Leeuwentroep

Kruislings

3 likes

Op speciaal verzoek

5 likes

Dank je wel Jeroen, ik kan er niet genoeg van krijgen.
Mijn ‘nieuwe’ Leeuwtjes zijn onderweg, als het goed is samen met nog wat andere katten.

1 like

Heb je al foto’s?

1 like

Van de verkopers een paar.
Sneak preview:

2 x lejon 1
Deze twee zijn al binnen. Zien er goed uit en zijn werkend. Was een tip van @chi_kwadraat, die ze op het Web bij toeval tegenkwam.

De rest heb ik zelf gespeurd, maar die zijn nog onderweg.

image

Spannend hoor!

4 likes

Die bovenste twee zijn apart, is er een link met de Finse Leijona’s? Ik heb nog nooit een aparte spelling gezien.

Die laatste Tiger is denk ik geen Fin, de eerste twee wel volgens mij.

Ik denk het wel. De oorsprong is volgens mij dezelfde Zwitserse producent. Ook het logo is identiek.
Op het Zweedse kocksnsnack.se heb ik een wat vaag verhaal gelezen over dat dit de Zweedse versie van de Leeuwen zou zijn.
E.a.a. is nog in onderzoek.

Bij die Tigers weet ik het niet zo, ze komen wel van dezelfde Finse verkoper.

Bedenk wel dat er veel van dit soort sterk gelijkende beeldmerken zijn gebruikt door verschillende merken.

En, ook bij het Finse Leijona zijn er verschillende leeuwen gebruikt.

1 like

Klopt. Op dit moment weet ik er ook het fijne niet van. Op die Zweedse horloge forum site staat hier en daar best veel informatie, maar het is voor mij best lastig om daar in te zoeken. Uiteraard is alles in het Zweeds en die taal beheers ik niet. Met behulp van de automatische vertaalfunctie van Google kom ik een heel eind, maar de zoektermen moet ik wel invoeren in het Zweeds, anders reageert het systeem daar niet of niet juist op. Dus is het best wel een kwestie van rondspitten daar. Er zijn een aantal rubrieken en draadjes die over vintage horloges gaan, maar ik kom daar alleen bij mogelijk relevante informatie als ik als zoektermen de merknamen invoer, want die liggen vast. Het stomme is dat Google die merknamen wèl vertaalt waardoor je wonderlijke berichten krijgt in soms redelijk correct, maar soms ook heel krom Nederlands. Voorbeeld: Het horlogemerk Tärnan, dat in het Zweeds ‘Stern’ (= een vogel/meeuwensoort) betekent, wordt vertaald met “Bruidsmeisje”. Op zich ook een geldige betekenis, maar in deze context en ook grammaticaal volstrekt onjuist weergegeven.

Ik vind het natuurlijk wel leuk om dit soort dingen uit te zoeken, maar het is van een wat andere orde dan het zoeken op Engelstalige, Duitse of Franse sites, talen die ik (in de genoemde volgorde) van goed tot redelijk beheers.

Al die verschiilende leeuwen zijn natuurlijk hilarisch als je dat probeert terug te vinden in Mikrolisk.

Daar valt bijna niet meer in te zoeken.

Wat ik denk is dat er een (historische) relatie is met een aantal vermeldingen van Zwitserse fabrikanten die in Mikrolisk te vinden zijn op de ingangen Lion, Leon en Lejon, maar hoe dat nu precies zit ben ik nog niet achter.

De logo’s op de horloges en ook de horloges zelf (kast en wijzerplaat) zijn dermate sterk overeenkomstig dat ik er van overtuigd ben dat er een relatie is tussen mijn nieuw verworven (Zweedse?) Lejons en de Finse Leijona’s. Die relatie is misschien niet echtstreeks, maar loopt via de oorspronkelijke leverancier / fabrikant uit Zwitserland.

imageimage

Verder: Leeuw in het Zweeds is Lejon, Leeuw in het Fins is Leijona. Dat is duidelijk.

Mijn voorlopige conclusie is dat er sprake is van één Zwitserse fabrikant die enerzijds horloges leverde aan het Finse Leijona; het Lindroos verhaal, kort gezegd.
Daarnaast leverde anderzijds mogelijk de zelfde Zwitserse firma de (grotendeels identieke) Lejon horloges aan een Zweedse importeur.

Het leggen van een connectie naar een Zweedse importeur is niet eenvoudig, daar ben ik nog niet uit.

Als je in Google zoekt via de afbeeldingen kom je nogal wat aanbiedingen tegen van Lejon horloges via Etsy, meestal van Zweedse aanbieders. Het grappige in mijn geval is dat ik mijn beide recent gescoorde Lejons heb van een Finse aanbieder. Via de Zweedse veilingsite Tradera, dat dan weer wel.

Ik vond bij het spitten op het web nog wel een website, die leuke info geeft over de geschiedenis van het Leijona merk, met name de vroege Zwitserse verbanden.

