Leeuwentroep

Voor de (wanhopige) liefhebber, zoals ik al zei zijn de prijzen flink gestegen. Ik vind deze nogal aan de prijs

3 likes

Dankjewel voor de informatie !

1 like

Graag gedaan, volgens mij is die eerste verchroomd, ik zou daar zelf minder dan de helft voor geven. En dan kijk ik nog niet eens naar de idioot hoge verzendkosten.

Nummer 2 is niet in de beste conditie qua looks maar ook hier zou ik persoonlijk minder voor aftikken.

Goudzoekers op de Bay :wink:

3 likes

Kruislings

En dezelfde in een ander licht

7 likes

Zo blijft je horloge je steeds weer verrassen…en dat zal niet snel vervelen.

2 likes

Een Leijona verveelt nooit :wink:

1 like

Beste Leeuwenfans,

Het wordt tijd om weer eens wat uit de leeuwenfamilie te laten zien. Al in maart dit jaar kondigde ik in dit draadje aan dat er wat nieuwe leeuwtjes onderweg waren samen met nog een andere katachtige. Over die laatste, een Tiger, komt er later nog een verder vervolg in dit draadje.

Dankzij de oplettendheid en een tip van van gewaardeerd forumlid @Chi_kwadraat kwam ik terecht op de Zweedse veilingsite Tradera, alwaar hij twee ‘Lejon’ horloges aangeboden had zien staan.
Ik heb er meteen op geboden, en enigszins tot mijn verbazing, gewonnen.

Zo stonden ze op de Tradera site. Jawel, je ziet het goed: LEJON, geen LEIJONA. Lejon is Zweeds voor Leeuw, zoals de Finse naam voor het zelfde beest Leijona is. En deze Lejons lijken wel héél erg op de in dit draadje eerder getoonde Leijona horloges van mede leeuwenliefhebber @Proenski en mijzelf.
Zelfde stijl in design, zelfde logo, zelfde vertrouwde Wehrmachtswerk uurwerken binnenin.

Inmiddels zijn we al weer een paar maanden verder en zijn beide Lejons netjes opgepoetst en van een nieuw glas en een net bandje voorzien. De bijkans onverslijtbare en op het oog keurig schone AS 1130 Wehrmachtwerk uurwerken die in allebei de horloges tikken doen hun werk uitstekend; ze lopen op tijd en ik heb beide horloges dus al enige dagen zonder problemen gedragen. Ook hier geldt natuurlijk weer dat bij een horloge uit ca. 1955 met een onbekende servicegeschiedenis een onderhoudsbeurtje geen kwaad kan, maar inmiddels heb ik zoveel horloges liggen waarbij dat zou moeten gebeuren dat ik daarvoor eerst eens een poosje zou moeten gaan sparen. Dat komt er dus even niet van, want ik kom telkens weer andere mooie horloges (en andere verzamelobjecten) tegen waar ik mijn centjes aan uitgeef…. Later misschien, als ik groot ben… of rijk…

Een duidelijke documentatie over de relatie tussen de merken Lejon en Leijona ben ik inmiddels nog steeds niet tegen gekomen. Meer info, behalve datgene wat ik al eerder in dit draadje heb vermeld, in maart toen ik de komst van deze twee Zweedse Leeuwen aankondigde, is dus niet beschikbaar. Maar dat er naast de Finse leeuwen een Zweedse leeuwentroep bestaat die zonder twijfel familie is, mag duidelijk zijn. Daarom mogen ze ook hier vermeld en getoond worden, ze horen wat mij betreft bij de Leeuwentroep.

Verder valt er technisch en inhoudelijk niet veel meer te vertellen over deze twee aanwinsten behalve dat ik er blij mee ben, en dat ik na inmiddels een paar maanden zoeken nog vrijwel geen andere Zweedse Lejons ben tegen gekomen. Zelfs op de horloge site Klocksnack.se, de Zweedse tegenhanger van ons HorlogeForum is, voor zover ik weet, bar weinig te vinden over het merk Lejon, de enige vermelding over leeuwtjes is één draadje over Leijona, waarin het merk Lejon ook genoemd wordt .

[Info over Leijona found… | Bell talk (klocksnack.se)](

Enkele screenshots van het draadje over Leijona in Klocksnack.se (in automatische Google vertaling, dus verbaas je niet over het soms wat kromme Nederlands, de oorspronkelijke tekst is Zweeds. )

Een Lejon Quartz.

Een collectie Leijona horloges van een Zweedse verzamelaar.

