Leeuwentroep

Kruislings

11 likes

Kruislings, voor het archief hier

8 likes

Mijn net opgeknapte leeuwtje:

9 likes

Apart, niet? Zo’n vroege leeuw :+1:t3:

2 likes

Het is een oudje idd, AS1203 erin.
Nog ff waf andere wijzers zoeken…

1 like

Deze lijken me origineel, niet?

1 like

Tijdsorigineel wel, maar het is een blauwe en een gouden.

2 likes

Niet gezien, ik zie vooral oxidatie :grin:

3 likes

Ja zeker. Dit is dus een oudere Leeuw en mogelijk de originele Zwitserse Leeuw.
Kijk hier bij Lejon op Mikrolisk:

Is dit een vroege Zwitserse Leeuw? Ik denk het wel. Herkenbaar aan het logo van de leeuw met één staart.

De fa. Camille Barré maakte in 1909 de deal met het Finse Lindroos, later Perkkeo voor het exclusieve Merk Leijona in Finland. Later, in 1912 maakten ze ook een deal met een Zweedse firma en dat werden de Zweedse Lejon versies.

Beide logo’s, de Finse en de Zweedse hebben een leeuw met 2 (twee!) staarten.
uitvergroting van @Proenski’s Finse leeuwtje

uitvergroting van mijn Zweedse leeuwtje.

image
Hier de logo’s nog eens allebei naast elkaar. Bovendien zijn het andere leeuwen dan de Zwitserse leeuw; die heeft een soort mensengezicht en een baard en kijkt je naar opzij aan, de Finse en Zweedse leeuwen hebben een echte leeuwenkop en profiel en kijken recht naar voren.

Barré bleef voor de eigen markt ook Lejon’s produceren en daarom concludeer ik dat de Zwitserse versie het logo heeft van de leeuw met de baard en met één staart!*

Dit draadje en ook de discussie over de samenhang tussen de verschillende merkversies loopt al een poosje, maar als je helemaal wil weten hoe het zit, begin dan bij het begin van dit draadje en lees alles.

Nu ga ik nog even zeuren over het tweede leeuwtje dat @TKH in dit draadje laat zien:

Dat is echt een twijfelgeval, want als ik het goed zie heeft dat exemplaar op de nogal gehavende wijzerplaat een leeuw met één staart:

Maar op de caseback zie ik toch heel duidelijk een leeuw met twéé staarten.

Echter: wat staat er ònder die leeuw voor tekst? Even nog wat verder uitvergroten (dank voor de hoge resolutie en de scherpte Tim)

Daar zou zomaar LEIJONA kunnen staan, gezien de ruimte tussen de E en de J. Achter de N zou dan nog een weggevallen A moeten staan. Die tekst is dan niet uitgelijnd met de leeuw (te ver naar achter) maar weer wèl met het woord WATERPROOF als dat nog compleet zou zijn, meet maar na.

Ik hou het op een wat slordig gestempelde Finse Leijona, als… ja, als de achterplaat origineel is, want die kan ook nog afkomstig zijn van een ander (Fins) exemplaar en dan valt mijn hele analyse weer in duigen. Het blijft een twjfelgeval dus, of anders misschien een onecht kindje, in het ergste geval een Frankenleeuw.

Tot zover mijn twee centjes, wie het beter weet mag het zeggen.

image Leve de Leeuw! image

11 likes

Frankenleeuw of niet, ik ben er blij mee :wink:
Bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting Lex!!

2 likes

Precies dat @TKH

mede omdat ik deze leeuw

nog nooit ben tegengekomen

Overigens heeft Leijona nooit anders geheten dan dat, @Lexaf heeft andere merken al eerder uitgezocht, de leeuw/ een leeuw is door meerdere merken gebruikt. En sommige lijken sterk op het beeldmerk dat door Leijona wordt gebruikt. En ook binnen het merk zul je variaties ervan tegenkomen.

De linker is een hele vroege versie:

9 likes

Ik vind het wel een biologisch correcte staart !

1 like

2 staarten? :wink:

2 likes

Ehhh die van Tim natuurlijk ! :wink:

2 likes

Oh ja? En Tim is er natuurlijk zo trots op als een aap met zeven… uhm nouja…

3 likes

6 likes

De scandinavische leeuwen :stuck_out_tongue_winking_eye:

images

4 likes

Kruislings

6 likes

Leeuwin oftewel damesleeuw:

Een stukje kleiner dan een herenleeuw en met een zeer elegant opgemaakt wijzerplaatje.
Hier samen met een mannetje op een leuke en ik denk zeer zeldzame Leijona display, enige tijd geleden cadeau gekregen van brother in arms @Proenski.
Showtime:

image Leve de Leeuw!

9 likes

Vers binnen uit Zeden…

8 likes