Leren nato "maar dan anders" is binnen

Op zoek naar een leren nato kwam ik terecht bij Atelier Pall uit Roemenië.
De standaard door hem geleverde “nato"s” met een afstand tussen de ingenaaide ringen van 14 cm bleek wat te groot voor mijn pols. Echter dit aanpassen tot op 12 centimeter bleek geen enkel probleem (zonder bijkomende kosten).

De stap maar gewaagd en er afgelopen maandag een aangepaste versie besteld in de kleur khaki. Dezelfde avond al een bericht dat de strap was verzonden…et voila…vandaag al binnen.

Vol verwachting uitgepakt en leek mij toch wat aan de lange kant vergeleken met een normale nato

De binnenzijde van de strap is mooi glad en heeft bijna dezelfde kleur als de buitenzijde.

Maar goed na even gepast te hebben…toch nog iets te lang…maar met schaar en stukje schuurpapier kom je een heel eind…en je houdt nog een stukje over om evt. nog een keepertje te fabriceren

Verrek…waar is de gesp…gelukkig heeft de heer Kabaalstra mij bij een vorige post al uitgelegd dat dit de zgn. motorhelmsluiting was…dus traploos
…even puzzelen dus…en ja …zo dus

Moet toegeven dat hij wat moeilijker om de pols gaat dan een normale nato maar ook dat lukt en dan krijg je dit

Wat kan ik er verder nog over zeggen…Voor de prijs van twee maal een normale nato krijg je een bandje dat handgemaakt is met een wat vettig leer en een behoorlijke vintage uitstraling.

Door het aanpassen van de afstand tussen de ringen door Meneer Pall heb je aan de onderkant van de pols alleen twee lapjes soepel leer die je minder voelt dan een gewone buckle en geen gesp aan de zijkant aan je pols zoals bij een gewone nato…en dan te bedenken dat hij ze ook nog in ander kleuren maakt

M.a.w. ik ben een tevreden man.

eh!.. “de Heer Kabaalstra” da’s mijn vader… Ok?.. :slight_smile:

maarreh… ja, 't is een mooie strap… als ik een stukkie leer kan vinden… dan ga ik voor mezelf ook eens zo’n bandje fabrieken… ik ben toch al gewend aan een dergelijke sluiting…

misschien een leuke anekdote, jij heb dus aangetoond dat je een Dubbele D-ring sluiting met één hand kan vastmaken… je moet wel…

Jaren geleden op de motor Rai ( toen die nog bestond ) ving ik een gesprek op tussen een vertegenwoordiger van Arai, en een bezoeker… die man merkte op “ja… ik vind jullie helmen erg mooi, en ze zitten ook lekker… maar waarom hebben ze geen snelsluiting??”

de vertegenwoordiger antwoordde daarop dat de D-ringsluiting verplicht is in de motorsport, en dat Arai geen onderscheid maakt tussen helmen voor de motorsport en helmen voor straatgebruik “de helmen die coureurs dragen, komen gewoon van de productielijn meneer, als u dezelfde maat heeft als bijvoorbeeld Mick Doohan, dan had uw helm net zo goed bij Mick op zijn hoofd terecht kunnen komen”

de man bleef nog even doorratelen over die “onmogelijke sluiting”, dus ik besloot dat het tijd werd voor een kleine demonstructie… ik vroeg de vertegenwoordiger me een helm, maatje XS ( ik heb een klein koppie ) aan te rijken, met de woorden… onhandige sluiting?.. nee… integendeel… en tot grote verbazing van beiden maakte ik de sluiting ook gewoon met 1 hand vast… met de woorden "dit gaat je niet lukken met welke snelsluiting dan ook… bovendien… omdat deze sluiting traploos is… zit ie altijd goed… een snelsluiting stel je één keer af… maar de binnenvoering van een helm “zakt in”. dus zit na een tijdje de band te los…

dat heb je met een gewone gesp sluiting ook… soms zit de ideale stand net tussen 2 gaatjes in…

Mooie band zeg, is dan kennelijk wel 2 x duurder
maar nagenoeg onverslijtbaar lijkt me,
b.t.w. is er een link naar Jullie eerdere discussie
waarin Arie die dubbele D sluiting uitlegt ?

( ik heb een broeksriem met zo’n D sluiting, maar m’n broek zakt er bij af :S

grtz Gerard

Vooruit…dan maar Arie.

