Leder bandje - zelf bijkleuren

Vandaag en gisteren nogal wat gepost over handmade banden.
Blijkbaar zet de belangstelling zich over.
Vandaar mijn vraag.
Ik heb nog wel wat rommel liggen dus kan gerust wat experimenteren maar alvorens ik daarmee begin…
Ik heb in mijn vorig leven nogal wat jaartjes gesleten in de reclamewereld-drukkerijen en fotogravures.
Daarnaast opleiding gehad tot colorist bij dupont.
Dit heeft wat kleurerkenning betreft zo zijn voor- en nadelen.
Kleine verschillen zie je nogal snel en storen me makkelijk.
Zo heb ik een victorinox pro diver in “ice-black” wat volgens mij helemaal geen zwart is. Hij is grijs-pvd maar met een zilveren en zelfs een koud-bruine schijn in.
Nu wil ik hier graag een waterbestendige lederen band op plaatsen en bijkleuren want zwart of donkergrijs staat echt niet.

Hoe pak ik dat het best aan ? Fijn opschuren? Verf? Schoensmeer mengen?
Graag enkele tips van de bandjesartiesten hier aanwezig !

Thanx:~:

Ben ook wel benieuwd.

Vinrouge Schreef:

Nu wil ik hier graag een waterbestendige lederen
band op plaatsen en bijkleuren.
Hoe pak ik dat het best aan ? Fijn opschuren?
Verf? Schoensmeer mengen?
Graag enkele tips van de bandjesartiesten hier
aanwezig !

Thanx:~:

Over het zelf verven van leer is veel te vinden, voornamelijk als je googlet op het kleuren van schoenen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar je moet eerst alle bestaande coating verwijderen met aceton (liever geen nail polish remover) en vervolgens kleuren met speciale verf. Ik heb het weleens gezien en de verf lijkt nog het meest op ecoline. Meestal wordt de kleur in meerdere lagen opgebouwd. Er is ook acrylverf, dat dekt meteen, maar geeft een plastic-achtig resultaat. Moet je van houden.
Leuk klusje! Succes!

gr. Bouke

Vandaag nieuw gerief binnen gekregen. De band die er op zit heeft teveel rood in het bruin. Er is reeds een andere band bestelling, dus deze te rode band wil ik bijkleuren om te passen bij een SKX.

1. Hoe pak ik dat best aan? (Een nieuwe band kost €20-25, dus cheap solutions only)
  2. Naar welke kleur zou ik hem trachten te brengen? Lichtere kleur zal moeilijk zijn vrees ik.

Foto vergeten

Vanmorgen mijn DIY projectje gedaan.

Hoewel de blauwe band voor de Spinnaker nog niet binnen is, kon ik het rood-achtige bandje niet meer aanzien.

Stap 1: demontage

Stap 2: leder openwerken met wasbezine, het doekje kleurde rood.

Een bleke kleur zal geen optie zijn dus. De SKX kan nog een nieuw bandje gebruiken, en gezien de zwarte stiksels voor zwart gekozen.

Stap 3: 2 lagen zwarte schoensmeer inwrijven en inborstellen, en afwerken met een beschermspray voor leder.

2 likes

Korte update: er is nog wat parfum en open lucht aan te pas gekomen om de schoensmeer-geur weg te krijgen.

1 like