LED it be

LED is weer helemaal hip op het forum.

Vandaag op de Rikketik een LED horloge van Omega gekocht. Het betreft het model Time-Computer van de tweede generatie (met twee knoppen). Caliber is een Omega module 1601, identiek aan de Pulsar 301 module.

Het horloge is normaal in ruststand, dit om batterijen te sparen. Deze LED´s zijn ware energieslurpers. Leen vertelde me dat bij normaal gebruik een batterijtje 1 jaar mee kan gaan.

Als je het rechter knopje indrukt, zie je eventjes (sekonde of 2) de tijd oplichten.

Houd je die rechter knop ietsjes langer ingedrukt, dan krijg je de sekonden te zien.

Bij het indrukken van de linker knop verschijnt de datum.

Het horloge komt met de originele stalen band. Nummer 1224/211

Deze stalen band is min of meer geintegreerd in de kast. De eerste twee links van de band zitten aan de kast vast, en de eigenlijke band begint na de tweede link. Samen vormen ze een geheel. Nadeel is dat, als de originele band kapot of weg is, het er niet meer uitziet als je een andere stalen of leren band monteert.

De band heeft nog een verrassing in petto. Er is een klepje achter de sluiting.

Als je dit klepje opent zit er in dit geheimecompartementje een magneet…

Die magneet heb je nodig om de tijd te kunnen verzetten !!!
Op de achterkant zijn twee uitsparingen. Eentje voor de minuten, en eentje voor de uren. Je kunt het magneetje op deze uitsparing leggen, en zo kun je het horloge op tijd zetten… Raar systeem. Ik heb jet nog niet uitgeprobeerd, omdat het horloge reeds op tijd stond.
Hoe je de datum d.m.v. het magneetje kunt verzetten weet ik nog niet. Ik zal eens op zoek gaan naar nadere dokumentatie…

Al met al een mooi stuk horloge geschiedenis.

gr,
Hans Mennink

…getverdekke !!! (grapje ! )

Was dat bij die verkoper “op het hoekje”…
Met die defcon beveiligde vitrines…
Heb daar ook bij stilgestaan en achter de prijs gevraagd.
Moest ie even bellen zei ie…
Waarop ik: wordt ie dan hier vangaag niet verkocht ?
Antwoord: “neen!”

Ik een beetje depri…snik…

Alhoewel, even later een imho nog redelijk mooie PULSAR kunnen meepikken; OOK met een magneetje…

Misschien hebben we wel hetzelfde “binnenwerk” - lol !

PM je me even wat je hem uiteindelijk moest (mocht) betalen ?

Enne…het is je gegund hoor - ik HAD al een Omega… maat dat wist je hé… :wink:

Leuk ding Hans, het blijft een betoverend merk Omega…(tu)(tu)(tu)

Geniet ervan

Het was wel op een stand achterin op een hoekje. De verkoper was buitenlands, communicatie in het duits. Het horloge zat in een platte lig-vitrine.

Heb je ook foto´s van de Pulsar? Deze LED module is door Pulsar uitgevonden. Ik heb gelezen dat slechts drie merken dit systeem op de markt hebben gebracht.

Ik PM je wel even voor de uiteindelijke prijs.

gr,
Hans Mennink

Foto’s zullen voor morgen zijn…cam is aan het opladen en ik heb nog bergen werk…

(morgen maandag, weetjewel :wink:

Leuk horloge Hans!

Echt mooi kan ik hem eerlijk gezegd niet noemen maar wel een belangrijk stuk in de geschiedenis van het horloge. Leuk dat je alles zo duidelijk hebt uitgelegd met de foto’s. Wist eigenlijk helemaal niks van deze techniek met het magneetje, bedankt!

Het horloge voldoet zeker niet aan de maatstaven van het huidige modebeeld.
In de begin jaren zeventig was dit wel het modebeeld. En aangezien alles een cyclus heeft, zal dit ontwerp ooit wel weer heel mooi gevonden worden.

Op de een of andere manier wordt ik toch aangetrokken door dit soort ontwerp. Sommige dingen zijn gewoon mooi van lelijkheid…

gr,
Hans Mennink

Als je het magneetje onder het horloge op de daartoe bestemde plaats houdt, gaan de uren vooruit ( er wordt een contact aangetrokken ) en als je het onder de andere plaats houdt, de minuten.

Daarna staat het horloge “uit”, tot je op een toets drukt en dan beginnen de seconden van 0 te lopen…

Enfin, Freddy, correct me if I’m wrong////

Die griekse letter linksboven :smiley: is op zich al mooi !

De Pulsar is iets meer gestroomlijnd van vorm, maar de Omega had ik toch ook best wel willen hebben.

Zeg, heeft die man dan bij jou een foontje gepleegd of zei hij onmiddellijk de prijs ?

( Moet toch iets aan mijn "uitstraling gaan doen… :smiley: )

Goede aanwinst Hans,

Om de datum bij te stellen moet je op de drukknop drukken van de datum en dan de magneet op de bodem plaatsen om de maanden en de datum bij te stellen.

@Marc Correct, na het instellen van de uren en minuten staat het horloge stil. Pas als men de rechterdrukknop indrukt begint het horloge te lopen vanaf 0 seconden.

@ Freddy: Ze hebben me toch een beetje liggen gehad…

Er zit NIET het originele magneetje bij :frowning:

Doch het werkt wel.

Het originele is U-vormig. ( zie mijn ander topic met de link )

Inmiddels een hele reeks LED watches uitgeleverd door Robbie…

Henrik word helemaal warm van zijn nieuwe stopwatch met rode LED’s

En nu jij ook al…het gaat hier goed fout :D:D:D

Gelukkig is het een Omega, geinig ding. Ben benieuwd hoe vaak je hem gaat dragen…volgens mij ga je het tikken van een balans missen.

Marc, ik heb in mijn atelier je horloge bijgesteld met één van mijn magneetjes en dat is een origineel van Pulsar.
Heb ik nog van in de tijd dat Pulsar verdeeld werd door Kinsbergen waar ik werkte. Heb veel van deze Pulsar’s hersteld.
Die U- vormige magneetjes braken makkelijkER bij het insteken in het slot als men niet oplet.
Het jouwe is dus wel degelijk ook origineel.

Freddy, ge maakt me weer gelukkig… :wink:

Thanks !

LED it be Hans.

Mooi verhaal.

Ik kreeg er laatst ook een aangeboden :smiley:
Heb deze ook zien liggen, ik vind het een mooi ding en zeker interessant te zien hoe Omega mee is gegaan met de tijd.

Bedankt Freddy voor de duidelijke uitleg. Ik zal hem eens exact op tijd zetten (en de datum aanpassen zie ik nu).

gr,
Hans Mennink

Dan de gouden versie… (nou ja goudkleurig)…
LED is weer hip.

super… (tu)

Mooi Hans,
Je was 10 tellen eerder bij deze kraam…mocht je er eens vanaf willen :slight_smile:
Voorlopig hou ik het dan maar op deze, toch de “moeder der leds” (slechte foto dat wel)