Ik ben een liefhebber van leren banden. Staal is aan mij niet besteed. Rubber is een twijfelgeval.
Ik ga normaal gesproken niet met mijn banden het water in.
Maar mocht ik er toch mee in aanraking komen, is het makkelijk als ze waterafstotend zijn.
De Sinn banden die ik heb zijn dat ook.
Nu kwam ik het volgende product tegen:
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het is gewoon in NL te koop dus dat geeft geen problemen.
Wat je toont is een product op basis van bijenwas. Dat werkt waterafstotend. Nadeel van alle producten is dat ze je band donkerder maken en/of meer laten glanzen. Ik zou het daarom zeker niet aanraden.
Volgens mij heeft alles wat je aanbrengt een kleurend effect op het leer van de band. Alleen als je een hele heldere impregneer zou gebruiken… Wat nog het proberen waard is wellicht is het wassen van een leren band met dat spul dat outdoor of motor-kleding opnieuw impregneert.
Wellicht overbodig maar wanneer je leer heftig gaat impregneren wordt je eigen “vocht” ook niet of minder afgevoerd. Het comfort kan dus achteruit gaan. Voor mij naast dat ik een leren band het mooist vind toch ook een belangrijk aspect. Je wilt geen leren band met het gevoel of zelfs de looks van een plastic band (heb ik zelf eens gehad met een leer-kleursetje).
Ik zou het bij voor lederen schoeisel of lederen outdoor-/motorkleding (dus geen textiel sprays) bekende onderhoudsproducten houden.
Nog iets om rekening mee te houden: Afhankelijk van de gebruikte kleurmethode (bijv. gewaxt) kan het bandje behalve donkerder of glanzender zelfs ontkleuren! Dat het op het ene bandje goed gaat wil dus niet zeggen dat het op een andere band hetzelfde resultaat geeft.
Ben benieuwd naar het resultaat!
En anders net zoals ik, toch maar een slecht weer/werk/klus horloge met stalen band in de collectie
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg.
Als ik het al probeer, doe ik dat op een oude band die ik niet meer draag. Sowieso.
En staal is echt geen optie voor mij. Het haalt voor mij het uiterlijk van een horloge naar beneden. Met een leren band kun je zoveel meer accent geven.
Waarom niet gewoon MET leren band in het water?
Doe het zelf ook met div. horloges en wanneer in zout water geweest gewoon goed afspoelen en laten drogen.
Goed gelooide leren banden moeten daar gewoon tegen kunnen…toch?
gewoon eens een wat ouder bandje een uurtje of wat in het water leggen, dan niet geforceerd laten drogen en gewoon afwachten.
Denk dat je bij een kwalitatief wat beter(minimaal redelijk) bandje verbaasd zult zijn van het resultaat.
Maar experts hebben misschien , en terecht een andere mening?
Mijn ervaring met het invetten (met ledervet) van leren bandjes (wat anders is dan wat U voorstelt) is dat de lijm gaat loslaten… waarbij de lusjes los kunnen raken of erger.
Ben het met Laurentius eens, als je er nou toch niet mee in het water gaat kan je het toch zo laten, regen en afwas spatjes kan zo’n bandje sowieso wel aan. Heb zelf jaren lang met leren bandjes gezwommen (4x per week in zwembadwater, dus met chloor) en je zou idd versteld staan van hoe lang ze meegaan… ook goedkopere bandjes
Kan je niet zo’n spuitbus gebruiken die je ook voor schoenen gebruikt?
Wat is je definitie van “in aanraking komen met water”?
Is dat per ongeluk in een hevige regenbui terecht komen, of is dat douchen of zwemmen?