Leeuwentroep

Na de succesvolle en spectaculaire restauratie van een van mijn Zweedse Milljonär horloges, waarbij als premie ook nog een Finse Leijona met het zelfde Unitas 6425 uurwerk van de eeuwige jachtvelden door @Climholland werd gered, is het denk ik tijd om mijn deelcollectie Leijona - Fins voor Leeuw - horloges eens in zijn geheel te tonen. Waarmee ik dan tevens Forum lid @Proenski - mijn ‘brother in arms’ voor wat betreft deze Finse horloges - een plezier hoop te doen.

Ik sluit hierbij niet uit dat de leeuwentroep in de toekomst nog groter zou kunnen worden, want ik vind het een heel leuk en interessant merk. Als merk is het misschien slechts een ‘plakmerk’; in dit geval een handelsmerk uit Finland, dat gebruik maakte van uit Zwitserland geïmporteerde horloges, het is wel een merk met horloges van zeer goede kwaliteit. Bijzonder is, dat de verschillende Leijona horloges voor een groot deel zijn uitgevoerd met de kwalitatief hoogwaardige “Wehrmachtswerk” uurwerken, die voornamelijk door A. Schild en Unitas volgens militaire specificaties zijn ontworpen en gebouwd. Met name twee kalibers vind je in de Leijona’s nog al eens aan het werk: De AS1130 en de Unitas 6325/6425 (de 6325 zonder, de 6425 met datumvenster). Daarnaast zien we ook andere AS calibers zoals de automatische AS 2086 zoals ook in het vierkante horloge links op de overzichtsfoto en bij de in formaat iets kleinere horloges het zeer populaire werkpaardje AS/ST96.

Met name de AS 63/6425 mag zich inmiddels in een wat grotere bekendheid verheugen, sinds door het monnikenwerk dat door Clim voornoemd aan mijn Milljonär is verricht, heel het Horlogeforum nu weet hoe die dingen in elkaar zitten en wat voor boobytraps je tegenkomt als je aan zo’n kaliber gaat sleutelen… pardon, restaureren.

Ik ga er dit keer verder niet al te veel woorden aan vuil maken (wat ik meestal wèl doe), maar ik ga gewoon wat plaatjes laten zien; een ‘tableau de la troupe’ met wat extra aandacht voor de, ik denk qua leeftijd, Benjamin van de leeuwentroep, die met de rode wijzerplaat en een AS/ST96 motortje en het ook wat kleinere model van wat oudere leeftijd wat ook is uitgerust met zo’n mooie (speciaal voor Leijona opgepimpt?) verkoperde ST96 . De rode heb ik al eens eerder hier op het Forum laten zien, maar ik heb er nog maar weer eens wat nieuwe foto’s van gemaakt.

Enjoy!


Tableau de la Troupe

Eerst de rode, waarvan ik schat dat die zo medio jaren '70 is gemaakt.

Als tweede een setje foto’s van een wat oudere uitgave, met het zelfde uurwerkje, de middelste in het rijtje uit de bovenste foto. Beide ST96’s zijn speciaal voor Leijona gesigneerd met het Leijona vignet.

Tenslotte de waarschijnlijk oudste leeuw uit de ‘troupe’, een naar schatting, ook qua wijzerplaat design uit de jaren 50 afkomstig exemplaar, met het mooie, eveneens verkoperde AS1130 Wehrmachtswerk kaliber.


Ik ben zeer gesteld op mijn Leeuwtjes en ze krijgen daarom redelijk veel polstijd, in tegenstelling tot de meeste andere, puur vor de verzamelwoede in mijn horlogecollectie aanwezige vintage horloges.

105 likes

Wat zijn deze mooi.Toch wel mooi vintage.:+1:t2:

1 like

Echt prachtige vintage horloges!

1 like

Mooie collectie.

1 like

Ze zijn allemaal leuk, maar die rode met witte wijzers springt er toch wel uit voor me :heart_eyes:
Super leuke collectie man!

1 like

“Leeuwen troep” Moest meteen denken aan zeker Frans automerk. :joy:

4 likes

Goed verhaal weer en wat een prachtige horloges. Ik vind vooral die rode heel mooi.

1 like

Heel mooi!
Bedankt voor het delen!

1 like

Heel speciaal ook weer, deze! :+1:

1 like

uhm… Peugeot? Praktisch Elke Uitvoering Geniet Enige Onderdelen Tekort :joy:
Ik hoop dat mijn Leeuwtjes dat probleem niet kennen.

image

4 likes

Zwitserse leeuwen, das een heel andere soort dan Franse.

2 likes

Mooie collectie Lex!

1 like

Ik ben dol op dit soort deelcollecties, zeker van een wat minder bekend merk. Leuk om te zien hoeveel onbekende kwaliteit er nog steeds rondzwerft. Dank voor je post. :ok_hand:t2:

2 likes

He die Lex! Nou dat begint echt wel een serieuze verzameling van de Koning der dieren te worden zo :kissing_heart:

Ik ga wel licht bezwaar maken tegen de term plakmerk, het was in die tijd nu eenmaal gebruikelijk om danwel hele horloges danwel losse onderdelen te kopen. Ook grotere en luxere merken deden dit. Bovendien was, en is Leijona een echt horlogemerk.

Een merk met een enorm aantal modellen, nog steeds eigenlijk. Dat blijkt ook wel uit het feit wij geen enkel model hetzelfde hebben. Hooguit dezelfde kastvorm.

En natuurlijk zit Proenski ook niet stil :wink:. Recentelijk heb ik ook het een en ander kunnen toevoegen. Ze liggen nog wel bij mijn “tussenstation” dus de foto is van de verkoper.

Ik zeg; Lang leve de Leeuw!

:lion:

14 likes

Leve de Leeuw! image

Ha Jeroen, dank voor je antwoord en je bijdrage.

3 fraaie exemplaren laat je hier zien.
image
De linkse komt heel dicht in de buurt van een exemplaar wat ik ook heb, naar dan zijn wel de wijzers weer anders.

De middelste
image
is ontzettend gaaf met de mooie markers op de oneven uren en de door mij zo geliefde 2-4-6-8-10-12 cijfer configuratie. Aan de uitvoering met kleine seconde denk ik dat er vrijwel zeker een AS of Unitas Wehrmachtswerk kaliber in zit. Fantastische en degelijke uurwerken waarvan, zoals je inmiddels elders op het forum hebt kunnen lezen, zelfs uit de meest afgrijselijke wrakken nog weer een werkend horloge is te reconstrueren als je maar over voldoende reserveonderdelen beschikt (en als je een hele goeie horlogemaker bent natuurlijk).

De derde Leeuw,
image
aan de rechterkant vind ik mooi, omdat ie van die leuke opgelegde uren markers heeft en langs de uiterste zichtbare rand van de wijzerplaat al die kleine seconden stipjes. Doordat daar op de foto net een lichtvlekje zit kan ik niet zien of de secondenwijzer extra lang is zodat die over de stipjes heen loopt, maar dat zou zomaar zo kunnen zijn? Mooi! DIt horloge lijkt in doorsnede iets kleiner, daar zou dus, net als bij enkele van mijn kleinere Leijona’s het bekende Standaard AS/ST 96 uurwerk in kunnen zitten. Een prima uurwerk an sich, maar behoorlijk kwetsbaar als er aan gesleuteld moet worden, maar daar heeft jou (vaste?) horlogemaker waarschijnlijk geen problemen mee. Bovendien zijn die ST96 als donor nog vrij makkelijk te vinden want daar zijn er ontiegelijk veel van gemaakt. Reserveonderdelen genoeg.

Ga je ze nog bij André de Vouwfietser laten servicen, of lopen ze al goed?
Ik ben benieuwd hoe je ze gaat vinden als je ze over een tijdje in huis hebt. Ga je ze zelf halen in Finland?

De voorraad Zweedse en Finse horloges van mijn ‘vaste’ Finse verkoper, waar ik regelmatig Milljonärs en Leijonas vandaan haalde is kennelijk een beetje opgedroogd. Hij biedt nog steeds horloges aan, maar geen betaalbare opknappertjes meer, dus ik ga maar eens op zoek naar een andere bron. Ook de Zweedse horlogemeneer die de afgelopen jaren vaak op de Rikketik een standje had, was er nu de laatste keer niet. Jammer want hij had - gewoon in de grabbelbakjes - altijd hele interessante en soms zelfs zeldzame Scandinavische horloges, zoals Nilax en Balder. Hele lieve prijsjes en meestal goed op te knappen.

Over de ‘Plakmerken’: Ik ben het ook wel eens met je bezwaar tegen de term Plakmerk hoor. Ik probeer het dan ook altijd te nuanceren met daarbij de term ‘Handelsmerk’ toe te voegen als het woord ter sprake komt. De term heeft absoluut een negatieve bijklank. Verder is het geen schande,. Ik heb ook niks tegen Prisma’s, Indussen en Pontiacs. Zelfde vehaal, qua herkomst. Het was vroeger (en ik denk ik nog steeds wel, kijk eens naar de Chinezen) een gewone/normale praktijk dat handelshuizen, maar ook individuele juweliers hun eigen bedachte merknaam, bedrijfsnaam of firmanaam op de wijzerplaat zetten. Er zijn ook zeer veel Zwitserse horlogemerken die calibers monteerden van diverse al of niet bekende uurwerkfabrikanten en zeker niet de minste. Ik heb veel horloges die een volstrekt onbekend of in elk geval nooit internationlaal beroemd geworden merk op de wijzerplaat dragen waar dan een kaliber in zit van een gerenommeerde fabrikant zoals A. Schild, Unitas, Fontainemelon, Felsa, ETA, of noem maar op. Veel van die handelsmerken, die vaak ook submerken waren van de bekende grote merknamen zijn verdwenen. Ook van de kennis daarover is veel verloren gegaan, met name in de periode die (niet helemaal terecht) de ‘Quartz Crisis’ wordt genoemd zijn heel veel merken verdwenen, met name de merken die niet zelfstandig waren maar onder een grotere concernnaam vielen, maar ook veel van die, zoals ik ze dan maar noem ‘juweliersmerken’

Een van de bijzondere dingen met het merk Lijona is dat het altijd een Fins merk is geweest met heel duidelijke roots in Zwitserland. En als zodanig inderdaad geen ‘Plakmerk’ in de negatieve betekenis zoals die nog al eens wordt gebruikt. Daar komt nog bij dat het merk nog steeds bestaat, weliswaar met voornamelijk horloges in de populaire prijsklassen die in Japan of zelfs China worden gemaakt maar dat het ook, via de Finse ontwerper Voutilainen een band heeft gehouden met de luxe (en dure!) sector in de horlogewereld en daarmee ook met de hogere sector in de Zwitserse horlogeindustrie.
Ik hou het wat de Leijona’s betreft liever bij de vintage exemplaren.

Kortom, Jeroen, Plakmerken… ik zal het niet meer doen! Niet bij een Leijona!

10 likes

Ik weet niet of de vraag al eens eerder gesteld was, maar: zijn er behalve @Proenski en ik nog meer Leijona bezitters / liefhebbers hier op het Forum?

Leve de Leeuw! image

Volgens mij is de kast die ik heb ronder qua vorm en minder scherp gestoken bezel maar ik kan het pas goed beoordelen als ik 'm in handen krijg.

In deze zit volgens opgave van de verkoper een AS 1188 in, en gezien de productiejaren van dit uurwerk komt het wel overeen met de stijl van het horloge (1950 - 1955). In de andere twee zitten inderdaad de bekende Wehrmachts uurwerkjes.

Ze lopen goed maar t.z.t. gaan ze naar @vouwfietser voor service. André heeft inmiddels al heel veel Leijona’s in handen gehad :wink:

Uiteraard, maar ik moet nog even geduld hebben… :finland: :sun_with_face:

Ik herken dat, bronnen drogen op. En de prijzen zijn echt gestegen al vind ik het ze nog steeds waard.

Dit term gebruik ik liever voor merken die een horloge “erbij” doen, de modemerken. En voor merken die vanuit marketing in het leven zijn geroepen en geen echte geschiedenis kennen.

Lang leve de Leeuw!

image

3 likes

Prachtig, met name de jongste (rode) en de oudste!

1 like

Volgens mij wel maar niet veel. Ik weet alleen niet meer wie :thinking:

Dank je Jeroen, voor je commentaar. Punt voor punt relevant en duidelijk.
Succes met laten opknappen als je ze in huis hebt.

HF Leeuwentemmers: maakt u bekend!

Vivamus tempor leo!
afbeelding

1 like