Leeftijd snek zakhorloge Huguenin

Beste mede forumleden,

Ik sprak gister een oom van mijn moeder en hij vertelde over een zakhorloge dat hij nog heeft van zijn opa en dat hij graag zou willen weten wat de leeftijd van het horloge is. Hij weet dat ik wat met horloges heb en ik bood hem aan om te kijken of ik er meer over te weten kan komen.
Hij heeft mij vandaag een paar foto’s gestuurd per mail en aangezien ik niet zoveel van zakhorloges afweet, hoop ik dat iemand mij hier misschien wat meer over dit zakhorloge kan vertellen. Vooral de leeftijd zou ik erg graag te weten willen komen.

Het betreft een snek uurwerk wat zijn opa op twaalf jarige leeftijd cadeau heeft gekregen, het was toen al een tweedehands horloge. Op het uurwerk staat de gravure Huguenin D Perret. Zo te zien zit er nogal wat handwerk in het uurwerk. Het uurwerk loopt nog, maar gelukkig is hij ervan op de hoogte dat het niet verstandig is het horloge te laten lopen. Het horloge heeft hard een servicebeurt nodig.

Hieronder een aantal foto’s, hopelijk kan iemand mij helpen:

Hallo Mick,

Helaas kan ik je niet helpen met informatie. Maar het is wel een uitzonderlijk mooi exemplaar!

Het is inderdaad een mooi exwmplaar.
Lijkt mij Frans eind 1700 en gezien de lange staaf tussen kast en ophangoog heeft er wellicht nog een kast omheen gezeten ter bescherming.
Het is wel de moeite waard deze in ieder geval te conserveren en inderdaad niet op te winden.

groet
Arie

Geachte heer Mooren,

Laat ik eens een poging wagen. De familie Huguenin (de naam gaat terug tot de veertiende eeuw en duikt vooral op in Neuchâtel en Le Locle) behoort tot de oudste horlogefamilies die Zwitserland rijk is. Binnen deze families waren onderlinge huwelijken gebruikelijk en we zien dan ook regelmatig namen als Brandt, Courvoisier, Dubois, Perrelet, Piaget en Sandoz in de familienaam opduiken, Een aantal Huguenins heeft de toekomst in Amerika gezocht, o.a. resulterend in - jawel - deze site
http://www.hugueninusa.com/
. Helaas heeft mijn intensieve zoektocht naar de persoon die achter deze signatuur schuilgaat (nog) niets tastbaars opgeleverd.

Het horloge is op het eerste gezicht prima bewaard gebleven en, hoewel voorzien van een spillegang, qua opbouw het ‘knollentijdperk’ duidelijk ontgroeid. De aanwezigheid van een spiraal en de relatief vlakke bouwwijze toont de technische vooruitgang. Mede daardoor is het te plaatsen aan het begin van de 19de eeuw, laten we zeggen het tijdvak van 1800 tot 1830. Het heeft in ieder geval geen extra kasten gehad; de lange pendant kwam in die tijd vaker voor en werd uitgevoerd als druktoets vaak toegepast bij horloges met repetitieslagwerk. Het is overigens jammer dat er geen foto’s van de voor- en achterzijde van de kast zijn geplaatst.

Gezien de toegepaste techniek en de daaruit voortvloeiende praktische onbruikbaarheid in deze tijd vol precisiehorloge, lijkt mij een conservering (en dus niet een reparatie met het oog dagelijks gebruik) voor de hand liggen. Dit zakhorloge is absoluut een leuke aanwinst voor een verzameling.

Vriendelijke groet,
Robbert

Bedankt voor de informatie en de moeite! Hier heb ik heel veel aan! Ik zal de informatie doorspelen aan mijn moeders oom. Ik weet zeker dat hij er erg blij mee zal zijn! Hartelijk dank!

In het boek dictinnaire des horloges français van Tardy staat ook wat van deze persoon.( of zijn familie)
Als je wil scan ik het en mail het .Mvrg.

Hallo “antiekeklokken”,
Allereerst bedankt voor je reactie. Ik zou het heel fijn vinden als je dat zou willen doen. :} Ik zal je even een PB sturen met mijn email erin, dan kan je het daar naartoe sturen.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite! :~

Ik kan hem niet meer terug vinden, maar op marktplaats kwam ik een zakhorloge tegen met ook deze decoratie van het uurwerk!

Succes!