sponsor van de Grand Prix in Knokke

Dit waren de modernere versies, nu wat klassiekere:


Phase de lune

Le Comte Tourbillon

Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben.
Wel veel uitleg, maar ik vond dat de historie mocht bekend zijn, dit komt misschien door mijn vaderlandsliefde!

8 likes

Ik kende het nog niet,maar vind het wel heel mooi…zal wel een arm en een been kosten denk ik.

Ja…
Maar heel mooi !
http://www.lebeau-courally.com/watches/en/collections/c/8

Nice, maar die wijzers lijken wel wat op de Master Compressor van JLC.