Neen, materiaal, afwerking en type uurwerk. Details komen nog…
Zo kreeg ik ook mijn eerste tijger binnen, verzending binnen Finland, dat dan weer wel. Rare jongens, die Finnen
Heb hierboven een berichtje verwijderd over de binnengekomen Tiger. Ging wat fout, dus wat verwarrend nu omdat er een bericht ontbreekt. Het ging om deze Tiger, vandaag ontvangen.
Inhoud van het berichtje was dit:
Update van het íncoming kattenspul. De nog te ontvangen Tiger met de groene wijzerplaat lag vanmiddag op de mat. Op zijn Fins. D.w.z. gewoon in een hergebruikte papieren envelop, met het horloge er los in met wat bubbels … Gelukkig heeft ie de reis overleefd. Verzending is wel goedkoop zo en redelijk snel. Kennelijk staan de Finse posterijen verzending van kleine spullen via standaard briefpost nog steeds toe. Dit is niet de eerste keer dat het zo gaat, ik kreeg al vaker op deze manier pakjes…
Ik weet nu niet wat nu meer verwarrend is
Berichtje posten met een correctie is denk ik duidelijker dan een heel bericht verwijderen. Nu kan ik er geen touw meer aan vastknopen
Ik snap het helemaal Jeroen, maar in dit geval kon het niet anders, er zat (in de foto) info zichtbaar die niet zichtbaar zou moeten zijn, de enige optie in dit geval was het bericht verwijderen en herhalen wat er nog wel kon… sorry!
Je weet me te vinden! Laat maar weten!
Oh wow! Grail!
Ter nuancering: ik schreef al eens elders op het forum: De Graal bestaat niet… de graal is een wens.
Oftewel: deze zou ik ook wel willen hebben Man, wat een schoonheid. Nogmaals: Lucky boy you!
De afgelopen tijd heb ik een aantal hele leuke Leijona’s op de kop weten te tikken. Dit is er een van.
Aangezien ik de vraag vaker krijg zal ik hem hier beantwoorden, speciaal voor @hadoe en anderen. De vraag luidt “waar kan ik het beste een Leijona op de kop tikken”?
Het meest voor de hand liggende antwoord is; in Finland! Leijona is een Fins merk en heeft zich bij mijn weten nooit op de export gericht dus de meeste exemplaren zwerven daar rond. Leijona heeft, tot op de dag van vandaag, een behoorlijk uitgebreide modelrange. Je ziet daarom ook veel redelijk op elkaar gelijkende modellen maar ook de meer zeldzame modellen zul je daar vinden.
Voor een buitenstaander is allemaal wat lastiger, soms is de taal een barrière en ook omdat veel Finnen niet naar het buitenland willen sturen. Dan heb je dus echt een adres in Finland nodig. Het internet en allerlei transportmogelijkheden ten spijt. Finnen zijn wat dat betreft best traditioneel.
Is het onmogelijk? Nee, zeker niet. Soms vind je exemplaren op Ebay of Etsy maar soms ook op Zweedse verkoopsites. Ook Kellotori.fi is wel eens genoemd maar die site lijkt uit de lucht? Soms moet je ook gewoon een beetje mazzel hebben en ergens tegenaan lopen.
Zelf heb ik over de afgelopen jaren diverse connecties opgebouwd waardoor mij interessante exemplaren worden aangeboden. Die lijntjes hou ik natuurlijk voor mezelf Wel zijn de prijzen afgelopen tijd flink gestegen maar dat is eigenlijk overal het geval. Ook voor een Omega Geneve betaal je nu een stuk meer dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
Van de zomer ga ik weer het een en ander oppikken. Daarna ga ik kijken of er exemplaren met te veel overlap in mijn collectie zitten. Dus wie weet zet ik nog wat te koop tegen die tijd.
Zoek je een niet vintage exemplaar, dan kun je hier terecht: https://leijonawatches.com/
Hartelijk dank voor je uitgebreide informatie
ik ben benieuwd wat er van de zomer uit je kist gaat komen !
Soms dus ook hier:
Ik zie even niet direct hoe oud deze listing is maar een exemplaar als dit gaat in goede conditie zeker 25% meer opleveren anno nu.
9 maart 2018 (zie rode pijltje in de screenprint), Jeroen. Toen waren ze nog een stuk goedkoper.
Ik schat dat een zelfde model in deze staat, met een ST96 uurwerkje, nu al snel 3 x zoveel oplevert op e-Bay, Etsy of Tradera. Met een voor de betere Leijona’s uitgerust (geserviced) Wehrmachtswerk nog wel wat meer.
Ah, ik denk dat het komt omdat ik niet ingelogd ben. Ik gebruik Catawiki niet en heb er nog nooit wat gekocht.
De prijzen zullen, logischerwijs, buiten Finland zeker hoger liggen. Wat ik er verder over kan zeggen is dat vooral conditie en zeldzaamheid bepalend zijn.
Zo kan een verchroomd exemplaar met een aparte wijzerplaat met gemak een stuk duurder zijn dan een “gewoon” model van staal.
Overigens ben ik nog nooit een gold capped model tegengekomen. Wel veel gold plated (met verschillende laagdiktes) en een enkel volledig gouden model (meestal 14K).
Overigens best grappig om op te merken dat de goud tint nog wel eens wil verschillen bij de plated modellen. Ik vermoed soms door het gebruik maar ook zeker door de samenstelling van de legering of hoe je dat ook mag noemen.