Lelijke veeg op titanium Seiko kast.

Leef er maar mee, deze scar is voor eeuwig.

:saluting_face:

Denk je dat echt want ik voel het niet als ik er met m’n nagel overheen ga. Dus echt diep kan het niet zijn?

Ja, want na mijn weten kan Seiko er ook niks aan doen. Wanneer je diashield gaat oppoetsen, krijg je een rare doffe veeg! Volgensmij brengen ze diashield ook op plaatselijk aan. Je kan altijd informeren hè… ik hoop dat ik er naast zit voor je :sweat_smile:

Ik heb goede ervaring met Garyflex blokjes.
Ook om geborsteld effext weer terug te brengen.

Misschien heb je hier wat aan:

De grap is natuurlijk dat het in eerste instantie natuurlijk wel ís gepolijst. Dus het moet wel degelijk mogelijk zijn.
Nu volgen mijn aannames: ik denk dat diashield een soort oppervlakteharding is. Kan er niks over vinden. Maar punt daarmee is, zo’n bewerking heel oppervlakkig is, en dat je erdoorheen kan polijsten. Dat geeft niet enkel problemen mbt glans, maar ook met de tint van het metaal. Dus als je niet overal gelijkmatig het materiaal wegslijpt, krijg je lokaal kleurverschil. Als je wél gelijkmatig wegslijpt, krijg je in theorie een egale kleur, maar wel een die afwijkt van de rest van de kast.
Dat gezegd hebbende, ik kan me niet voorstellen dat het zó kritisch is, dat die Japanners het op de nanometer exact gelijk hebben weg gepolijst zónder vlekken te krijgen. Er zal best een tolerantie in zitten, waarin gewerkt wordt. Ik kan me dus voorstellen dat je heel beperkt kan polijsten zonder gelazer. Maar je leert pas hoe ver je kan gaan als je te ver bent gegaan.

Dat alles nog even los van het feit dat het blijkbaar uitzonderlijk knap is dat Seiko een titanium kast zo strak kan polijsten…

1 like

Er wordt gesproken over een coating bij Seiko. Dus polijsten, dan een coating. Die kras zit wellicht in de coating, waardoor je bij polijsten meer coating weghaalt. Die coating is hard, maar tast wel de uitstraling aan. Om overal vanaf te zijn, moet je de complete coating eraf halen.

Ik heb eens geïnformeerd omdat ik een Shogun compleet wilde laten herstellen. Enige optie was een nieuwe kast gebruiken.

2 likes

Oude duiker met wratten. Kijk eens hier. Schuurpapier op rechte kant kan ook, zou eerst proberen met 800 grit ( op foto lijkt het geborsteld) - zoniet opwerken met steeds fijner papier en daarna polijstpasra

God nee. Please don’t.
Edit - bekomen van de schrik: je begint met een milde polijstpasta. Ik sta te kijken wat een polijstmiddel voor autolak op een RVS kast doet. Als dat niets doet, dán stap je over naar iets van een schuurpapier, maar dan begin je zo fijn mogelijk.
Vanaf 800 moet je nog minstens 5 stappen fijner schuren om in de buurt van hoogglans te kunnen komen.

Als je je hoogglans gepolijste facet kwijt wil, prima optie.

Ik ben sceptisch. Zoals ik al zei, ik heb er niets (diepgaans) over gevonden maar ik geloof niet direct in een coating, in de zin van een aangebrachte, afzonderlijke laag óp het metaal -als een lak- wat harder zou zijn dan het metaal zelf. Het kan iets zijn als anodiseren van aluminium, dat kan het oppervlak van aluminium ook harder maken, maar dat is een aanpassing van de oppervlakte structuur van het metaal zelf en geen coating.
Zoiets verwacht ik bij diashield, en ik verwacht dat dat voorafgaande aan bewerking (polijsten/slijpen) gebeurt. Maar het is allemaal gokken, ik weet dus niets, dus zou het graag concreet eens horen :grimacing:

Alle goedbedoelde adviezen daargelaten mbt schuurblokken, gummen, schuurpapier, polijsten, whatever

Probeer het zelf aub niet.
Als je niet weet wat je doet, ga je het alleen maar erger maken.

2 likes

Precies… ik heb jaren lang in de galvanotechniek gewerkt en dit soort harde dingen polijsten moet je kennis van zaken hebben, polijsten is versmeren van metaal dus hoe harder het materiaal hoe moeilijker het wordt als dit niet goed gebeurt kan het resultaat zijn dat als je door de zgn coating bent op een bepaalde plaats dat je kuilen gaat maken in het materiaal

1 like

Wacht eerst even 2 weken. Het is klote maar je went er aan.
Een tool watch mag ook best wat krassen hebben.
Zal je zien, heb je em straks voor honderden euro’s laten fixen bij seiko en dan krijg je er weer een kras op, en dan?

3 likes

Krassen zijn absoluut niet erg en maar vind dit toch iets lelijker. Ik heb wel al bedacht dat ik niks zelf ga doen. Of hij gaat naar Seiko en merk wel wat ze kunnen of ik laat het voor wat het is.

2 likes

Hagedis

1 like

Op een kast loop je op leeg. Houd maar rekening met een bedrag rond de €800 - €900 voor een nieuwe kast.

Verkopen en nieuwe kopen is veelal voordeliger dan een nieuwe kast.

Genoeg mensen die dit niet boeit op een tool watch. Natuurlijk ga je wel inleveren hierdoor, maar ik denk een heel stuk minder dan een nieuwe kast.

Ik zou persoonlijk even wachten totdat de frustratie gezakt is. Als het je blijft storen, verkopen en door.

2 likes

Je kunt hem altijd insturen naar Seiko voor een PO. Prijzen zijn over het algemeen heel schappelijk. Met deze kast coating heb ik geen ervaring. Voor hetzelfde geld kan men de coating opnieuw toepassen en vallen de kosten alsnog mee.
Mee leren leven is de goedkoopste oplossing……al doet zo’n eerste krasje altijd het meeste pijn.

Een helemaal nieuwe kopen is geen optie aangezien de SARX055 een jdm model is die niet meer wordt verkocht. Het is of naar Seiko voor onderhoud en kijken wat ze hieraan kunnen doen of ik ga er mee leven. Gelukkig is de wijzerplaat het mooiste gedeelte van het horloge :slightly_smiling_face:

1 like

Of heveaagt het aan Dik Wakker, Die heeft mijn titanium IWC ook gedaan. Weer als nieuw.

1 like

"DIASHIELD
A general term for surface processing technology originally developed by Seiko to protect the original beautiful shine and clean finish of a watch from minor scratches and abrasions during long-term handling.

There are surface treatments for each application and product, from those designed for use in harsh environments to those intended to maintain a high-quality finish."

Vertaald uit het Japans, bron: Seiko. Kortom, het kan verschillende dingen zijn, maar of het nu een coating is op titanium of gehard titanium, behandeld titanium is (praktisch en economisch gezien) zelden herstelbaar.

3 likes