ik kan eindelijk het horloge dat ik aan het maken ben in elkaar zetten
maar???
is er een standaardregel voor de lengte van het asje?
ik “gok” kaliber centreren en dan asje afzagen op de lengte van precies binnenkant kast???
wie weet dit???
ik kan eindelijk het horloge dat ik aan het maken ben in elkaar zetten
maar???
is er een standaardregel voor de lengte van het asje?
ik “gok” kaliber centreren en dan asje afzagen op de lengte van precies binnenkant kast???
wie weet dit???
Volgens mij hangt dit geheel af van de diepte van het schroefdraad in de kroon.
Dat betekend heel precies passen en meten.
De kroon zit alleen goed vast als hij geheel is aangedraaid op de opwindas.
Opwindas en uurwerk in kast monteren, evt. vulringen van het uurwerk monteren en kast sluiten.
Kroon op opwindasje draaien, zorg dat de opwindas in de 0 stand staat, dus teruggeduwd.
Meet nu de afstand tussen kroon en kast, deze afstand moet er dus tussenuit en dat is dus de afstand dat de opwindas ingekort moet worden…
Ik haal deze afstand min 1 tot 1,5 mm weg, om zo nog wat veiligheidsmarge te hebben. Inkorten met een klein zaagje, daarna even het uiteinde van de stift en schroefdraad aanschuinen ivm bramen en het passen van de schroefdraad.
Daarna ga ik stapje voor stapje verder tot de kroon netjes tegen de kast aanligt.
Er is wel enige marge voor een te korte opwindas. maar ik heb liever dat de opwindas in het einde van de kroon “stuikt” en daarmee goed vastzit als dat ik de kroon en opwindas met elkaar moet verlijmen.
hartelijk bedankt voor de antwoorden die jullie mij hier hebben gegeven.
Ik was al wel in die richting aan het redeneren gegaan maar weet mij toch graag geruggensteund door mensen met echte ervaring op dit terrein.
Ik ben het heel voorzichtig aan het proberen en heb inmiddels gezaagd en ben aan het afbramen- afpassen.
je leest het resultaat nog wel
een hartelijke groet
grrrrrrrrrrrrrr balen
nou ja van stommiteiten kun je ook leren
hij is nu tekort
maar ik heb nu de diepte van het gat in de opwindkroon iets aangepast
dus morgen moet het horloge in elkaar
een hartelijke groet