Leren horlogeband en zweet

Hallo leden van het horlogeforum,

Ik heb een vraag aan jullie over het onderhoud/behoud van lederen horlogebanden in combinatie met veel zweten (zoals bij deze temperaturen). Ik heb namelijk een nieuw horloge gekocht van het merk Swiss Military by Chrono (model sm30200.25 voor degene die geïnteresseerd zijn). Het is me nu opgevallen dat mijn horlogebandje best wel nat wordt van het zweten bij deze temperaturen. Heeft iemand tips om een lederen horlogebandje zo lang mogelijk goed te houden en hoe te onderhouden als het begint te verslijten door het zweet.
Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg,

1 like

Hoi,

Mijn tip: helemaal geen leer dragen met deze temperaturen. Leer wordt er niet beter van. Staal dus!

4 likes

Met lauwwarm water schoonmaken, daarna laten drogen of afdeppen.

Tijdelijk rubber erop?

Nieuw goed inspuiten met een spulletje dat waterafstotend is. Zo’n spuitbus die je ook gebruikt voor je lederen schoenen. Of van dat wax misschien

En anders een mooie rubberen of siliconen band.

Sommige banden zijn door de fabrikant al behandeld, inspuiten met spul zou ik dus niet doen.

Leer kan wel met dit weer .zag er genoeg van hier in amsterdam vandaag :grin::grin::grin:
Nu serieus ik heb alleen maar leren bandjes
Maar draag mijn horloges wel heel los .

5 likes

Geen leer met dit weer, rubber of staal👍

Of gewoon op leer dragen en vervangen als hij niet meer mooi is of kapot gaat.

1 like

:thinking:

1 like

Euh ik zie jou niet die reactie geven op iedereen die zegt ‘rubber, staal etc’.

Als je leer mooi vindt, gewoon dragen. En tips over onderhoud prima maar die spreken elkaar tegen.

2 likes

Omdat TS vraagt om een tip om leer langer mee te laten gaan, jouw tip: niks doen er vervangen. Daar gaat het bandje niet langer van mee. Precies wat TS juist wel wil.

Je hebt overigens gelijk dat tips mbt staal of rubber de vraag van TS ook niet echt beantwoorden. Al kan je nog beargumenteren dat door met warm weer wat anders dan leer te dragen, het leren bandje langer meegaat.

1 like

ja? Lijkt me niet dat leer er beter van wordt als je het extra vochtig maakt toch? of heb je daar goede ervaringen mee?

Leer is poreus. Zweet en andere ongerechtigheden die er eenmaal in zitten krijg je er imho niet meer uit zonder methodes te gebruiken die het beschadigen.

Dus: leer is geen goed idee bij zomerse temperaturen. Tenzij je weggooien na een zomertje niet erg vindt.

3 likes

Hoi,

Beetje afhankelijk welk leer. Als het glad leer is is goed invetten met een goede leervet een prima bescherming.

Gr
Men

Hirsch adviseert zelf schoonmaken met water.

2 likes

Zweet trekt ín het leer. Hoe precies trekt lauwwarm water dat er weer uit?

thanks! maar vind het wel discutabel :slight_smile:

Zweet trekt ook voornamelijk de natuurlijke materialen uit het leer. Met water schoonmaken helpt wel om huidmateriaal te verwijderen. Hoe dan ook zal bij altijd dragen een bandje maximaal 2 jaar meegaan. Leer wordt nu eenmaal slechter tijdens dragen, dit is onvermijdelijk en nauwelijks tegen te gaan.

1 like

Waterproof leer kopen, bijvoorbeeld een Chronissimo van DiModell!

1 like