Leijona and other “Lion” brand watches | UK Watch Forum (thewatchforum.co.uk)
(deze link is ook al eens geplaats door @chi_kwadraat) bij een eerdere discussie, dank daarvoor, Alphons.

Ik vond overigens ook dat het Zwitserse merk Lejon inmiddels ook weer nieuw leven is ingeblazen (als microbrand?), kijk eens op deze website:

[LEJON - heritage reborn | watches & accessories | LEJON Uhren | Zurich – Made with :heart: by LEJON (lejonwatch.com)]

Kortom, Jeroen en mogelijk andere geïnteresseerden, het blijft ingewikkeld, maar voor de in historie geintereseerde oud media-archivaris die ik ben is dit merk natuurlijk een snoepwinkel. En de mooie horloges die daarbij horen neem ik graag op de koop toe!

Nog even over de Tigers: twee Tigers van de drie horloges die ik in de postjes hierboven als sneak preview laat zien, kijken naar rechts, de derde Tijger, onderaan, kijkt naar links. Maar ze hebben wèl hetzelfde letterfont in de merknaam die onder het beestje staat. Ik heb deze horloges nog niet in huis, dus veel details heb ik verder niet. Zoeken op het web naar verdere achtergronden ga ik pas doen als ik de horloges ontvangen en in handen heb. Dan weet ik ook wat voor uurwerken er in zitten en hoe die gemerkt zijn. Als de (Zwitserse?) uurwerken, net als bij de meeste Leijona horloges expliciet van een (Tiger?) logo zijn voorzien kom ik mogelijk weer wat meer te weten.

In dit draadje is het nog niet zo ter sprake gekomen, maar er zijn ook nog Leopard horloges en in het lijstje met Finse horlogemerken dat ik van jou, Jeroen, kreeg in een PB tje wordt ook nog het merk ‘Jaguari’ vermeld. Daar heb ik er helemaal nog nooit een van gezien, maar wie weet!
We zijn in elk geval nog lang niet uitgepraat over de Finse en Zweedse katten!

image Leve de Leeuw!

image Leve de Tijger!

image Leve de Poezen!

6 likes

Ik heb contact met een Finse Leijona verzamelaar (300+ stuks!) en volgens hem is Lejon inderdaad een Zweeds merk maar is er geen enkele relatie met het Finse merk Leijona.

Dat sluit natuurlijk niet uit dat beide merken bij dezelfde fabrieken inkochten zoals dat in de jaren 50, 60 en 70 veelal gebruikelijk was. Maar vooralsnog lijkt er geen directe link te zijn.

Met betrekking tot de Tiger, dit is uit een eerder draadje van mij

Benieuwd of de uurwerken gemarkeerd zijn in jouw Tigers, ergens vermoed ik van niet. Tiger was veel kleiner als merk, minder modellen en veel korter in de handel.

Ook nog nooit gezien, ook niet in groepen van Finse horlogeliefhebbers en merken.

Net als Tiger veel kleiner van Leijona maar deze zijn zeker nog wel te vinden, ik vind het leuk om ze erbij te hebben maar mijn vintage focus blijft toch wel het merk Leijona. Het nadeel is dat het aantal modellen en versies schier eindeloos lijkt te zijn en ik probeer daarom vooral diversiteit aan te brengen in wat ik toevoeg aan mijn bescheiden verzameling.

5 likes

@Proenski
Helemaal helder, jouw verhaal. Zo alles bij elkaar gaat het Leeuwentroep draadje toch een aardig complete documentatie van het hier op het Forum aanwezige fenomeen Leijona & Friends opleveren. Leuk!

Erg mooi die Leopard die je laat zien. Doet me (qua design) op de een of andere manier denken aan de mooie King Seiko’s uit de jaren '70 die sommige verzamelaars hier op HF regelmatig tonen.
Prachtig afgewerkt en mooi in alle eenvoud met de klassieke kast en de opgelegde metalen markers.
Bonus: Rode datum!

Omwille van de compleetheid hieronder dan ook nog maar een plaatje van de (het?) enige Luipaard in mijn collectie:


Binnenin tikt een FHF 70 caliber de seconden weg. Productietijd van het uurwerk volgens Dr. Ranfft ca. 1950, wat het horloge dus op een leeftijd van zo’n 70 jaar brengt. Bijna net zo oud als ik zelf.

En dan nog: ik vroeg mij ineens af, zouden er ook Puma, Panter (of Panther of Pantera), Cheetah of Lynx horloges bestaan?

En ja hoor: Mikrolisk geeft gelijk antwoord:


Lynx… Check!


Puma… Check!


Panter… Niet echt, alleen in een oud beeldmerk van FavreLeuba een der oudste Zwitserse horlogemerken, maar wel…


Panther… Check!

Pantera… noppes.


Cheetah… Een beetje, als modelnaam van Sandoz, toch ook een gerenommeerd merk.

En… niet te vergeten, ook gewoon: CAT!

Kortom, als we ooit op de Leeuwen uitgekeken zouden raken, zijn we met de rest van het Kattenvolk nog niet klaar!

Het Houdt Echt Nooit Op!

image image

8 likes

Zeker weten, en we houden het mede om die reden levend :+1:t3:

Dat zie ik niet snel gebeuren :wink:

Wel grappig om te zien dat er nog vele andere katachtigen merken zijn. Al verbaasd het me niet. Maar zoals gezegd ik hou het bij de Finse varianten, Leijona voorop!

Want de Leeuw is goud! :crown:

5 likes

Even een update van het ‘incoming’ kattenspul:


Deze zijn binnen.
v.l.n.r. Lejon #1 en #2. Die zien er goed uit, geen ernstige gebruikssporen, ze lopen beiden op tijd, mooie AS 1130 uurwerkjes. Voornamelijk poetswerk dus, misschien is zelfs een service niet direct nodig.

De vandaag samen met Leijna #3 bezorgde Tärnan is ook nog gaaf, iets moderner design, stalen kast, loopt op tijd. Leijona #3 heeft een 20 mu rolled rose gold kastje, is iets beschadigd en heeft een slecht glas, maar dat is allemaal op te poetsen. Verder heeft deze Leeuw een mooie ‘tropical’ patina op de dial, en hij loopt ook al netjes. Mogelijk wordt dit de mooiste buit van een weekje digitaal op jacht in Zweden.

De kleine Lady Tiger is een wrak. Eigenlijk al een beetje dooie tijger (een tijgster? Of gewoon een dooie poes?).
De wijzers van het FE140 werkje tollen in de rondte als je aan haar kroontje draait en van binnen ontbreken er wat onderdelen. Die gaat dus in de onderdelen bak.

De laatste, rechts in de rij, Tiger # 2, is een boys watch of dames maatje. Hij/zij loopt wel, maar heeft heel veel haast, ze loopt meer dan 5 kwarier in een uur. Eer racetijger of een pitspoes! Maar ze is denk ik wel te repareren. Zo te zien is er iets met een verbogen spiraaltje, mogelijk is ze misbruikt door een jongetje met niet zo veel ervaring. Als je er ongecontroleerd in gaat zitten prikken gaat het wel eens mis.

Als laatste Tijger #3
image
Deze is nog onderweg. Komt van de zelfde verkoper als de andere tijgers en die maakt niet zo’n haast met de verzending. Ik hoop dat deze klassiek vormgegeven tijger een beetje in orde is, want in uitvoeing en design een stuk mooier dan de tijgertjes hierboven. En een goudkleurig horloge met een groene wijzerplaat had ik sowieso nog niet.

Als die ook is ontvangen, gaan ze allemaal, behalve de kleine dooie tijger, op de werkbank en laat ik zien wat het geworden is als ik ze behandeld heb. Samen met de 6 andere Zweedse wrakjes die ik in ‘vintage incoming’ heb aangekondigd ben ik dan weer een poosje van de straat met horloges poetsen. Voor wat er van binnen nog aan gedaan moet worden ga ik misschien weer een paar HF enthousiasten lief aankijken (nou ja digitaal dan). Ik hou jullie op de hoogte!

9 likes

Dat is heel netjes Lex, rose zie je minder vaak en veel vergulde Leijona’s moeten het met 10 nu minder doen

1 like

Kruislings, mega zeldzame bullseye, vol staal. Enige andere exemplaren die ik gezien heb van Leijona hebben een zwarte ring.

8 likes

Prachtig ding!
Ik heb er zelf net een laten schieten op Tradera, iemand was me voor met bieden bij de sluiting van de veiling… Toch maar even een fotootje van de aanbieder.


Net te laat en toen was ie verkocht voor nog geen vier tientjes… balen… werd werkend aangeboden.
Zo iets kom je natuurlijk niet zomaar weer even tegen en die van jou al helemaal niet. Lucky Boy You!

image

5 likes

Zeker balen, ook een vol staal exemplaar zo te zien.

Naja, er gaat ook wel eens wat leuks aan mijn neus voorbij :confused:

1 like

Ho, ho. Dat heb ik nooit gezegd. Ze zijn zeker vergelijkbaar in kwaliteit, zeker als het op de uurwerken aankomt. Alleen Tigers zijn wat zeldzamer want korter in de handel geweest.

1 like

Ok, duidelijk, sorry voor de verkeerd weergegeven info, Jeroen.
Die twee andere tijgers, eerder getoond, waren overigens wel duidelijk van mindere kwaliteit., maar zoals al gezegd, verder uitgebreid verslag volgt nog als ik ze onder handen heb gehad.

1 like

Vanwege leeftijd en gebruik?

1 like