Lemania chronograaf uurwerk

Goedeavond,

Ik heb me alweer even geleden aangemeld op dit forum maar vooral veel gelezen en weinig gepost tot nu toe.
Ik ben sinds enige tijd de trotse en blije bezitter van een lemania chronograaf. Deze heb ik ondanks laten servicen en repareren (de chronograaf functie werkte niet) in Grootschermer.
Nu probeer ik al enige tijd te achterhalen welk uurwerk ik in mijn bezit heb, ik heb wel wat speurwerk gedaan en denk zelf dat het uurwerk een CHRO 33.3 uurwerk van lemania is welke eigenlijk gebruikt werd voor tissot en omega.
Dat klinkt wellicht wat ongeloofwaardig maar dit komt vooral door de vorm van de U brug en de 6 tanden van het kolomwiel, deze zijn anders dan bij de Lemania 15 TL etc uurwerken volgens mij.
Ik kan echter geen vergelijkbare horloges vinden met een dergelijke lemania wijzerplaat (oud logo?).
Is er iemand die wellicht zoiets vaker heeft gezien of wat meer weet?

Jeroen

4 likes

Dit is een eerste serie Lemania 15 ligne chrono. Latere varianten zijn de 15CHT en 15TL, maar zoals je al gezien had zijn die iets anders opgebouwd.
Omega heeft zijn 33.3 chrono’s gebaseerd op de de eerste serie Lemania 15 ligne en is daarop blijven voortborduren. In tegenstelling tot Tissot, die zijn voor de latere 33.3’s met Lemania “meegegaan” naar de 15CHT en 15 TL.

Het feit dat het kolomwiel 6 tanden heeft staat los van het type, maar komt omdat het een single pusher versie is. Een single pusher heeft 6 tanden op het kolomwiel, een double pusher 8.

Mooie aanwinst, veel plezier ermee :+1:

Hier nog een plaatje uit Paulson’s:

9 likes

Bedankt!
De afbeelding schept ook wat verduidelijking, zie inderdaad nu ook de verschillen tussen dit uurwerk en het 33.3 uurwerk.
Wellicht nog een brutale vraag, maar zegt Paulson wellicht ook iets over de periode waarin deze gemaakt werden?

1 like

Nee Paulson zegt daar niks over. Maar Tissot gebruikte deze eerste serie single pushers zo grofweg tussen 1933 en 1937, dus ik denk dat je jouw Lemania ook in die periode kunt plaatsen.

1 like

Ik ben pas recentelijk in de Lemania uurwerken gedoken, dus wat laat van de partij. Maar in mijn zoektocht heb ik de catalogues van 1951 gevonden. Daar worden de configuraties van de 15TL en 15CHT gedateerd als de versie 1944. Logischerwijs zit deze eerdere versie dan voor die periode. Dit ter bevestiging van de inschatting voor de periode 1933-1937.