Lelijke veeg op titanium Seiko kast.

Ik heb op een ander forum tientallen pagina’s vol geschreven over de surface treatments van Citizen, met Seiko ben ik minder bekend, maar de principes zijn over het algemeen hetzelfde.

Ja, er zijn DiaShield varianten die bestaan uit ‘gas hardening’, hoewel deze niet zo hard zijn als Citizen’s Duratect MRK.

image

Het harden van titanium met stikstof (of een mix van stikstof en zuurstof en koolstof) is al zo oud als het gebruik van titanium. Citizen en Seiko doen dit ook al sinds de jaren 80 (en wellicht zelfs jaren 70). Het probleem is echter dat je niet kan polijsten na deze behandeling. Ten eerste is het dan te hard, ten tweede haal je de dunne geharde laag er dan weer af, dat werkt niet. Het is dikker dan een coating, maar nog steeds erg dun. Dus je moet eerst polijsten en dan harden. Maar dan ontstaat het volgende probleem, door de gasdiffusie gaan de grenzen van de clusters ‘metaalkristallen’ groeien en zichtbaar worden en het oppervlakte wordt ruw = niet glad = niet meer gepolijst.

Gas gehard titanium en gepolijst titanium gingen dus decennialang niet samen. Vandaar dat je bij bijvoorbeeld IWC (de GST modellen van na het jaar 2000) een ruwe afwerking ziet. Uiteindelijk heeft Citizen een manier gevonden en gepatenteerd om de gepolijste finish te behouden en toch tot 1300~1500 Hv te harden (deze variant van Duratect heet Duratect MRK). Zover mij bekend bezit verder niemand deze techniek, Seiko dus ook niet. Kennelijk weet Seiko wel ‘veilig’ te harden tot de twee niveaus in het plaatje, waarbij de ene misschien voor gepolijste horloges is en de andere voor gesatineerde horloges, who knows.

Dit staat dus verder los van het besproken horloge en de oplossingen, het is ter info.

8 likes

Ik heb het simpel en kort gehouden, maar toch een kleine toevoeging: een andere reden om beperkt te harden, is dat je een balans zoekt tussen krasbestendigheid en broosheid/breekbaarheid. Hoe harder en dus krasvaster een materiaal, hoe breekbaarder. Een horlogekast van wolfraamcarbide kun je praktisch gezien niet bekrassen, maar je moet hem niet op de tegels laten vallen, dan is de kans groot dat hij barst/breekt. Zo ook met titanium dat te veel gehard is. Als je dan hard tegen iets stoot, kan er letterlijk een stukje van de geharde laag afbreken, zoals op deze lug gebeurd is. En ook als het niet afbrokkelt, kan het nog steeds indeuken, want het zachtere titanium onder de harde toplaag geeft dan gewoon mee.

image

Een horloge van kaal titanium (dat wil zeggen met een natuurlijke oxide laag) kun je makkelijk refinishen (zoals een Breitling Aerospace), maar het wordt veel sneller lelijk. Maar als je pech hebt en je gecoate of geharde horloge raakt beschadigd, dan zijn je opties heel beperkt, helaas. Elk voordeel heb z’n nadeel enzo.

7 likes

Dank voor deze uitleg.
Veel bruikbare feiten gegeven en wat fabels ontkracht. :ok_hand:t2:

Daardoor ging ik ervan uit dat het polijsten ná harden zou gebeuren, voor mijn part een soort fijn afwerking volgend op slijpen vóór het harden. Maar mooie info. Thanks!

Maare…

Dit is toch helemaal geen tool watch jongens :smiling_face_with_three_hearts:

Tool watch is wat je er zelf van maakt…

Had even gemist dat het om de Sarx005 ging. Dat zag ik er in het zijaanzicht niet meteen aan af.
Ik vermoedde een titanium quartz tool watch zoals SBQJ017 of vergelijkbaar.

Op een SARX is dit inderdaad best een vervelende veeg. Al trekt die, met de tijd, waarschijnlijk wat bij en is die minder zichtbaar.

1 like

Ik zal er voor het meelezend publiek nog even bij vermelden dat je op zich harde materialen natuurlijk wel glanzend kunt polijsten - vrijwel alle keramiek/cermet horlogekasten zijn hoogglans gepolijst met diamant - maar dat is een vak apart, bovendien is dan de kast (of bezel insert) massief hard materiaal, terwijl zoals ik eerder zei het geharde laagje titanium daar ben je zo doorheen, bovendien is dat geharde laagje niet overal even dik en hard. Het is een gradiënt, dus dan is het lastig om een consistente afwerking te krijgen.

Ik heb een aantal Citizens uit de jaren 70 met cermet kasten (gesinterd titanium carbide poeder), die hoogglans zijn gepolijst, maar dit werd met de hand gedaan en ze werden ook met de hand geslepen, waardoor elke kast net een andere vorm heeft. Ook de kleur verschilt per batch. Niet geschikt voor betaalbare, consistente massaproductie dus.

3 likes

Heb zelf een titanium citizen, combinatie van hoogglans en mat. Binnen een week een lelijke veeg op het hoogglans gedeelte. Nu 2 jaar later is het niet meer te zien. Heb er niets aan gedaan. Alleen iedere keer over heen gaan met m’n duim om te zien of dat zou kunnen helpen. Nu ik dit artikel las ging ok nog eens goed kijken maar de ‘kras’ is niet meer te vinden.

2 likes