Lekkende batterij

Toen ik mijn Omega Mariner uit de kluis haalde zag ik dat ie stilstond. Thuis opengemaakt en zag dat de batterij lichtjes had gelekt. Contact in uurwerk was wat blauw uitgeslagen. Overigens ook alleen daar en verder niets gelekt in uurwerk.

Nu zat er een Maxwell SR43W in. Weet niet of dit een alkaline batterijtje was of een Lithium. Die laatste lekken volgens mij stuk minder snel.
Iemand een tip welke batterij er wel in kan. Uurwerk is een 1310. Op internet lees ik verschillende verhalen.

contactpuntje trouwens schoongemaakt met 98% alcohol dus daar zie je bijna niets meer van. Was er op tijd bij gok ik.

Oef, mazzel!
SR betekend dat het een zilver oxide batterij is. Die zou minder “makkelijk” moeten lekken dan een gewonde alkaline batterij (LR43)
Het kan een goed idee zijn om eens op internet naar ervaringen te zoeken. Ik heb zelf momenteel Renata batterijen, maar ik heb (nog) geen zicht op lekbestendigheid, wel eens een lege batterij gehad en die hebben tot op heden nog niet gelekt.
“officieel” moet je natuurlijk de batterij verwijderen als je een horloge een poos weg legt. (wel een hoop gedoe)

Vorig jaar kocht ik een enorm lot nos Seiko en Casio lcd’s van een gepensioneerde horlogemaker (zeg maar: de jackpot)
Een onderdeel van de gok, en onderhandelingen was batterij lekkage (aangezien mijn ervaring inmiddels is dat 75% van de horloges die ik koop uit de 70’s hieronder geleden hebben in meer of mindere mate.
Gelukkig had deze man Seiko cellen gebruikt en nagenoeg alle horloges waren lekvrij, ook na diverse decennia.
Ik gebruikte vaak Varta (overigens een prima budget merk), maar sindsdien uitsluitend de originele Seiko knoopcellen.

Origineel zat er een batterij in nr 354, 1,35v.
Maken ze niet meer, moet vervangen worden door zilver bat. nr 386. 1,55V. (voorgeschreven door Omega)

Renata is van de Swatchgroup en vandaar kom je ze tegen in Omega horloges.
Uit jaren ondervinding, Renata lekt veel. Ik ga er niet verder op in, kost goedkoper.
Ik gebruik Energyzer en kom nooit lekkage tegen, kost iets meer.

Goed advies, geen renata dus. Varta heb ik ook veel, is dat merk wat beter?

Toen ik mijn omega megasonic kocht, zat er en heel oude kwikcel in, geen lekkage!

Geen slechte ervaringen hier met Maxwell wel met Renata. Eerste keus zijn bij mij de energizer of seiko batterijen.

Gr.men

Ik heb gelukkig nog nooit een lekkende Zilver Oxide gehad… weleens een horloge gekocht met lekkende alkaline :frowning:
Ik heb van het electronicaboertje hier om de hoek vaak GP , bevalt me prima.