wie kan me iets meer vertellen over deze polshorloges . Zijn een deel van erfenis . Eentje is van mijn grootvader, het andere van mijn vader .Beiden werken nog en zijn goud (18k). Wat me wel opvalt bij beide is dat de opwindknop niet 18k is , wil dit dan zeggen dat deze vervangen werden en niet origineel zijn? Wat kan me aangeraden worden om deze twee stukken terug alle eer aan te doen ? heeft Lemania ook authentieke horlogebandjes ?
thanks W_G , dit zou idd wel kunnen dat het van rond 1955 is, enige verschil is het detail van de secondwijzer, het rode pijltje. Ik verschiet echter el van de waarde van deze vergulde versie . Mijn grootvader was een hoog geplaatste ambtenaar bij de spoorwegen
Mooie erfstukjes
Het feit dat de kronen verguld zijn wil niet zeggen dat ze niet origineel zijn. Ook bij volgouden kasten zijn de kronen vaak verguld omdat dit slijtagedelen zijn.
Als je ze wilt dragen: een onderhoudsbeurt (door een horlogemaker, niet de juwelier)van het uurwerk, nieuw (of opgepoetst) glaasje en mooi leren bandje.
Originele bandjes zullen haast niet meer te krijgen zijn, want dan heb je het over NOS. Gezien de leeftijd is het leer dan uitgedroogd en niet meer betrouwbaar (uitzonderingen daargelaten). Kijk naar een mooi croco, hagedis bandje in een mooie kleurstelling (smaakkwestie uiteraard).
Mooie erfstukken
Wel, je hebt hier twee hele mooie vintage horloges.
Wat het kaliber betreft, dat kan inderdaad zo maar een kaliber 3170 zijn.
Toevallig heb ik begin dit jaar vrijwel een gelijk waardig horloge gerestaureerd met kaliber 3160, de voorloper van deze getoonde horloges. Het uurwerk is iets anders opgebouwd.
De eigenaar had het al bij diverse horlogemakers getracht te laten repareren, maar die konden het niet i.v.m. de onderdelen die niet meer leverbaar waren en vermoedelijk ook geen zin hadden om een horloge van meer dan 70 jaar oud aan te nemen om het te repareren.
Mijn advies is om deze horloges toch wel door een horlogemaker die met name verstand heeft van vintage horloges een volledige servicebeurt te laten geven.
Als er hopelijk geen ondeskundige handen aan hebben gezeten is een service beurt misschien voldoende om de uurwerken weer in goede functionele staat te krijgen.
Wat mij wel opvalt zijn de lugs, die hebben een andere bandaansluiting dan de gebruikelijke. Hier zit een pin aan de lug vast en moet er een andere soort push-pin worden gebruikt om een band aan te zetten.
Hier laat ik een foto zien van het Lemania horloge met kaliber 3160 wat ik heb gerestaureerd.
Niet heel ongebruikelijk voor vintage gouden kasten. Omdat de lugs vaak hol zijn en de gaatjes daardoor gauw uitlubberen gebruiken ze “female” springbars. Als dat wat slijt worden alleen die pennetjes korter, dan werkt het nog steeds.
Wel rotdingen om te gebruiken die female springbars. Je moet de band bij het monteren en demonteren flink vervormen om hem voorbij die pin te krijgen en je moet met je bandentool diep in de band wrikken om de pins weer los te krijgen