Hallo allen;
Hoe versleten is een horloge als die een paar jaar in de verpaking is gebleven zonder dat ie gedragen is todat de batterij leeg is (Aldi horloge). is het de moeite waard om de batterij te vervangen? of is ie op?
groet
Ik denk dat een quartz uurwerk heel erg langzaam slijt en dat als je er een nieuw batterijtje in doet hij weer als nieuw is
Een quarts uurwerk heeft ook een mechanische gedeelte deze kan na verloop van tijd
vast zitten vanwege de opgedroogde olie.
Het is ook raadzaam om te kijken alvorens een battery te plaatsen welk batt erin zit en dat de oude niet heeft gelekt.
Het horloge is niet leeggelopen, de batterij wel. Dus het horloge is niet op, de batterij daarentegen…
Als het een digitale is niet natuurlijk (:P)
Beste Haval,
Wanneer het horloge al die tijd stil heeft gestaan is de kans groot dat het uurwerk weliswaar prima loopt, maar wel grotere afwijkingen vertoont die helaas niet zonder meer zijn weg te regelen.
Dit heeft alles te maken met het kunstmatige verouderingsproces waaraan ieder kwartsje wordt onderworpen voordat het in een uurwerk wordt ingebouwd. Die veroudering blijft alleen in stand wanneer het kwarts permanent onder stroom blijft staan. Om die reden wordt ieder kwartshorloge al in de fabriek voorzien van een cel, die de winkelier bij de verkoop van het horloge gratis dient te vervangen (en die dat om begrijpelijke redenen nogal eens “vergeet”).
Misschien heeft u geluk en valt de “schade” mee, maar de ervaring leert helaas anders. Dus voor iedereen op het forum: wacht nooit te lang met het vervangen van de cel wanneer het horloge stilstaat, want een kwarts dat langzamerhand terugkeert naar “nieuwstaat” is door een horlogemaker niet meer te redden en moet in voorkomend geval vervangen worden!
Hartelijke groeten,
Robbert
Oei dat wist ik niet, heb maar 2 electrische horloges heb gauw de batterijtjes gemonteerd. (ik draag ze wel minstens een keer per maand maar verwijder dan meestal de batterij. Nu niet meer dus
Bedankt voor de tip!
mvg, Frans
btw. hier mijn 2 electrische Bulova’s
eh, dat zijn toch stemvorken? die hebben geen quarts!
Beste Frans,
Dit geldt, zoals Stony terecht zegt, inderdaad niet voor stemvorkhorloges; alleen kwartswerken zijn op dit punt problematisch.
Heel vroeger, in de tijd dat de eerste mechanische kwartshorloges op de markt kwamen, maakte men zich nog zorgen over dit fenomeen en waren de uurwerken dan ook voorzien van een motorschakelaar die bij uitgetrokken kroon de stroom naar de “grootverbruikende” motor onderbrak en zo de cel de gelegenheid gaf het kwartskristal langdurig (vele jaren) van stroom te voorzien. De horloges werden toen naar de juwelier verzonden met een in uitgetrokken toestand gefixeerde kroon.
En tegenwoordig, tja, de nieuwere uurwerken hebben alleen een mechanische blokkering die het raderwerk blokkeert om op die manier de secondenstop mogelijk te maken, dus het uittrekken van de kroon om stroom te besparen is zinloos. Zoals wel vaker geldt in deze tijd: de omzet van nieuwe, nu veel goedkopere horloges is natuurlijk véél belangrijker en daarom hoedt men zich consumenten op dit punt wijzer te maken.
Hartelijke groeten,
Robbert
Precisieman Schreef:
Dit heeft alles te maken met het kunstmatige
verouderingsproces waaraan ieder kwartsje wordt
onderworpen voordat het in een uurwerk wordt
ingebouwd. Die veroudering blijft alleen in stand
wanneer het kwarts permanent onder stroom blijft
staan. Om die reden wordt ieder kwartshorloge al
in de fabriek voorzien van een cel, die de
winkelier bij de verkoop van het horloge gratis
dient te vervangen (en die dat om begrijpelijke
redenen nogal eens “vergeet”).Misschien heeft u geluk en valt de “schade” mee,
maar de ervaring leert helaas anders. Dus voor
iedereen op het forum: wacht nooit te lang met het
vervangen van de cel wanneer het horloge
stilstaat, want een kwarts dat langzamerhand
terugkeert naar “nieuwstaat” is door een
horlogemaker niet meer te redden en moet in
voorkomend geval vervangen worden!Hartelijke groeten,
Robbert
Hallo Robbert,
even voor de duidelijkheid nog een vraagje;
wat houd nou precies de functie in van die cel? Is dit een cel die de veroudering/aftakeling tegengaat of juist versneld?
Als ik jou verhaal zo lees haal ik hier het volgende uit; een kwartshorloge wordt gemaakt om eigenlijk zo snel mogelijk oud te worden zodat de consument weer een nieuw horloge moet kopen. Vanuit de fabriek is er een cel geplaatst om de veroudering te versnellen, daarom vergeet de winkelier deze te vervangen zodat hij toch horloge’s blijft verkopen.
Truc is dus om die cel te laten verwijderen zodat het horloge (mits goed onderhouden) net zo lang mee kan gaan als een mechanisch horloge?
Hier ben ik wel benieuwd naar en hoor graag of ik je uitleg goed heb vertaald.
Alvast bedankt.
