Leek wil weten wat een E-bloc is

Hey iedereen!

Ik heb net een super hoge offerte van Breiting gekregen voor reparatiekosten. Ik ben 1 keer met mn horloge 5 minuten in het water geweest, gevolg: water binnen het klokje!! Lijkt mij vreemd.

Er wordt o.a. over vervanging van de E-bloc (165 euro) gesproken, los van de andere kosten 380 euro… Kan iemand mij vertellen wat dat is? En of dit ook goedkoper kan??

Groetjes en thanks!

Het e-blok, is het elektronische gedeelte van het horloge. Printplaatje met de batterijlip.

Wel balen zeg! Vind van zulke dure horloges dat je er tenminstens mee zou kunnen zwemmen.

Wat voor type is het, hoe hoog de WR-rating (aantal meters op de wijzerplaat), en vooral: Hoe oud is het horloge? Schroefkroon; zo ja, zat-ie dicht? Onderhoudsgeschiedenis…? Van 5 minuten in het water zou geen enkele Breitling moeten opkijken - behalve wellicht de Navitimer-reeks maar daar hebben we het hier niet over.

Als het een Breitling-specifiek e-bloc is, kan het niet goedkoper. Bovendien is er dus waarschijnlijk een probleem met een van de pakkingen, die dan ook allemaal vervangen zullen worden. Dat kan ook nergens anders. Aan de hoogte van de offerte te zien worden waarschijnlijk ook de wijzers vervangen, zelfde verhaal - lukt niet goedkoper.

Dank je voor de reactie!!

Heel balen!!

Maar ja, ik kan niet anders dan het te laten maken!

PeterLC,

Dank je voor je reactie, en je hulp!!
Het is een damesmodel, weinig poespas,geen meters op de wijzerplaat. Ik heb het horloge nu iets van vier jaar en heb er 1 keer een ander batterijtje in laten doen. Verder nooit iets mee gehad ofzo.
De schroefkroon…ja, dat is een goede, ik ga ervan uit dat ik die gewoon goed dicht had zitten. Ben er altijd erg voorzichtig mee.
Kun je me misschien uitleggen wat pakkingen zijn?

Groetjes!

In een horloge zitten rubberen ringen die de boel waterdicht moeten afsluiten. Deze ringen verdrogen met de tijd en kunnen dan gaan lekken. Optie 2 is dat bij het verwisselen van de batterij de pakking niet goed is geplaatst waardoor het horloge is gaan lekken. Maar dit is lastig aan te tonen.
In mijn ogen zou een goede horlogemaker de pakkingen moeten controleren bij het vervangen van een batterij, maar in de praktijk gebeurt dit zelden.

Knap lullig zo te horen. De eerste twee jaar heb je garantie, het derde jaar een coulanceregeling (meestal betaal je dan de helft), maar in het vierde jaar ontkom je er niet aan. Dat het e-bloc zo duur is verbaast me, tenzij het een SuperQuartz e-bloc is. Da’s Breitling-specifiek, en zorgt dat het horloge binnen de pakweg 10 seconden per jaar blijft. Punt is dat ze bij Breitling het horloge altijd in de originele staat zullen terugbrengen, ongeacht of er in de loop der jaren iets aan gedaan/veranderd is, en ze zullen ook geen goedkoper e-bloc/uurwerk willen monteren. Ik ken de atelier-chef (heb er gewerkt) en geloof me, dat gaat je niet lukken.

Doen ze voor die prijs ook een polijstbeurt? Dat zou het leed nog wat verzachten. Sterkte! Trouwens; ze zijn duur bij Breitling NL, maar de kwaliteit van hun werk is hoog!