Leeftijd Tissot PR516 HERITAGE

Volgens mij is een extract of the archives niet mogelijk voor moderne horloges omdat die niet meer voorzien zijn van individuele serienummers. Ook Tissot zelf kan dus niet achterhalen wat de productiedatum van een moderne Tissot is. :thinking:
Wat Tissot misschien wel zou kunnen vertellen is wat de productiejaren van dit model geweest zijn.

Het is niet uitgesloten dat ze alleen in 2012 gemaakt zijn, maar veel bewijs daarvoor kan ik nog even niet vinden. Ik heb een box catalogus uit 2016 en daar staat de PR516 Heritage gewoon nog in.

2 likes

Ik had al zo’n idee inderdaad.

Ik zou dan inderdaad ook de catalogi even aanhouden. Als het horloge daar niet meer in staat, dan is het lastiger.

1 like

Bij auto’s wordt in dat geval eveneens de datum van tenaamstelling gehanteerd. Dat die eerste tenaamstelling in het buitenland was, maakt geen verschil.

Bij een horloge interesseert mij, als leek, enkel de stempeldatum, indien een redelijk recent horloge en tenzij het om iets bijzonders gaat (een NOS dat al acht jaar ‘op de plank’ ligt of een zeer exclusief horloge). Is echter extra informatie voorhanden, dan graag vermelden uiteraard.

2 likes

Blijft lastig. Heb zelf een horloge waar op staat geproduceerd in 2017 maar het is een 2018 model (duurt even voordat de batch in de winkel ligt denk ik) En dan kan het ook nog eens op de plank liggen idd voor jaren. Dus het makkelijkste lijkt mij om bij een onbekende productiedatum de verkoopdatum aan te houden. Er vanuit gaande dat het een modern horloge is zou het niet uit moeten maken wanneer die tussen de 2 en 10 jaar netjes opgeborgen still ligt bij de juwelier. Mocht er iets zijn dan zal dat relatief snel onder garantie hersteld zijn geweest.

1 like

Ok, als aannemelijk gemaakt kan worden dat dit model alleen in 2012 is gefabriceerd dan is de leeftijd 9 jaar. Anders gewoon stempeldatum.

1 like

Tot dusver nog niet.

Bijzonder eigenlijk dat Tissot hierin niet transparant blijkt te zijn.

Ik heb naar aanleiding van dit vraagstuk vandaag zelfs een account aangemaakt bij Tissot in de hoop aan de hand van het referentienummer erachter te komen. Helaas bieden ze alleen registratie aan voor modellen vanaf 2014 met een WS logo oid.:man_shrugging:t3:

1 like

Maar hier staat toch dat elk horloge na 2014 zo’n code zou moeten hebben?
In dat geval is het in ieder geval aannemelijk dat het horloge vóór 2014 geproduceerd is.

Echter, ik ga helemaal mee met de auto vergelijking en de datum van eerste verkoop aanhouden. En alleen als je inderdaad echt met zekerheid kan zeggen dat de productiedatum en datum eerste verkoop jaren uit elkaar liggen, dit er voor de volledigheid bij vermelden.

2 likes

Als ik in 2017 een NOS koop die sinds 2012 in de vitrine ligt, zou ik in de advertentie zowel de stempeldatum als de productiedatum vermelden, en er bij zeggen dat het om een in 2017 verkochte NOS gaat.

Dat is het eerbare om te doen, want in de tijd dat iets stil ligt droogt olie en pakking uit, een dus zou je na aankoop van zo’n NOS dus ook een check moeten laten doen voor WR en smering van het uurwerk. Dus minstens even in een Elma en op de timegrapher met dat horloge.

Was dat onderbouwd? :smirk::smirk:

Van een auto wil ik zéér zeker weten dat hij vijf jaar in een garage heeft gestaan voor hij op kenteken is gezet. Serieus. Dat bepaalt de direct of ik onderhoud ga laten doen zodra ik van het terrein af rijd.

1 like

Ik zou zeggen stempel. Dit is namelijk ook leidend voor garantie. Als je de ‘oude’ datum hanteert, correspondeert dat niet met een nog eventueel lopende garantieperiode.

1 like

Als je een nieuwe auto koopt waar jij eerste eigenaar van wordt, zal deze te allen tijde door de dealer een afleverbeurt krijgen waar alles nagelopen wordt. Dus dat onderhoud hoef jij dan niet te regelen.

1 like

absolutely :ok_hand:t2:

Ik zou hier ook zeker de stempel aanhouden.
Natuurlijk heeft het liggen in de vitrine of iets dergelijks invloed op een automaat.

Maar de datum op de garantie kaart is er van uit gaande dat men dit niet vervalst een feitelijk vermeldbare zaak.
Je gaat mensen toch niet adviseren onderzoek te doen naar de productie datum met discutabele uitkomst

Koop dan gewoon zelf een nieuw product en vraag het aan de AD.

Ik ben degene die had gereageerd met productie in 2012.
Zelf heb ik eerst de zwarte versie gehad, en geflipperd.

Ergens in 2015 of 2016 heb ik contact met Tissot dealer Bouman gehad en gevraagd of zij nog aan een blauwe konden komen. Die gaf aan van niet, en dat ze maar kort geproduceerd waren. Hooguit gedurende 1 jaar. Ik heb mijn mailbackups doorgezocht, maar daar staat dit niet in. Dus dat zal tijdens 1 van mijn snuffelsessies in Culemborg zo zijn gezegd.

Hij bood aan om een witte te voorzien van een blauwe wijzerplaat, wat zij destijds vaker deden voor klanten. Zonder meerprijs. Witte horloges waren er nog voldoende, en kennelijk waren blauwe wijzerplaten wèl te krijgen (…). Dat vinden wij niet gek, maar heel bijzonder.
Aangezien ik geen zin had in een knutselhorloge, heb ik er vanaf gezien.

Als dit logo er niet is, lijkt het me duidelijk.

Ik zou het in een advertentie in elk geval erbij vermelden. Bijvoorbeeld: nieuw gekocht xx-xx-2017 en productie in 2012. Zeker als er een wat langer tijdsbestek tussen zit.

Ik kon 2 jaar terug een Seiko Sportura uit 2010 NOS kopen bij een juwelier, maar hij wilde niet genoeg zakken. Jammer, maar had hem best graag gewild.

1 like

waarvoor dank, ik vond het wel zo netjes je anoniem te laten :wink:

Haha, bedankt voor de moeite! Stom he, dat Tissot geen optie biedt om dit te herleiden. Bij Certina bijvoorbeeld gaat dit heel makkelijk.

De kerntekst van de advertentie kan ik niet meer wijzigen, maar ik mag morgen uppen en zal het vermelden waarbij ik de link van dit topic deel. Ik weet zelfs niet hoeveel eigenaren het horloge gehad heeft. De beste man waarvan ik hem heb heeft daar geen uitspraken over gedaan.

Wat ik wel weet is dat ik transparant wil zijn zoals ik altijd ben in verkooptopics.

(zo heurt 't)

2 likes

Dat wordt zéér gewaardeerd!

Ha, normaliter snel gebeurd, maar Outlook had dit keer bedacht oud en nieuw lekker te husselen. Kostte me weer 20 minuten om oud te wissen.

Zéér mee eens!
En een winkeldochter hoeft geen probleem te zijn hè. Vandaar dat ik ook het voorbeeld van de Seiko erbij had gezet.

Suc6 met de verkoop!

1 like

bedankt Wil :handshake:🏻