Ik kocht een horloge waarvan men zegt dat commandanten van onderzeeërs van Russische marine deze kregen. En ik hoorde ook dat meerdere legeronderdelen zulke horloges kregen. Wie weet daar wat van af? Graag lees ik er over. Alvast bedankt.
Vostok?
wat heb je gekocht?
Ik ken die verhalen wel, maar meestal moet je die verhalen met een flinke korrel zout nemen.
zowiezo zou je als commandant op een sub
meer hebben aan een stopwatch en evt. een 24uurs horloge
Volgens mij is dat een kleine mythe maar ik heb dat verhaal gehoord over Raketa 24-uurs horloges…
Over wat voor merk hebben we het hier? Naar mij weten zijn er nooit speciale horloges voor onderzeeboot commandanten geweest dus ik ben wel benieuwd. Foto wellicht?
Deze misschien ?
Die heeft alleen niets met onderzeeboten te maken
Misschien moet ik naar Pearl, ik herken een onderzeer op de wijzerplaat.
Wellicht dat je bij @Helden beter geholpen kan worden
Nog een paar duikbootjes
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/sub2_zpsuefnvnsp.jpg.html][/URL]
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/duik2_zpsej6s47de.jpg.html][/URL]
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/duik1_zpsh0zi1uv1.jpg.html][/URL]
Leuke horloge’s
Zo een soort bedoel ik ja.
Er zijn veel verhalen over militaire horloges uit Sovjet-Unie. De meeste zijn inderdaad een mythe.
Zeker is het dat Sturmanskie in de jaren 50 - 60 aan de afgestudeerde piloten werden gegeven. Een van die piloten was ook Gagarin (morgen is 55 jaar van zijn vlucht als eerste man in de ruimte).
Later werden Strela en nog later Sturmanskie chrono’s (kalibers 31659 met stopseconde en 3133) als standaard uitrusting uitgedeeld.
Hier is een van de latere uitvoeringen met een 3133 erin:
In dezelfde tijd als Sturmanskie chrono’s werd met hetzelfde kaliber 3133 ОКЕАН geproduceerd. In beginsel werd deze alleen als uitrusting aan de marineofficieren gegeven, later werd ОКЕАН vaak als cadeau gegeven aan meerdere categorieën van de burgermedewerkers van, bijvoorbeeld, de scheepsbouw.
De bekende grote dekwatch werd door zowel de marine als de civiele rederijen gebruikt. Elk zeewaardig schip had er een naast een (ook verplichte) chronometer in een grote kist.
En dan de beroemde Komandirskie. Altijd met een stopseconde, altijd met een opschrift “Заказ МО СССР”. Altijd met een rode ster op de wijzerplaat (die later tot een grijze verbleekte) en nooit een andere afbeelding, zoals een tank of iets dergelijks. Nooit met een bezel. Nooit in Amphibian uitvoering. Dat alles kwam later, toen de grenzen werden geopend en de massa van de buitenlandse toeristen binnen stroomde. Niet dat deze postsovjet horloges niet mooi zijn, maar die zijn zeker geen leger horloges.
Een voorbeeld van een van de modellen van de klassieke Komandirskie (jaren 70):
Echter, deze klokken kon men in de speciale winkels kopen op vertoon van het militaire boekje, zelfs als men in reserve was (zoals vrijwel iedere man in de Sovjet-Unie).
Wat blijft er nog…
Oh, ja, de zakchrono’s voor de onderzeeërs:
Ik zag deze chrono’s laatst op de Rikketik, in zogenoemd polshorloge uitvoering. Maar deze uitvoering bestond niet! Ik vond het zo jammer dat men zoveel mooie klokken heeft vernield… Tot mijn verbazing zag ik daarna deze “polshorloge” afgebeeld in een boek van een gerenommeerde (Duitse?) verzamelaar… Maar nee, dat is een misverstand, deze klokken zijn veel later in een polshorloge veranderd. Niet in een fabriek, maar ergens in een donkere werkplaats in Oekraïne
En als laatste, het “pols” horloge voor een ander soort van onderzeeërs (met verkeerde band)
Dat lijkt me min of meer volledige lijst van de horloges, die iets met het Sovjet leger te maken hebben.