Legale aspecten import banden van minder gangbare diersoorten

Er zijn behoorlijk wat aanbieders in verre landen die aantrekkelijk geprijsde banden van exclusievere leersoorten aanbieden. Hoe zit dat met het online kopen/bestellen van banden van exclusievere leersoorten? Met uitsterven bedreigde diersoorten zijn terecht beschermd. Maar het leer afkomstig van bv aligatorfarms is heel wat anders (in de zin van soortbedreigend zijn).

De belastingdienst heeft er een pagina over, maar die maakt me niet veel wijzer:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/wat_mag_niet_zomaar_in_uitvoeren/beschermde_dier_plant/beschermde_dier_en_plantensoorten
fragmenten:
Neem geen beschermde dier- en plantensoorten mee naar Nederland en de EU. En bestel ze niet in het buitenland. Beschermde dier- en plantensoorten zijn beschermd omdat ze met uitsterven worden bedreigd. Neemt u ze toch mee, of komen ze voor u aan in Nederland (bijvoorbeeld na uw bestelling)? Dan bent u strafbaar. De beschermde dieren en planten worden in beslag genomen en u krijgt een proces verbaal.
en:
Alleen als u een CITES-vergunning hebt, mag u beschermde dier- of plantensoorten meenemen naar Nederland. Informeer bij de ambassade van het land waar u vandaan komt, welke uitvoervergunning u moet hebben.

Moet Ă­k naar de ambassade als ik een bandje bestel??

Ik vind als ik op ebay zoek naar “cites genuine croco” maar één hit, met bij de omschrijving:

Wir weisen ausdrĂŒcklich darauf hin,dass dieses aus ZuchtbestĂ€nden stammende Material unter strengster Beachtung des Washingtoner ArtenschutzĂŒbereinkommen ( CITES ) sowie der EG-Artenschutzverordnung (EGArtSchVo )unter behörtlicher Kontrolle eingefĂŒhrt und verarbeitet wurde -teilweise mit IRV-Logo=Internationaler Reptilleder-Verband e.V.

Ze beweren dat het leer is van onberispelijke herkomst, maar hoe weet je dat nou?

Ik kan me voorstellen dat de aanbieder een Citers permit heeft een een inschrijvingsnummer moet verstrekken, of een document moet overleggen of meezenden met een bestelling. Hoe werkt dat nou? Ik kan na het weekend de belastingdienst wel eens bellen maar is er hier iemand ervaring of kennis hieromtrent?

gerelateerd:
https://www.cites.org/eng

Aan een bandje van “onberispelijke herkomst” (dus conform CITES) zit een tag:

Aanbieders uit bijv. Vietnam doen hier niet aan mee, ondanks dat het land wel lid van de CITES is. Vaak wordt als reden gegeven dat de tag & de procedure er rondom heen, de waar te duur maakt

Bij import denkt de douane er anders over

Overigens is de kwaliteit van dit soort verre landen-banden vaak ongelooflijk slecht qua vakmanschap.

3 likes

Aha.

Ik heb vanavond gewoon zo’n “artisan” die banden aanbiedt gevraagd hoe het nou zit, en ik heb al antwoord:

“Hello. In my country there are no crocodile in natural resources. But we have many crocodiles in many crocodile farms. My products were made from baby crocodiles from a crocodile farm in Thailand that were not indicated in the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora. Really I can operate to get such documents you mentioned from Thailand Agricultural ministry but it is very difficult and very expensive fees (about 80 US $ per one document). My product price will be expensive than in your country. I think that it is suitable for you to buy crocodile product in your country. Although its price is expensive but it is lower than my price plus the fee of Cites document. Thanks for interesting in my goods. Have a nice day.
Regards”

Ik heb net via eBay uit Vietnam een blauwe crocoband voor aan de vouwsluiting laten komen, 38$ inclusief verzendkosten en hij is prachtig afgewerkt. Eerlijk gezegd weet ik niet of zo’n band kopen zonder tag wel “ok” is, maar als ik de vorige reactie lees zou ik het ook wel begrijpen als een simpel bandenmakertje geen geld (over) heeft voor alle documenten
 gek genoeg zou ik dan weer absoluut geen olifant of zo kopen.

Vooral het feit dat hij moet bewijzen dat de crocs op ‘normale’ manier worden gefarmed.

Top tip, skip croco uit het buitenland. Maatje van me liet een hele lading van een 100tal banden uit Thailand/Vietnam overkomen en zijn allemaal de oven in gegaan.(en moet nog een administratieve procedure volgen voor smokkelen).

Je kan wel hopen dat er eentje doorglipt (is bij mij ook al genoeg gebeurd) maar weet dat de je onmenselijke slacht van krokodillen (en het leven villen) in de hand werkt.

Ga in de plaats voor Alligator uit de US of Croco via de bekendere merken.

Ja dit was voor mij ook eenmalig. Al was het maar “voor het goede gevoel” want zeker weten of het allemaal netjes gemaakt wordt doe je toch niet. Dus inderdaad beter uit de USA of gewoon via een vertrouwd adres in NL.

1 like