Leeftijd Stowa uurwerk (hoe oud is ie eigenlijk en nu net aangekomen :) )

Ja ik heb een horloge en er staat Stowa op en hoe veel is ie waard en ik heb geen foto’s :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Nee alle gekheid op een stokje, ik heb een leuk Stowa horloge op de kop getikt, moet nog aankomen.


(redial? dan wel heel leuk gedaan)

Nou zegt de verkoper (verkoopster?) dat het uurwerk uit de jaren '60 is. Maar gezien hoe het uurwerk er uit ziet lijkt het me sterk? Schroefbalans (denk ik) en geen shock protectie.

Dus wat zeggen jullie, ik zeg dat ie op zijn jongst uit de jaren '50 zou moeten zijn.

1 like

eind 40 begin 50 zou ik denken ja.

De hele stijl en opzet ademt jaren 50 en zeker omdat er nog geen schokprotectie aanwezig is.
Ook de aparte opbouw van het secondenrad zag je veel in pre 60 uurwerken.

Nou dan weet ik genoeg eerst, ik vond het al zo raar dat de verkoper zei dat ie uit de jaren '60 zou komen. Bedankt!
Ik zal hem voorstellen als ie binnen is, en dan raden van welke fabrikant het uurwerk is.

Raden? :sweat: Ik durf te stellen dat het een Unitas is.

2 likes

Ik moet raden, anderen zoals jij weten het gewoon :relaxed:

1 like

Zoals al genoemd is, is dit echt een typische voorbeeld van een overgang van een kleine seconde op 6 naar centraal geplaatste seconde wijzer.
Dat gebuurt ergens in eend jaren 40
Typische voorbeeld is Minerva cal 48 en 49 :blush:

Groet Iwan :motorcycle:


Zo bedoelde ik het niet hoor. Maar raden is niet nodig. Ik zie al het één en ander onder het balanswiel staan. Soms staat het logo en/of het caliber op de wijzerplaatkant. Als het helemaal ongemerkt is, kan je aan de slag met boekwerken als Bestfit, Paulsons of Catalogue Officiel.

Niet erg opgevat hoor :slight_smile: Sommige mensen kunnen een caliber al herkennen aan de vorm van de balanskloof enz. Dus ik dacht dat jij hem ook al zo had herkend. Als het horloge er is dan pak ik natuurlijk de loupe erbij.

@kaleiwan prachtige Minerva uurwerken! Met incabloc zelfs al.

1 like

Ja, ik denk hem te herkennen aan de klik. Mist trouwens een kastschroef. Die heb ik wel voor je eventueel.

dankjewel alvast :slight_smile:

Oké hij is binnen. Ff wat GSM foto’s. Er staat 174 onder de balans.

Binnenkant deksel:

5 likes

Er staat dus 174 bij de balans, en deze lijkt er heel erg op, als je naar de balansbrug kijkt en hoe het er rondom het anker uit ziet.
https://uhrforum.de/klassische-stowa-aus-den-1940ern-t116546

O ja, er mist bij mij dus een kastschroef, maar de onderste helft heb ik nog, die zit nog in het uurwerk :worried:

Grappig, dat er verschillende brugdesigns zijn, komt wel vaker voor. Maar dat twee calibers, waarvan 1 met centrale sweep second en 1 met een decentrale allebei hetzelfde cal. nummer krijgen is me vreemd.

inderdaad apart, ik kom hem verder nergens tegen. Bij boley.de hebben ze het over een unitas 174-1 met “function SC” maar geen plaatjes helaas.
http://boley.de/en/caliber/watch-movements/unitas/12804

(wat zou sc betekenen, iets met Sweep Second?)

In het boek staat ook geen Unitas 174 maar dat zegt niets, vele ontbreken.
Wel deze 23mm grote Unitas kalibers, ze lijken er veel op.

1 like

inderdaad! Bedank voor het opzoekwerk, zeer interessant, dus wat zal ik denken, eind jaren '40? Die onderste met seconden complicatie lijkt er al een behoorlijk beetje op.

Ik gok zoals de meesten ook op jaren vijftig. :smile:

Is dat Paulson’s Masterkey? o het staat er zelfs onder…schele :wink: Dat is wel raar want in Catalogue Officiel staat wel de Unitas 174 en de 174-1 SC met wijzerplaatkant alleen. In Bestfit trouwens ook, maar daar staan alleen afbeeldingen van het keyless werk.

In het boek van Paulson staan maar drie of vierduizend kalibers dat is slechts een druppel op een gloeiende plaat. :smile: