Binnenkort mag ik een mooi horloge aan de collectie toevoegen. Met een standaardmaat alligator band. Vaak zijn de standaard maten net wat te groot voor mijn 16cm pols. En ik wil bij dit horloge graag de bijgeleverde band dragen en niet vervangen. Kun je een dergelijke band korter maken en waar/ bij wie kan je dat laten doen? Het is een hele mooie band van 560 euro, vandaar dat ik hem wel graag erom wil houden😊
Ik heb al gezocht op het forum maar dat gaat allemaal over inkorten stalen banden. En dat kan ik prima zelf. Een gaatje erbij vind ik niet zo mooi…
Alvast dank voor het meedenken!
Dat kan niet netjes, ben ik bang. In ieder geval niet met gestikte of getaperde banden. Ik denk dat het een beter idee is de originele fabrikant te achterhalen (bijv. Jean Rousseau of Camille Fournet), daar een custom band volgens dezelfde specificaties te bestellen en de originele te verkopen.
Even op 60 graden in de wasmachine.
Met andere woorden. Het is denk ik niet mogelijk tenzij je een bandenmaker een custom klus laat doen om hem in te korten.
Was ik al bang voor. Dus nu zoeken naar een custom bandenmaker… Tips?
Misschien kan deze vrouw je wel helpen…
Wannahavestraps
Toch een gaatje erbij laten maken? Oke misschien niet het mooiste maar als je hem draagt en de gesp erover heen zit zie je dat toch niet.
Je zou naar een vouw- / vlindersluiting kunnen kijken. Bij sommige modellen vouwen de banden wat over elkaar wat hem in de praktijk korter maakt.
Welk merk is het?
Breitling
Heeft Breitling niet zo’n vouwsluiting die je klemt in plaats van gefixeerde gaatjes? Dan klem je die op de juiste maat vast en schuift het overgebleven deel aan de binnenkant in plaats van aan de buitenkant door een paar lusjes.
Ik heb foto’s gezien van @Blauwbeer en die kan vast wel wat tips geven. En voorbeelden van de resultaten als je het zelf doet.
Ik denk dat het advies van Oni het verstandigst is. Een te lange band gaat nooit mooi vallen. Er zijn uitstekende kwaliteits banden te bestellen in korte maten waar je de originele Breitling gesp evt weer op kan zetten.
Een mooie alligator band van een A merk kost je wel 200-300€ maar gaat echt mooier zijn dan proberen een te lange band passend te krijgen
Als ik me zou wagen aan het inkorten van een leren band dan zou dat een slachtpartij worden.
Ik heb mijn ernstige twijfels over zo’n ingreep, zeker met zo’n dure band. Ik heb zelf enkele banden bespoke laten maken, en daarbij aangegeven dat ik 16,5 cm polsen heb. Door Ko of door Hoang Dat.
De langere draag ik gewoon. Meestal stoort het niet erg, in een enkel geval is die echt lang en ja, dan is het balen.
Extra gaten knippen zal wellicht nodig zijn. Mijn advies bij een band van honderden euro’s: niet zelf klooien, naar een juwelier gaan.
Oh en als je een vervangende koopt: werkelijk niemand in je omgeving ziet het verschil tussen een band van 300 euro of eentje van 100. Behalve als je tussen tientallen forumleden woont. En dan nog.
Ah dus dat is de maatstaf ?
Nee, ik waarschuw hem voor het weggooien van geld.
En het is een nieuw horloge van een AD of tweedehands? Hoewel Breitling namelijk op de website bandjes verloopt is mij in de Breitling store verteld dat niet alles erop staat. Dus misschien kunnen ze wel een small/korte leveren? Bij het passen zelf van eentje met een kalfslerenband heb ik meteen gevraagd of een kortere band kon. En dat was geen probleem. Overigens zit die kortere band nogsteeds tot het laatste gaatje. Maar inkorten is denk ik een stuk moeilijker en ik denk dat de meeste mensen een korte band ook past. De website maten zijn geen redelijke inschatting werd mij verteld. Ik vermoed dat daar de lug to lug afstand gewoon nog bij opgeteld moet.
Dank voor je antwoord. Horloge is via Breitling Outlet in Roermond dus vrees dat er dan wat minder te kiezen valt (maar proberen kan altijd natuurlijk ;-)). Ik wacht het af. Wellicht valt het mee.