Moet je helaas teleurstellen. Met één handje valt niet mee (dat is meestal zo bij een maatje dubbel D).
Ik maak hem gewoon een heel stuk losser en dan schuif je hem zo over je hand heen en je haalt hem vervolgens aan.

Groeten

Jan Aart

Ziet er mooi uit! En je bent ook nog eens die extra gesp kwijt inderdaad. Wat ook een prima en eenvoudig systeem is, is wat je wel eens bij broekriemen ziet. Een strook stof of leer met twee ringen aan het uiteinde, zo dus:

Je haalt het andere uiteinde door de twee ringen en je steekt het weer terug door de verste ring en trekt aan. Hierdoor zet het zichzelf vast en het blijft ook vast. Ongeveer als een mastworp, maar dan anders :+

Explore Melvin_Hollenberg

Misschien ook een ideetje Arie, als je nog een lapje leer over hebt en wat ringen. Trouwens, je maakt die ringen gewoon zelf, toch?

Grtz Melvin

Ik denk dat 32 euro inclusief verzending niet veel geld is voor een handgemaakte strap.
Wat je broekriem betreft…zie foto 6…ff puzzelen met je broek op schoot en er dan in stappen :slight_smile:

Groeten

Jan Aart

Ik geloof trouwens dat je broekriem in de post hieronder besproken wordt

juist … dat soort broekriem bedoelde ik
en ik deed het doorrijgen ook zo,
alleen blijft die sluiting nooit lang op z’n plek
en zakt m’n broek alsnog tot op m’n hielen.
Maar dat komt misschien wel omdat het een Nylon riem is
en dat spul teveel “werkt”

maar bedankt nog :~

Gerard

Erg mooie bandjes!
Ik ben sinds kort ook over op nato, dit bevalt mij erg goed.
Misschien ook maar eens een leren exemplaar aanschaffen.

Deze man maakt nog meer mooie dingen.
https://www.etsy.com/nl/listing/104612308/atelierpall-watch-strap-in-brown-leather?ref=shop_home_active_1

Dat klopt…verleiding is groot…heb inderdaad ook besteld via Etsy…als je watchstrap intoetst als zoekopdracht kom je trouwens ook nog bij andere kleinschalige leerateliers terecht met naar mijn mening redelijke prijzen

Mijn beste,

Zeer apart!!
Geniet er van!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

'k zal niet te veel in details treden… maar ik had ooit een “dinnetje” met maatje dubbel D… en… ook die ging met 1 hand los… :slight_smile: kwestie van oefenen… we zijn toch allemaal jong en ondeugend geweest?.. nou ben ik weliswaar alweer een heel poosje vrijgezel…maar ik ben het niet verl…nee… ik hou op… :slight_smile:

Ik heb’t net even geprobeerd met een "gewone nato… die heeft tenslotte ook 2 keepers na de Gesp… kost me geen moeite om dat door te rijgen…mogelijk zit het em ook in het gegeven dat ik ooit 6 maanden met 1 arm in het gips heb gezeten… ik krijg het zelfs voor elkaar mijn schoenveters met 1 hand te knopen…

Die ringen… ja… ik ga binnenkort 1.5 mm titanium plaat bestellen… daar kan ik ze zo uitfrezen… gewoon rechthoekje aan de binnenkant uitfrezen, en dan de buitenkant uitfrezen… is goed te doen…

Mijn schoenveters krijg ik niet voor mekaar met 1 hand, de rest wel.
Leuk! Als je die ringen aan een vettig leren bandje van 18mm kan bevestigen, koop ik hem van je. Lijkt me wel gaaf om een Kabaalstrap aan mijn horloge te hebben. Details kunnen verder via PB als je er aan toe komt :wink:

Grtz Melvin

“Kabaalstrap”… die houden we erin… :slight_smile:

is misschien wel een idee als standaard bandje voor mijn Tool-watches zoals de DumeT Instrument 2…

¦) :slight_smile: Oefening baart kunst…

Lijkt me een prima bandje voor een toolwatch. Simpel, maar doeltreffend en je onderscheidt jezelf. Maak je meteen een mooi logo of gewoon de naam DumeT uit hetzelfde materiaal (dunner lijkt me beter). Maak je een brandmerk van om in de bandjes te merken.