In dit draadje staat ook nog een aardige link: http://kellomuseo.kutomonportti.fi/esitesv.pdf

Het gaat over Leijona, het artikel is in het Zweeds, maar staat in PDF, dus is niet zomaar in Google translate te vertalen. Toch leuk om even een paar plaatjes (screenprints) te laten zien:

De Lejons zijn dus naar mijn indruk best behoorlijk zeldzaam. Leijona’s vind je al niet zo veel, deze Zweedse Lejons zullen hier op het Forum waarschijnlijk wel de enige blijven. En dat is natuurlijk altijd een leuk extraatje, om enkele horloges in de collectie te hebben die min of meer uniek zijn.

Ter afsluiting enige foto’s van mijn twee Zweedse Leeuwen.

image

image

Tot zover. Ik hoop dat de documentatie van de Leeuwentroep hiermee weer een stukje verder is bijgewerkt.

Dank voor het lezen en plaatjes kijken.

Lex

15 likes

Zoals ik al een het vintage draadje aangaf; het zijn geestverwanten maar zeker geen familie, er is geen enkel zakelijk verband tussen deze Zweedse en Finse leeuwen.

Stijl en design zijn natuurlijk typisch voor die tijd en an sich niet uniek. Ook het logo, leeuw met schild, is niet uniek en door meer merken gebruikt. En ja het Wehrmachts uurwerk kom je ook in heel veel andere merken tegen. Overigens heeft het Finse Leijona ook (veelvuldig) gebruik gemaakt van uurwerken van Felsa, Unitas, FHF

Daar zie ik nog een ander verschil, bij een Leijona ben ik nog nooit een gegraveerde leeuw op de kastdeksel tegengekomen. Of ze zijn voorzien van het P logo of voorzien van basis info. Deze zijn eigenlijk leuker en decoratiever.

Uiteraard niets ten nadele van deze Zweedse Leeuwen, in tegendeel! Het zijn zeer leuke vondsten en horen hier absoluut thuis! :+1:t3:

1 like

@Lexaf mocht je nog je tanden in een andere Finse leeuw willen zetten… Tadaah, een Finse koning

Niet mijn foto of exemplaar.

4 likes

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik zie wel een historisch verband vanuit de fabrikant in Zwitserland. Er zal vanuit de Finse lijn geen direct zakelijke relatie zijn met de Zweedse lijn.

Daar heb je ook gelijk in, maar het gebruik van Wehrmachtwerk uurwerken in de wat duurdere/mooiere Leijona’s is signifikant, soms is het de AS 1130, soms de Unitas tegenhanger daarvan. Daarnaast zie je, vooral bij de wat meer eenvoudige modellen met name de zeer bekende en populaire FHF 96/97 uurwerken.
Felsa zou zomaar kunnen, maar daarvan ben ik er zelf nog geen een tegen gekomen, maar jij misschien wel. Ik bedoelde alleen te signaleren dat het gebruik van de AS 1130 in de Zweedse leeuwen niet helemaal toevallig is. Er zullen ongetwijfeld ook Zweedse Leeuwtjes bestaan met andere kalibers in hun binnenste.

Hierboven een wat eenvoudiger Leijona model, misschien ook wat recenter dan de Leijona’s met de Wehrmachtwerk kalibers. In deze zit een fraai verkoperd (luxe!) FHF/ST/AS 96 uurwerkje.

Klopt. Dat is voor mij ook een aanwijzing dat de Zweedse en de Finse lijn elk geheel onafhankelijk van elkaar opereerden en ook elk hun eigen marktsegment bedienden.

Dit leeuwenvignet in mijn Zweedse Lejon vind ik trouwens best wel heel fraai.

Ik denk wel dat er vanuit de origineel Zwitserse fabrikant er twee afzonderlijke lijntjes lopen naar enerzijds de Finse Leijona’s van J.W Lindroos en O.Y Perkka en anderzijds de Lejons, die in Zweden vertegenwoordigd en verkocht werden. Info over de Zweedse firma die daar achter zat heb ik nog niet kunnen achterhalen.

De oorspronkelijke Zwitserse fabrikant lijkt bij beide merkvarianten toch Camille Barré te zijn, zoals de registraties voor beiden bij Mikrolisk laten zien. Wat Numa Jeannin SA uit Fleurier, die volgens Mikrolisk ook het merk Leijona geregistreerd heeft er dan mee te maken heeft weet ik ook niet. Ik kan alleen maar bedenken, maar dat is speculatie, dat O.Y Perkka zaken deed met meerdere Zwitserse fabrikanten naast alleen Barré.

