"lekkende" rus

Hallo Allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een raketa op ebay gekocht.
afgezien dat hij niet zo denderend afgewerkt was(naja wat wil je voor dat geld) komt er bij regen damp in.
dat is als er een paar druppels op vallen als ie onder mn jas uit komt.
is er iets dat ik hier aan kan doen? zitten er geen dichtingsringen in normaal?

groetjes, Thomas

Raketa’s zijn niet waterdicht, maar als er “damp” of een “waas” op de binnenkant van het glas verschijnt is dat een teken dat er vochtigheid in het uurwerk zit.

Laat 'm met geopend deksel enkele dagen op een droge warme plaats op z’n kop “uitdrogen” onder een bescherming (een glas bvb). Zorg dat er geen stof in kan.

Daarna een rubberen dichtingsringetje erop (als het deksel of de bodem daarop voorzien is), deksel sluiten en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Vermijd met dit soort horloges ook plotse temperatuur-wisselingen.

Hopelijk helpt dit,

Met Drogende Groeten,

Morse.

Ofwel is er vocht in gekomen door slechte dichting, zoals Morse al zegde.
Ofwel is de luchtvochtigheid in de kast te hoog. Door de temperatuurverschillen, aan de pols is het normaal een 30° in de kast, en bij plotse afkoeling door de koude , condenseert de lucht en plaatst een waas of damp aan de binnenkant van het glas, daarom is er niet altijd water in gekomen, maar te vochtige lucht.
Deze waas zijn microscopisch kleine druppeltjes die kunnen samenklitten en een grotere druppel vormen en dan zo in het uurwerk en of de wijzerplaat kunnen aantasten met alle gevolgen vandien.
Dus zoals Morse al melde, openen van kast en laten drogen. Da kste kan je sluiten in bv. de diepvriezer ( indien de kast waterdicht is) omdat de lucht in een diepvriezer zeer droog is, alle vocht is al neergeslaan onder de vorm van ijs.
Ook siliconenvet aan de dichtingsring doen kan een betere dichting waarborgen.

Diepvriezer … kan het horloge die kou wel aan Freddy?

Freddy, dat zal alleen werken als je hem in de vriezer kunt sluiten. Waarschijnlijk moet hij er eerst uitgehaald worden, waardoor er zeer snel water op het koude metaal zal condenseren, Maar wellicht is er een handigheidje voor (vriesruimte in een restaurant oid).

Ik breng de open kast met het uurwerk erin in de diepvriezer en ik sluit daar de kast, heb dan droge lucht in de kast en heb nooit problemen met condensatie.
Ik herstel veel duikhorloges voor clubs en altijd goede resultaten.