Leeuwentroep

Ja ik herinner me nu wel weer dat we een keer een horloge besproken hebben met blauwe indices, maar volgens mij was dat geen Tissot :thinking:

1 like

Het zal de leeftijd zijn, ik weet het allemaal ook niet meer zo precies…
Maar ik heb even lopen graven m.b.v image en vond toen dit postje:
[Binnen bij de Kringloop - Vragen over echtheid, type, etc - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges]


image
Het ging over dit horloge… Blauwe indices, met lapis steentjes?? Of niet??..
In elk geval: het was dus een totaal ander horloge.
Mijn geheugen doet het dus (af en toe) nog wel, maar genereert daarbij ook de verkeerde associaties.
Echter… iets verder naar boven, in het zelfde draadje, deze:

En dat was inderdaad het horloge wat ik me herinnerde. Alleen was het geen Tissot, maar een Eterna Kontiki. En die lijkt er toch best een heel klein beetje op… toch?

imageimage.

Ik word geloof ik nog niet dement… hoop ik…

5 likes

Geen Leijona, maar een Lion & Dompteuse, ook een leeuw uit Finland. Het merk Lion & Dompteuse" zou de firma Niga (afgeleid van Gagnebin & Nicolet) in 1935 van August Favre hebben overgenomen, om het exclusief voor de Finse markt te gebruiken. De Leijona leeuw heeft de staart omhoog, terwijl de Lion & Dompteuse leeuw de staart langs het lichaam heeft en achter de leeuw staat de vrouwelijke dompteur.

Gagnebin & Nicolet zou het merk Lion & Dompteuse rond 1960 hebben overgedaan aan de Firma Les Fils d’Armand Nicolet, Fabrique des Montres Telda S.A.R.L. Het betreft dus hoogstwaarschijnlijk een Telda horloge van Zwitserse makelij, dat onder het leeuwen label in Finland op de markt is gebracht.

7 likes

Mooi (HA! VIERKANT) horloge!
Goed stukje informatie! Dank voor het delen!
afbeelding
Leve de Leeuw!

2 likes

Waar de vintage Leijona reis mee begon

11 likes

Is ook een heel mooi horloge, kan dat best begrijpen!

2 likes

Zo gaan mijn :eyes: weer eens :flushed: open voor iets :watch: wat ik nog niet ken :female_detective:
Bedankt voor het delen :nerd_face: :man_teacher:
Groeten Iwan :motorcycle:

2 likes

Graag gedaan, Iwan. En er zijn nog zoveel meer onbekende en vergeten merken die mooie horloges geleverd hebben in de loop der tijden. Ik blijf mijn best doen om er af en toe eens een van te laten zien, als ik het geluk heb gehad er weer eens een te vinden die de tanden des tijds heeft heeft overleefd.

tux143

2 likes

Precies :ok_hand:t3:

4 likes

Even een kruislinkje want deze horen hier ook een beetje thuis.

2 likes

Jeroen op jouw verzoek middels een kruising-kje ,hier dan een leeuwtje ( dat echter geen geen beeldmerkje heeft van een leeuwtje), maar …wel een behoorlijk titaantje is in het gezelschap…mijn titanium ,gereanimeerd door @Lexaf :ok_hand:

3 likes



Ligt een opknapper dames model met funky dial in kringloop Kampen voor €15

4 likes

Leuk! Maar dat is wel een beetje ver weg voor mij.
En die drie hierboven? Leuk, die gekleurde dials! Heb jij die in bezit?
In dat geval… :drooling_face: :nerd_face: Ben je er erg aan gehecht… ??

Nee, die 3 foto’s zijn hetzelfde horloge.
Lag vanmiddag in de kringloop in Kampen. Zal er denk ik ook niet meteen weg zijn. Wellicht dat er iemand op forum het voor je wil halen die er woont.
Wist niet dat je het zo graag wilde hebben anders had ik het wel voor je meegenomen :sweat_smile:

1 like

Ok, dank voor je snelle reactie. Wel een leuk ding met die geruite plaat. En een Leeuwinnetje erbij zou best leuk zijn.

Als er iemand uit de buurt van Kampen dit leest hou ik me zeer aanbevolen!

1 like

Gewoon contact opnemen met de winkel. Ik zie dat ze ook een webshop hebben maar staat daar niet op.

Gewoon de 3 foto’s sturen en bellen om te vragen of ze het kunnen opsturen zal vast wel lukken :smile_cat:

2 likes

Hoi Beavis,
Goeie tip! Ik heb ze een mailtje gestuurd, wie weet lukt het!
Nogmaals bedankt voor de info en het meedenken!
Lex

1 like

Laten we de plaatjes hier ook maar even neerzetten voor de volledigheid

5 likes

Het vervolg:
Kreeg gelijk een mailje terug (op zondagavond!) dat ze het maandag even zouden nakijken.
Maandag nog een mailtje van de Kringloop kampen: het horloge was er nog. Ze konden het na betaling met een T&T pakje opsturen.
Gelijk betaald dus.
Vandaag op de mat!

En hier is ze dan. Een Leeuwin in de troep.

Loopt als een tierelier en zoals @pmannaert soms zo mooi kan opmerken: nog geheel ‘dans son jus’ !
Maar ze krijgt nog wel een nieuw glaasje.
Die wijzerplaat! wow toch?

@Beavis bedankt voor de goeie tip en Harry van de Kringloop Kampen bedankt voor de snelle service!

image

10 likes

Geen dank :slightly_smiling_face::+1:t2:
Dat mooie wijzerplaatje laat zich niet makkelijk op de foto zetten inderdaad.

Het patroontje wat glanzend is heeft precies dezelfde kleur als de wijzerplaat zelf en kun je eigenlijk pas echt mooi zien in het echt als je er wat mee in het licht speelt :smile_cat:

Veel plezier ermee, en ik meende al dat er een draadje over Leijonas was vandaar dat ik het meteen daar op de foto had gezet :slightly_smiling_face:

1 like