In de tekst van het Zweedse Klocksnack Forum wordt de productie van de Leijona’s in de jaren '50 door Camille Barré ook genoemd.
Verder is er ook een relatie met de Zwitserse fabrikant LION SA, die zowel in Mikrolisk als in de hierboven getoonde publikatie van Finlands Urmuseum wordt genoemd.
Ik heb er geen directe aanwijzing voor kunnen vinden, maar ik denk dat het merk Manufacture d’horlogerie Lion SA op zeker moment is overgenomen door Camille Barré, die nog weer wat later zaken deed met Perkka. Lion SA voerde reeds het logo van de leeuw met de twee staarten. Dit (bijna) zelfde loge werd dus ook gevoerd door de (latere?) Finse partner.

image

Het is best aannemelijk dat Barré, geheel onafhankelijk en los van de relatie met Perkka ook zaken deed met een Zweedse partner, die eveneens onder dit loge de Lejon horloges op de Zweedse markt bracht.

Uit de gegevens van het ‘Finlands Urmuseum’ in de publicatie uit 2010 blijkt overigens ook dat men hier de relatie met het leeuwenlogo al legt met Albert Kenel en de Manufacture d’Horlogerie Lion SA die reeds opereerde vanaf 1880. Dáár ligt dus waarschijnlijk de oudste oorsprong van het merk, en van het logo van de leeuw met de twee staarten.

image
image
image

Om de verwarring nog wat groter te maken is er ook nog de relatie met het merk Lion et Dompteuse van Auguste Favre, te Corneret uit 1928, vanaf 1948 van G. Gagnebin & Cie SA te Tramelan en in 1960 overgenomen door Les Fils d’Armand Nicolet en Telda. In dit rijtje eigenaren wordt aanvankelijk de fabrikantennaam Favre gebruikt in combinatie met het loge van de leeuw en de leeuwentemster. Maar in 1967 is er een nieuwe (vernieuwde) registratie waar Nicolet/Telda nog steeds dat loge gebruikt, maar nu met de merknaam ‘Lion et Dompteuse’. Kijk dan eens goed naar de beide registraties hieronder met de opeenvolgende nummers 225934 en 225935: en dan zien we ineens een relatie met Finland en Leijona opduiken.

De vertaling van leijona ja kesyttäjä is: leeuw en temmer!

De Finse eigenaar van het merk Leijona, Perkko Oy, degene die het logo van de leeuw met de twee staarten voerde, zoals we dat van zowel de Zweedse Lejons als de Finse Leijonas kennen, was van deze ‘merkvervalsing’ op de Finse markt van ‘Lion et Dompteuse’ niet gescharmeerd. Hij begon een proces tegen Nicolet et Cie, won dat proces en de Finse Lion et Dompteuse horloges mochten onder de naam Leijona ja Kesyttäjä niet meer worden verkocht.

Dus… dit is wat ik met inmiddels best een flink aantal uurtjes spitwerk, denkwerk, deduceren, rechercheren en concluderen bij elkaar heb kunnen brengen.

Het allemaal nog helderder krijgen en verifieren van al deze verbanden en losse eindjes vergt, vrees ik,
een diepgaande achief research in de handels- en merken registers van de Zwitserse, Finse en Zweedse horlogeindustrie en horloge handel. Dat lijkt mij wat ver gaan voor horlogeliefhebbers zoals wij. Mijn achtergrond als voormalig archivaris zegt mij dat die verbanden uiteindelijk wel gevonden zouden kunnen worden, maar mijn horloge verzamelaars hart vind het zo wel even mooi geweest. Het boven water halen en verifieren van stukjes geschiedenis is leuk, maar er zijn grenzen.

Dus wat mij betreft moeten we het hier voorlopig maar even mee doen.

Zo, en nu ga ik gewoon weer lekker met mijn Leeuwtjes spelen…

Ter afsluiting van deze bijdrage dan nog maar even een foto van een van mijn Finse leeuwen, een van de fraaiere exemplaren uit mijn Leijona collectie, vind ik zelf.

Leve de leeuw!

image

12 likes

Vooropgesteld dat jij een betere speurneus bent dan ik

Als mijn info klopt is dit een Felsa uurwerkje:

Oh, dat geloof ik gelijk. En dat zou gezien het grote aantal modellen ook heel logisch zijn, ik kan me niet voorstellen dat het allemaal uit slechts 1 fabriek kwam.

Zeker goed mogelijk, de wereld was een stuk kleiner toen en een “leentje buur” spelen een stuk makkelijker.

Leentje buur was misschien makkelijker maar dus niet altijd lonend :wink:

Nou, je hebt al flink wat boven water kunnen halen. Chapeau! Ik twijfel ook niet aan allerlei verbanden op de achtergrond maar wat ik bedoelde is dat er geen directe link tussen de Zweedse en Finse leeuwen bestaat. Het is dus niet zo dat Perkko Oy Leijona’s als Lejon’s op de Zweedse markt bracht.

De leeuw is getemd! :wink:

Ik sluit maar af met een exemplaar dat op me ligt te wachten :finland:

2 likes

Dank voor deze info! Sluit mooi aan op mijn eigen spitwerk van een tijdje geleden:

2 likes

Wat een prachtig topic is dit, een en al passie en speurwerk, heerlijk om te lezen, mijn grote dank.

