Lederen horlogeband opfrissen

Hallo,

Ik heb een horloge band die door het dragen aardig wat sleet heeft opgelopen: het is een bruine Santoni voor een IWC Pilot.

De band is nog in oke staat maat het bruine leder heeft wat van zijn bruine glorie verloren… is het mogelijk dit terug op te frissen. Onze schoenen poetsen we en kleuren we immers ook terug in :slight_smile:

De band heeft verder geen krakjes noch overige schade.

Enig tips voor onderhoud van diverse lederen banden zijn ook welkom. Ik ben niet echt een staalband persoon :slight_smile:

Thnx voor de tips,

Kevin

Ik heb ook alleen maar leren banden (op één na)
Ik gebruik zeer sporadisch gewoon een heel klein beetje kleurloos leervet :+1:

2 likes

In kleine hoeveelheden aanbrengen en boenen. Indd, zoals je bij een schoen ook doet. Succes :+1:t5:

Edit; let op met bepaalde leersoorten en kleuren. “Standaard” bruin of zwart moet eigenlijk nooit een probleem geven

3 likes

Inderdaad, dun opbrengen met je vingers zodat het vet warm wordt en makkelijk intrekt. Paar uurtjes laten intrekken en met een doek licht opwrijven.

2 likes

Dus geen ingekleurd smeer gebruiken?

Nee, altijd blank leder vet/crème, hoe dunner hoe beter in mijn ervaring. Het vet uit de crème maakt dat de al aanwezige pigmenten weer springen.

2 likes

En de binnenkant reinigen? Gewoon vochtige doek?

Ja. Voor de conditie van het leer zou je die ook in kunnen vetten. Trekt er in en merk je niets van.

Ooit iemand al een olie geprobeerd?

Brooks zadelvet, heb ik goede ervaringen mee.

Gewoon een dikke pot zadelleer bij de paardensport winkel. Daar kun je heel HF mee invetten de komende 10 jaar en kost veel minder dan een speciaal vetje.

1 like

Jagertje gebruik ik voor al het leer, handschoenen, jackies, boots…
en ook de lederen horlogebandjes.
Paar uur laten intrekken en zo nodig nog een keer herhalen.
Prima spul en het ruikt heerlijk, dat typische Jagertje luchtje :blush::+1:

1 like

Hier ook, heb een paar kleine blikjes :+1:

1 like

Ik gebruikt voor al mijn lederen banden, ook lederen wallet, portemonnaie, alles van leer, Fiebing’s Saddle Soap, helemaal blij mee :wink: