Leeuwentroep

Wat een gave collectie! Leuk om meer over dit merk te lezen😁

1 like

@lexaf heeft eerder wat geschreven en daar staan ook nog wat reacties van mij tussen:

2 likes

Thx voor de leestip!

2 likes

Voor wat het waard is: naar mijn mening is hier geen sprake van een plakmerk in welke betekenis dan ook.
Het beeldmerk van “Fabrique de montres Lion” van dhr. C. Barre, later van M.Aeschlimann uit Porrentruy, Zwitserland, is exact gelijk aan dat van Leijona: liggende leeuw met dubbele staart, ovaal schildje met L. Het zijn dus gewoon Zwitserse horloges van Lion speciaal voor de Finse markt.
Op TheWatchForumstaat daar ook wat over. Dat sluit mooi aan bij de bevindingen van @Lexaf in zijn post Een avontuur etc.
Hier een linkje naar de informatie https://www.thewatchforum.co.uk/threads/leijona-and-other-lion-brand-watches.146724/

Ik realiseer me nu dat ik altijd al graag leeuwentemmer wilde worden. Helaas heb ik nog nooit een Leijona in het wild mogen signaleren. Die hier getoond worden zijn stuk voor stuk prachtig.

4 likes

Correct! De juwelier waar over gesproken wordt in het artikel “Lindroos” bestaat nog steeds, net als Leijona zelf. Al staan ze bij mijn weten nu los van elkaar.

2 likes

Kruislings, even alle leeuwtjes bij elkaar houden

6 likes

Deze is mooi, Jeroen! Mijn favoriete design. 33 à 34 mm; 2-4-6-8-10-12 wijzerplaat; rode sec. wijzer; stalen kastje. Alleen die fixoflex… grrr.
afbeelding

1 like

Qua stijl past het prima. En qua haren trekken valt deze mij alles mee, eigenlijk helemaal geen last.

Maar vooruit, hij gaat ook zo wel eens door het leven.

5 likes

Ik heb 2 leeuwtjes, allebei automaten… De ene uit 1974 (middels datum op de achterkant met een AS2063 uurwerkje erin en een Leijona Caravelle super compressor met een AS1700 uurwerkje erin. Op de laatste ben ik wel gesteld, en die blijft ook in de collectie, maar heeft wel een beetje schade (stem is gebroken, reeds een nieuwe besteld, gelukkig heb ik de kroon wel kunnen redden…) De andere mag waarschijnlijk wel gaan.

En speciaal voor Lex: Ze hebben allebei een rode secondenwijzer :innocent:

4 likes

Dat is altijd een pré! :slight_smile:
En een blauwe wijzerplaat is ook altijd een plus in mijn beoordeling. Ik hou van blue dials.
afbeelding
Aan het design te zien een van de latere modellen uit de ‘goede - Zwitserse - tijd’ van de leeuwtjes. Medio jaren '70? Volgens Ranfft zijn die AS 2063 kalibers gemaakt tot 1978.

Ik weet niet wanneer men bij Leijona overgegaan is met het importeren van in Japan en China gemaakte horloges, maar die zie je, behalve af en toe op Fleabay eigenlijk niet meer terug. Niet interessant… Wat je nu op hun actuele website ziet aan ‘populaire’ modelletjes is denk ik allemaal Chinees met een-13-in-een-dozijn design. Uitgezonderd natuurlijk de mooie heritage modellen die (in Zwitserland ?) vervaardigd worden in samenwerking met Kari Voutilainen. Maar die zijn behoorlijk prijzig en vallen ernstig buiten mijn budget. Daarnaast heb ik sowieso een voorkeur voor de vintage oudjes van dit merk. Die nieuwe zijn me te groot en te blingy (en te duur dus).

Het andere model dat je laat zien, Patrick, vind ik echt heel prachtig. Een klassieke Leijona, qua kast en qua wijzerplaatconfiguratie, at deco cijferfont… Echt een Leeuw uit de mooiste periode van de Leijona modellen.
afbeelding
Apart is ook dat deze een automaat is. Volgens Ranfft is de uurwerk productieperiode van ergens tussen 1960 en 1965. Bijzonder, denk ik, omdat voor zover ik dat aan andere modellen uit die tijd heb kunnen zien er bijna alleen maar hand opwinders uit die periode te vinden zijn. Zelf heb ik maar 1 automatische leeuw, en die is duidelijk uit de nadagen van de oude Zwitserse Leijona’s, ik denk eind jaren '70.

Deze dus, de Leijona Seacup met AS 2086 uurwerk

Met jouw voorliefde in design voor Seiko’s uit die zelfde periode, kan ik me voorstellen dat jouw Caravelle Leeuw verder door jou opgekalefaterd gaat worden en dan ook niet meer weg mag :).

Dank @VmaxNL voor het tonen!

afbeelding Leve de Leeuw!

7 likes

Daarbij heeft de Leijona Caravelle ook nog eens een compressorkast, wat het voor mij nog aantrekkelijker maakt om te behouden.

2 likes

Zeker bijzonder. Nog nooit eerder gezien bij een Leijona. Wel lastig openen…

Maar mocht ie ooit weg, stuur mij even een PB :wink:

Even in gesprek met een Finse verzamelaar die mij deze gesp liet zien. Echt bijzonder want zeldzaam. De meeste merken in het lagere segment in die tijd hadden geen gesigneerde gespen en Leijona was geen uitzondering.

Ikzelf heb 1 originele band afkomstig van een NOS exemplaar maar helaas zonder gemarkeerde gesp.

3 likes

6 likes

Helaas, niet van mij. Wel geprobeerd maar de eigenaar wilde hier terrecht geen afscheid van nemen :grin:

8 likes

Helaas, inderdaad. Mooi ding. Was er ook niet een Tissot die er zo uit zag?

Geen idee, @wbcoupe?

1 like

Niet dat ik weet :thinking:

1 like

Ik wist het ook niet zeker, de gedachte kwam bij me op, een herinnering aan de beschrijving van een Tissot met blauwe (halfedelsteen?) indices… ??? Maar als jij het niet weet ,Wilko, zal het wel niet zo zijn.
:grimacing: :penguin: