Oude duiker met wratten

Ik restaureer al eens graag een oude duikhorloge en deze Aurore was een hele kluif




De kast was overdekt met ‘wratten’, geen echte natuurlijk maar het horloge moet van een lasser geweest zijn, want dit zijn lasslakken. Moet heel pijnlijk zijn als zo’n stukje gloeiend metaal op je vel komt.

Het vuil was je er zo af, maar de slakken zijn echt tegen het metaal v/d kast gebrand


Nu hou ik de zaken liefst zo origineel mogelijk, maar dit was voor mij zelfs een brug te ver.
Mijn innerlijke dr. Pimple popper nam het over.

eerst met een vijl en daarna met deze low-tech opstelling met een diamantslijpsteen



De hoeken blijven zo mooi scherp en gezien de lasslakken op kast hingen moest ik van de horlogkast zelf ook bijna geen materiaal afhalen


terug zo glad als babybilletjes


in de acrylic bezelinsert zullen ook wat hete stukjes metaal terechtgekomen zijn, want daar waren enkele kleinere en 1 groter gat (iets voorbij de 30) gebrand - proper gemaakt met een boortje en terug gevuld met een acryl hars

over het onderhoud van de ETA 2783 valt weinig speciaal te vertellen. Die dingen zetten zichzelf bijna terug in elkaar.





Binnenwerk liep toen de Aurore binnenkwam totaal niet en was heel erg vuil, maar na een onderhoudje was de rate goed


zoals je kan zien is het bandje ook iets speciaal. Een soort van rubber/tropic bandje dat bepanserd is met metalen plaatjes.

Nu ken ik maar 1 lasser met een harnas:


Dit horloge was van ‘the armorer’ uit de Mandalorian :crazy_face:

180 likes

Puik werk, je ervaring druipt er vanaf! :sweat_smile:

1 like

Knap werk zeg! Ook super tof om het proces te volgen zo

1 like

Mooi gedaan hoor! Heel mooi! En leuk verhaal erbij.

1 like

Top restauratie! Leuk om mee te lezen. Bedankt!

1 like

Mooi werk hoor!!!

1 like

Leuk verhaal en knap werk :ok_hand:

1 like

Super gedaan! Toffe duiker. Ben onder de indruk.

Tsja, dr. Pimple Popper… dat programma kon ik niet aanzien, al die huidziektes van vreemde mensen op tv.

1 like

Knap werk! Hoeveel uurtjes zitten er nou totaal in?

1 like

veel en een blaar op mijn vinger van het schuren :sob:
maar heb van elke minuut v/d restauratie genoten

7 likes

Mooi werk geleverd :ok_hand:

1 like

Mooi werk en verslag.
This is the way.

3 likes

Mooi opgeknapt, top ook die manier om de kast op te knappen :+1:
Dank voor het delen.

1 like

Mooi geworden, knap gedaan :ok_hand:t2:

1 like

Indrukwekkende metamorfose!

1 like

This is the way!

1 like

Mooi werk en dito verslag, goeie foto’s en schrijfstijl👌🏽

1 like

Mooi gedaan hoor! Lijkt me knap las-tig :drum:

5 likes

Erg leuk om te zien en te lezen. Het eindresultaat mag er ook zijn. Knap horloge met veel unieke kenmerken.

Ik heb ooit een Certina DS2 uit de 70s gehad met ook van die pukkels erop. Ik kon toen ook alleen lassen als oorzaak bedenken, maar dacht: “dat zal wel te ver gezocht zijn.” Blijkbaar niet :slightly_smiling_face:

1 like

Ai, deze verdient wel een schorsing haha

4 likes