Jaap-Wim Schreef:
Precisieman Schreef:
Dit heeft alles te maken met het kunstmatige
verouderingsproces waaraan ieder kwartsje wordt
onderworpen voordat het in een uurwerk wordt
ingebouwd. Die veroudering blijft alleen in
stand
wanneer het kwarts permanent onder stroom
blijft
staan. Om die reden wordt ieder kwartshorloge
al
in de fabriek voorzien van een cel, die de
winkelier bij de verkoop van het horloge gratis
dient te vervangen (en die dat om begrijpelijke
redenen nogal eens “vergeet”).Misschien heeft u geluk en valt de "schade"
mee,
maar de ervaring leert helaas anders. Dus voor
iedereen op het forum: wacht nooit te lang met
het
vervangen van de cel wanneer het horloge
stilstaat, want een kwarts dat langzamerhand
terugkeert naar “nieuwstaat” is door een
horlogemaker niet meer te redden en moet in
voorkomend geval vervangen worden!Hartelijke groeten,
RobbertHallo Robbert,
even voor de duidelijkheid nog een vraagje;
wat houd nou precies de functie in van die cel? Is
dit een cel die de veroudering/aftakeling
tegengaat of juist versneld?Als ik jou verhaal zo lees haal ik hier het
volgende uit; een kwartshorloge wordt gemaakt om
eigenlijk zo snel mogelijk oud te worden zodat de
consument weer een nieuw horloge moet kopen.
Vanuit de fabriek is er een cel geplaatst om de
veroudering te versnellen, daarom vergeet de
winkelier deze te vervangen zodat hij toch
horloge’s blijft verkopen.Truc is dus om die cel te laten verwijderen zodat
het horloge (mits goed onderhouden) net zo lang
mee kan gaan als een mechanisch horloge?Hier ben ik wel benieuwd naar en hoor graag of ik
je uitleg goed heb vertaald.Alvast bedankt.
Eerst bedankt voor de info.
De cell is de batterij. Wanneer de Quartz ondeer de spanning staat van de cell(batterij) gaat de quartz een bepaalde bekende frequency leveren. deze frequency wordt mede een chip omgezet naar de gewenste frequency die het horloge op de gwenste tijd laat loppen. Ik Weet niet (zeker) of een Quartz veroudert als hij niet onder elektrishe spaning staat. Als Robbert zegt (de ervaring leert anders) dan is dat ook zo.
Groet
Haval
Henrik Schreef:
Het horloge is niet leeggelopen, de batterij wel.
Dus het horloge is niet op, de batterij
daarentegen…
Je weet het niet, 't Is en blijft een Aldi horloge…
Beste Jaap-Wim,
Zoals Haval al schreef: met de cel wordt de energiebron bedoeld. Een cel is namelijk iets anders dan een batterij, want die bestaat uit meerdere cellen. Een penlight van 1,5 volt is dus een cel, een 9-volts blokje bestaat uit 6 cellen van 1,5 volt en is daarmee een batterij. In de volksmond worden al die producten gemakshalve over een kam geschoren en batterij genoemd, maar dat is dus eigenlijk onjuist.
En dan het kwartsje, om op je tweede vraag in te gaan. Wanneer je een onbehandeld nieuw kwartsje (een luchtledig aluminium buisje met daarin een meestal stemvorkvormig gesneden kwartskristal, omwikkeld met een aantal uiterst dunne spoeldraadjes) in een horloge zou plaatsen, zou je naar verloop van tijd merken dat er een steeds grotere afwijking in de nauwkeurigheid gaat ontstaan. Die afwijking is niet constant, maar wordt groter naarmate de tijd dat het kwarts onder spanning staat vordert. Op een bepaald moment is door de voortdurende trilling van het kristal een soort stabiele moleculaire structuur binnen het kristal ontstaan; zo’n kristal is dan geschikt om als tijdreferentie gebruikt te worden. Alleen: wanneer je dat zou doen in een horloge met een voeding van 1,5 volt dan gaat het wel erg lang duren voordat die stabiele toestand wordt bereikt (je moet denken aan minimaal een jaartje of tien). Om de zaak te bespoedigen worden nieuwe kwartskristallen vooraf kunstmatig verouderd; ze worden in korte tijd jaren ouder gemaakt en daarmee in de zo gewenste stabiele toestand gebracht.
Er is echter één probleempje. Om die stabiele toestand te handhaven is het noodzakelijk dat het kristal na de verouderingsprocedure bij voorkeur zonder onderbreking onder spannig wordt gehouden. Ze worden daarom zo snel als maar mogelijk is in nieuwe uurwerken geplaatst en meteen met een cel onder spanning gezet; dat is de “batterij” waarmee het uurwerk de fabriek verlaat en die in het horloge blijft totdat het door de eindgebruiker gekocht wordt.
En omdat die cel al heel lang in het horloge kan zitten, is het zaak om hem meteen bij de aankoop te laten vervangen en dat verwisselen dient uiteraard gratis te gebeuren.
Ik hoop dat mijn verhaal nu duidelijk is voor iedereen op het forum en dat alle bezitters van kwartshorloges (ik gebruik bewust niet die onzinnige term “Quartz”) lege cellen zo snel mogelijk (laten) vervangen. Enne… raak daarbij de cel niet met de vingers aan, gebruik geen metalen pincetten en maak geen kortsluiting tussen de polen bij het per ongeluk vastpakken!
Hartelijke groeten aan iedereen,
Robbert
Precisieman: dank (alweer).
Dit is helder, dit is duidelijk.
Nou snap ik het.
(Mooi toch: zo’n forum)
Nu snap ik het.
En nu geloof ik het ook.
Helder verhaal! Dank je wel. (tu)
*edit: Precisieman, ik heb je even een PB gestuurd.