3 likes

Op The Watch Forum heeft iemand de moeite genomen om de in Zwitserland geregistreerde merken van Manufacture d’Horlogerie “Lion” te Porrentruy te achterhalen. Hij vindt de volgende:

During its lifetime, Manufacture d’horlogerie “Lion” registered several new trademarks, many of them aimed at foreign markets.

No. 11999 – “Pretoria” on castellated wall – March 1900, expired Nov 1920 – Presumably for South Africa
No. 17516 – Lion inside two overlapping triangles – August 1904, expired April 1925
No. 24314 – “MARS” above a circle and 5-pointed star – September 1908, expired May 1929
No. 26230 – “Leijona” – October 1909 – For Lindroos jeweller in Tampere, Finland
No. 27312 – “LION” – April 1910
No. 31957 – Silhouette of two-tailed lion with shield – September 1912
No. 31969 - “Lejon” - September 1912 – for Sweden
No. 31970 - “LÖVE” - September 1912 – for Norway
No. 35015 - “DANIA” - February 1914 – for Denmark, expired Aug 1934
No. 55501 – Two-tailed lion with shield – December 1923
No. 56398 – Lion figure over “WATCH” - May 1924
No. 59132 – Lion with Arabic script – May 1925 – Bought from Record Dreadnought Watch Co
No. 71197 – Lion at rest – October 1929
No. 71462 – Lion lying with watch on its paws – December 1929

Dat de merken Lejon en Leijona, en het beeldmerk “liggende leeuw met twee staarten en schildje” dezelfde oorsprong hebben lijkt duidelijk.

4 likes

Geweldig goed gevonden, Alphons! Misschien moet ik je nu voortaan ‘Watson’ noemen? :sunglasses:

image

Zou je me misschien nog het linkje door kunnen sturen van die post op The Watch Forum?

Dit was inderdaad het ‘bewijs’ wat ik zocht. De firma Lion (en haar opvolgers) deden dus inderdaad zaken met diverse buitenlandse importeurs.
Nu dus op zoek naar Noorse leeuwen! Het zou erg leuk zijn om een Noorse :lion:løve:lion: aan de collectie toe te kunnen voegen. :joy:
Wel een lastig woord om op te zoeken, want Google kan niet goed werken met diacritische tekens. Dus wordt het 'love’en dat levert héél véél referenties op, maar niks in combinatie met horloges en ook ‘loeve’ doet niks.

image

1 like

Ja hoor: https://www.thewatchforum.co.uk/threads/leijona-and-other-lion-brand-watches.146724/#post-1533246

vergeet niet een aantal malen op “see more” te klikken.

1 like

Klopt. Is een Felsa 465. Alleen niet met de door Ranfft getoonde en genoemde ‘incastar regulator’

Interessant en redelijk exotisch trouwens die Incastar regulator. Lijkt mij typisch een uitvinding in het kader van ‘waarom zouden we het makkelijk doen als het ook moeilijk kan…’ :thinking:

2 likes

Dank je!
Een mooi stukje (aanvullende) geschiedenis daar op The Watch Forum. Ik was het draadje zelf al tegengekomen bij mijn research, maar had inderdaad NIET op ‘see more’ geklikt.
Interessant ook dat daar melding wordt gemaakt van de ‘nieuwe’ Lejon, van die twee jonge ondernemers uit Zürich. Ook die was ik al tegen gekomen, maar kon geen verband of relatie met de geschiedenis vinden. Die is er dus in zekere zin wèl. Ik citeer nog maar even uit het draadje op Watch Forum:

In January 2015 Graf, Dominik Walti and Mathias Niederhausen set up Lejon Holding GmbH, based in Zurich. The story goes that the three young watch enthusiasts found an old Lejon watch in a Zurich antique shop and decided to revive the brand. The new company soon started a crowdfunding campaign on Indiegogo, supported by a Youtube channel.

Dit zit in deze:

Hier zit ook een Felsa in:

5 likes

Heb er nog een gevonden op de Zweedse veilingsite auctionet.
( WRIST WATCH, steel, manual, Kuningas, second half of the 20th century. Clocks & Watches - Wristwatches - Auctionet

Nou, die had ik ook wel willen hebben voor 3 tientjes…, maar ja, ruim 2 jaar te laat.

Zeker ook een fraai uurwerk, zo’n 4003. Super kwaliteit. Maar het hele horloge mag er wezen, Jeroen. Heel fraai en Leijona automaten heb ik nog bijna nooit gezien. En een rode datum! Joepie! :heart_eyes:
Geniet er van.

We blijven op de Leeuwenjacht!

image

2 likes