Leeuwentroep

Dat wordt nog spannend wie dan de gelukkige wordt. Op het forum tel ik er 17 wiens avatar naam met Leo begint… :slight_smile:

2 likes

Ha, je mag mij ook gerust Leo noemen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Of Jona ?

1 like

Kruislings

8 likes

Oh, en deze ook nog

10 likes

hej, deze kende ik nog niet…wat een leuk merk…mooie collectie btw

1 like

8 likes

Deze stond hier nog niet

11 likes

Ongelofeljk zo veel verschillende varianten er van deze allemaal bijna dezelfde, maar toch weer heel andere Leijona’s bestaan.
Zelfde wijzerconfiguratie, champagne dial, vrijwel standaard kastmodel, het significante logo.
En dan: Prachtig met die grote 2-4-6-8-10-12 en de v vormige markers er tussenin. Minutenpuntjes op de punt van de urenwijzer i.p.v. zoals gebruikelijk op de minuten wijzer. Heel apart dus!
Super vondst @Proenski !

2 likes

Er zijn er honderden, zo niet duizenden verschillende modellen. Deze lijkt groot door de opzet van de wijzerplaat maar de diameter is vrij bescheiden.

1 like

Echt? Dan moeten er, gezien de toch relatief vrij kleine Finse markt waarvoor de Leijona’s gemaakt werden van sommige modellen maar héél weinig geproduceerd zijn. Dus kneller zeldzaam, af en toe.

Duizenden? wat dat betreft zijn het net Seiko’s !! ?? - Sorry @VmaxNL, van Seiko is toch ook wel bekend dat ze grossieren in modelvarianten? Maar daar zijn er dan vaak wel heel veel van gemaakt. De For Japan Only Seiko’s zijn denk ik ook wel zeldzaam.
Maar Leoijna was eigenlijk uitsluitend Finland only. Die werden buiten Finland neem ik aan niet regulier via AD’s verkocht.

1 like

Correct, in elk geval kom ik exemplaren tegen die ik nooit eerder heb gezien en dus zeldzaam.

Wat je ook veel ziet zijn varianten, zelfde kast maar met een andere wijzerplaat en/of wijzer configuratie. Wat mij doet vermoeden dat ze ook gewoon oude voorraad opgebruikte.

Helaas zijn er bij mijn weten geen catalogi beschikbaar, en advertenties amper te vinden.

Leijona = Finse Seiko. Naja, bijna maar ze grossieren in vele modellen. En dat doen ze vandaag de dag nog steeds. Kijk maar eens op de website

Best apart voor een merk dat voornamelijk in het thuisland opereert.

2 likes

Zeker. En dat is tevens een van de grote verschillen met Seiko, dat je gerust een wereld merk kan noemen, met dien verstande dat vrijwel de gehele wereld de doelgroep is en dat ze in zeer veel landen van de wereld verkocht worden. Voorts zal het zo zijn dat vele Seiko eigenaars, zelfs de hobbyisten en verzamelaars van dit merk waarschijnlijk nog nooit van Leijona gehoord hebben, terwijl Seiko in Finland daarentegen toch ook een gekend en populair merk is; zelfs hier in Nederland bij die paar Leijona verzamelaars. Leijona horloges zijn zeldzaam, maar Nederlandse Leijona verzamelaars zijn nog véél zeldzamer.
:joy:

2 likes

En ik durf inmiddels rustig te zeggen dat ik exemplaren heb waar menig Finse verzamelaar jaloers op zal zijn :wink:

2 likes

Geen probleem, en je hebt ook gelijk, Seiko grossiert in vele modellen. En dat doen ze goed! Maar dat wil niet zeggen, dat ik niet van andere merken kan genieten. Ik zal ze alleen niet (allemaal) verzamelen…

2 likes

Lucky you! Beperk je nou maar gewoon tot die duizenden Seiko’s!
Dan kan je af en toe nog meer genieten van die twee Leijona’s die je naar ik me meen te herinneren ook nog in bezit hebt.

image

Leve de Leeuw! image

2 likes

Aan je geheugen mankeert nog niets :rofl:

1 like

9 likes
2 likes

Even mezelf citeren.
Ik kom nog even terug op dit postje. Pas geleden kwam ik er weer zo een tegen op Tradera. Sterker nog, na zorgvuldig vergelijken van de foto’s weet ik vrijwel zeker dat het om het zelfde exemplaar gaat. Maar nu te koop voor een schandalig hoog bedrag. Dan heb ik helemaal zoiets van @^$#&!_&^$!!! Maar ja, je kunt nu eenmaal niet alles hebben… :woozy_face: :cry: :sob:

5 likes