Heb jij ook horloges met beide banden? Waar geef je de voorkeur aan en waarom? Laat ze hier zien om te vergelijken. Ik heb net de Union na lange tijd weer eens op leer gezet…
- Leer
- Staal
0 stemmers
Ik wissel veel af. Ik denk dat het 50/50 is.
Voor mij hangt het ook veel van het horloge af en bij Blancpain is het een crime om de schakelband te verwijderen
Ik heb alleen maar leren en kevlar banden…
Ik ga eigenlijk altijd voor staal.
Gewoon mooier.
Leren banden passen bij mij nooit altijd te kort. En ik wil zoveel mogelijk alles origineel houden. Maak niet uit welk horloge ik koop, dus wordt het altijd staal.
Ik heb horloges die op staal geleverd zijn en waar ik de band van kan wisselen omdat ze een standaard aanzet en de juiste lugvorm hebben, ja. Dat is correct. Zo zit ik op dit moment naar een Alpinist op leer te kijken die ik zonder staal dus ook prettiger vind dragen, want lichter. En met taper op de leren band (staal is recht) heb je een iets eleganter profiel.
Maar dat snap ik niet. Een horloge met een lug breedte van 18, 19 of 20mm kan toch elke band onder de zon passen? Ik bedoel “beide banden”? Que?
Kortom: Hoe het horloge verder ook maar afgeleverd is, het eerste wat ik vaak doe is de band wisselen. Zelfs al komt ie oorspronkelijk op leer, dan nog wissel ik de band vaak. Naar een ander leertje. Omdat ze gekkigheid uithalen, zoals zwart mee leveren, of iets met vouwsluitingen doen.
Ex van me:
Er zijn uitzonderingen, horloges die ik op originele configuratie draag.
Dit, want fijne band, mooie taper:
Dit. Fijne band, gelukkig, want de kastvorm leent zich niet voor leer.
Da’s wel een minpuntje aan dit horloge. Wat verder prachtig is. Maar niet optimaal.
Dit is dan een voorbeeld van een horloge waar ik de oorspronkelijke blauwe croco band afgejoopt heb, om er een vrijwel identieke aftermarket blauwe croco band op te zetten, maar dan met een gewone gesp in plaats van zo’n kut-vouwsluiting.
Op staal kopen en een leren band voor de afwisseling. Zomers is staal veel fijner.
Ik heb stalen banden van 20-18 en 20-16 mm. Recht is echt niet mooi.
Ik geef zelf de voorkeur aan staal.
Ondanks het extra gewicht vind ik het comfortabeler dragen dan leer.
De betere verstelbaarheid telt hierin voor mij ook mee.
Daarbij vind ik vaak ook de uitstraling op staal net wat mooier.
Ja, ik had het ook over de Alpinist. Seiko moeten met hun donder eens leren om stalen banden licht te laten taperen. Sharp Edge? Recht. GS? Recht. Alpinist? Recht.
Het is zo kut. Terwijl het verder heel OK banden zijn met fijne sluitingen, halve schakels, niet te groot… Gemiste kans dus.
Da’s in mijn beleving potaatoo poteetoo.
Los van een perlonnetje heeft ieder type band z’n verstelbaarheidsgebreken. Wanneer je glide lock hebt, bijvoorbeeld, kun je je band bijna traploos verstellen in lengte, maar moet je wel leven met een 6mm dikke plaat staal onder je pols die zo’n 5cm lang is. Walgelijk.
Rolex glidelock sluitingen even daargelaten: Zie ook de nieuwe Halios stalen banden. Iedereen is daar zo enthousiast over, maar ik zie een spoorbiels onder aan die band hangen die me gewoon erg bedroefd maakt. Dan draag ik m’n horloges liever wat te losjes met een sluiting die maar zo groot is als een halve postzegel.
Als het kan zeker staal voor mij. Ik heb er 1 op leer maar die draag ik eigenlijk nooit. Heeft te maken met de leren band maar vanwege de emotionele waarde blijft hij wel.