Lemania stopwatch base 100m

Ik heb deze stopwatch op zolder gevonden. Het is merk is Lemania. Kan iemand mij meer meer vertellen over functie en leeftijd van deze stopwatch. Ik ben er ondertussen achter dat de binnenste ring 10 sec. is. De buitenste geeft volgens mij de gemiddelde snelheid in km/h aan Overveen afstand van 100 m. Weet iemand of dit klopt?

4 likes

Inheb ondertussen ook nog geprobeerd om de stopwatch open te krijgen maar dat lukt helaas niet. Iemand daar misschien nog tips voor?

En tips over werking, leeftijd en gebruikers van deze stopwatch zijn natuurlijk ook nog steeds van harte welkom

Lijkt mij gebruikt te zijn door een marine eenheid voor afstandsbepaling. Er moet eeninkeping ergens zijn waar je met een scherp kastmes het dekseltje mee kan lichten. Kan je meer foto’s plaatsen?

Jazeker hierbij nog een aantal foto’s

Kan, maar bij onderzoek en sport was dit ook handig.

Eenheden per honderd. Meters kunnen inderdaad, maar het kunnen ook andere eenheden zijn geweest, bijvoorbeeld om werkprocessen te optimaliseren, zoals lopende band werk, of in een lab, bijv. bij chemische reacties. Zo’n stopwatch was niet louter militair. Dit was in ieder geval geen autosportinstrument, naar mijn mening. Al kan dat wel, zij 't beperkt nuttig.

Ik lees ergens dat de buitenste ring km/h aangeeft. Klopt in ieder geval 10 sec over 100m is 36 km/h. Maar waar zou je dat gebruiken?
Je moet dan toch eerst exact 100m uitzetten om te kunnen meten.

In welke periode/tijd werd dit gebruikt?
Is dit iets bijzonders als stopwatch. Ik kan hem nergens online vinden namelijk

Base = 100m, eerste stap 30 x100m geeft 3km etc

Dat klinkt nogal onlogisch.

Als je 12 seconden meet, dan gaat iets 30km/u
3 seconden is 120km/u

Ik zat er ook naast in mijn eerdere post. Die heb ik even verwijderd om de verwarring terug te dringen. Ik dacht dat je ook iets anders dan snelheid kon meten. Maar je moet echt een ijkpunt (of meerdere) van 100 meter hebben bij deze stopwatch.

Je hebt het volgens mij correct Cav, ik heb dit al eens eerder gezien. Het is voor tijd/beweging meting in bijvoorbeeld een fabriek. 100 M is honderd minuten of zoiets :joy:
Hier een uitleg: Decimal time - Wikipedia

1 like