Laat ik beginnen met dat ik er geen heb, een lefty. Zelf ben ik ook geen lefty dus dan heb ik er ook geen nodig zou je zeggen. Nou wil het dat ik het er op een of andere manier altijd wel tof uit vind zien zo’n lefty. De Sinn EZM3 staat al een tijdje op mijn lijst en die is er in verschillende uitvoeringen.
De Tudor Pelagos LHD (m25610tnl-0001) vind ik ook altijd erg tof en volgens mij circuleren er wel een paar op dit forum.
Andere voorbeelden zijn natuurlijk de Rolex GMT Master 2, 126720VTNR
en de Omega Pro.
In mijn korte zoektoch zag ik dat Meistersinger ook een aantal lefty’s in de collectie heeft. Weet er niet het fijne van maar deze vind ik wel smaakvol.
Ik zal er vast nog een hoop over het hoofd zien. Ben benieuwd welke lefty’s jullie nog meer kennen of misschien hebben. Post ze in dit topic. Ben ook wel benieuwd naar jullie mening over lefty’s. Zijn ze alleen voor linkshandige of zijn ze juist voor iedereen? Is de kroon aan de linkerkant niet juist veel comfortabeler dan aan de rechterkant?
Nee, hij heeft nu nog niet iets bijzonders. Hij is pas 10. Ik hoop dat hij het straks leuk vindt om een paar LHD mods te bouwen samen en op die manier te ontdekken waar zijn horlogereis heengaat, terwijl zijn eigen verzameling groeit.
Ik ben linkshandig en draag mijn horloges ook links. Leuke optie hoor, een kroon op links, maar het werkt natuurlijk alleen wanneer je je horloge echt om de rechter pols draagt.
Anders maak je het jezelf onnodig nog moeilijker.
Denk niet dat de Omega ploprof een lefty is.
Meer functioneel onrworpen was denk ik de gedachte erachter.
55mm breed en dan die kroon op je pols is geen pretje.
Draagt trouwens heel comfortabel(titanium)
Als linkshandige die zijn horloges al sinds mensenheugenis rechts draagt zie ik er de meerwaarde eerlijk gezegd totaal niet van.
Het ziet er raar uit.
Je horloge verzetten of opdraaien terwijl je het draagt doet imo geen enkel weldenkend mens,
Dus wat is het practische nut ervan is ontgaat mij enigzins. En voor het mooi hoef je het al helemaal niet te doen.
Ik heb een hele tijd geleden een keer een lefty gekocht, terwijl ik rechtshandig ben, het zag er toen gewoon cool uit. Hieronder een wristshot van nu 4 jaar geleden.
Ik ben links en draag links. Nu krijgen sommigen daar de kriebels van, want de acties met je dominante hand laten arguably het horloge meer onbeschermd. Reflecterend is dat misschien wel waarom ik altijd, en recent weer met hernieuwde zin, liever kleinere, dunnere, dressier horloges draag, want een flinker horloge komt sneller in de weg te zitten bij dagelijkse activiteiten en dan scheelt zelfs 1 of 2 mm in de fijne motoriek!
Weloverwogen is juist de kroon een van de meest kwetsbare onderdelen en zou dat dus logischer aan de armzijde worden geplaatst. Bovendien voor de los- en hoogdragers kan een kroon zelfs de hand in steken bij bepaalde manoeuvres. Het zal dus wel zo zijn dat met dit zo bedacht omwille van het aan de pols manipuleren, in a pinch. Maar wanneer komt dat nou voor, buiten chronograaffuncties om?
Ja bij die Rolex vind ik het ook noet echt geslaagd. Bij de Sinn en de Tudor vind ik het er wel weer tof uitzien.
Nee dat denk ik dus ook. Heb ik al bij horloges die een kleinere diameter hebben. Daarom denk ik juist ook dat zo’n lefty juist wel lekker kan dragen op je linkerpols.