Lemania 1948

Beste Leden,

Kwam deze Lemania tegen:

https://www.chrono24.com/lemania/152-military-1948-cal-27-chro-rare-chronograph--id39026332.htm?searchHash=985c7dad_qdTpGQ&pos=3

27 CHRO c12p uurwerk lijkt correct (1948 is het jaar voor SSIH de 321 introduceerde, C12p is degene met 3 counters). Op de brug van de escapement zit een stempel BOL die ik niet direct herken. Kan iemand ook zien of dit de versie van de 27 CHRO met incabloc? Is als het goed is in 1945 geintroduceerd:

Bodemplaat lijkt niew en de kast is zeker zwaar gepolijst. Correct? Pushers en kroon?

Dial is relumed zo te zien (zie 12), en de handen lijken ook qua lume afwijkend van elkaar.

Wat denken jullie er van? Totale frankenwatch of is dit ondanks onderhoud over de jaren wel een tijd correcte configuratie geweest in 1948? Ben niet bekend genoeg met Lemania om dat in te schatten en was benieuwd wat HF er van maakt.

Plaatjes voor sfeer:

4 likes

Lijkt me op zich echt maar heb twijfel over de plaat

1 like

Waarom twijfel je aan de plaat. Ik zie niet direct hele grote issues behalve dat de plaat heel netjes lijkt voor zn leeftijd (wat een risico is).

Ik zie wel dat ie niet netjes reset naar 12 en wrs dus onderhoud nodig heeft.

Oh, en de wijzer is gerelumed denk ik, dan is de plaat goed bekijken wel slim want dan is er iig aan gewerkt.

Vind de plaat ook een beetje als een redial overkomen, maar kan er niet helemaal de vinger achter krijgen waarom. Misschien dat het zo lijkt door de relume.

Ik ben er wel vrij zeker van dat de wijzers niet origineel zijn; dit is volgens mij geen model wijzers dat in die tijd door Lemania werd gebruikt. Ik zou ook geen zwarte wijzers verwachten, eerder chroomkleurig of geblauwd.

Oh en het is inderdaad de versie met incabloc:

image

2 likes

Ik twijfel inderdaad ook aan de wijzers. Ik had je post niet gelezen en gewoon plaatjes gaan kijken. Dit is erg goed voor 1940’s, en de wijzers vind ik ook niet 1940’s.

edit:

:clown_face:

Italianen en originaliteit…

2 likes

Ah. Hier had ik anekdotisch al weleens over gehoord ja. Dat is een vuistregel → niet bij italiaanse handelaren kopen?

Nee. Italianen hebben enorme topstukken want hebben graag mooie / luxe goederen, maar er wordt ook veel mee gekloot. Goed onderzoek doen.

1 like

Dat was ook het eerste wat mij opviel. Die horen niet op dit horloge thuis.

De zessen in de linker subdial en de middelste?

Zou dit het volledig verprutsen?
Mocht het zo zijn dan is het in ieder geval met smaak gedaan. Ziet er netjes uit. Voor verzamelaars die veel waarde hechten aan originaliteit een nachtmerrie, maar een mooi periode - correcte lemania om de pols is toch niet verkeerd?

Mee eens. Maar wat je dan bijvoorbeeld zou willen weten is welke wijzers er dan wél op horen. Dat zou het een leuk project maken. Relume en overpolish, tja, het is een ding uit 1948. Stoort me minder. Maar de kastbodem lijkt ook van veel later bijvoorbeeld

2 likes

Nee joh. Als die plaat is aangepast krijg je nooit een originele terug. Dikke kans dat t een redial is of op zn minst mee gerotzooid.

Heeft onderhoud nodig.

Heeft andere wijzers nodig.

Heeft idd wrs een andere caseback gehad.

Klopt dikke kans niets van t ding. Koop dan een originele in goede staat.

1 like

Project andere wijzers, wellicht. Ik vind hem wel mooi. Hoe belangrijk vindt je zelf 100% originaliteit?

2 likes

Dank voor de input, ik laat deze even schieten. Bij zulk oud spul kan ik er mee leven dat er dingen mee gedaan zijn, maar deze is voor m’n gevoel net iets té ‘bij elkaar geraapt’. Ik zoek rustig verder voor mn eerste vintage horloge.