Leren/rubberen/siliconen bandjes onderhouden?

Merendeel van mijn bandjes zijn gemaakt van leer. Ik maak ze regelmatig schoon met een borstel waarmee ik ze poets en smeer wat leer crème op die ik ook gebruik op mijn leren tassen.

Maar wat is nu eigenlijk de beste manier om je horlogebandjes te onderhouden, zodat je er lang plezier van hebt?!:smiley:

1 like

Zo te lezen heb je dat al goed voor mekaar met je leren bandjes. Nubuck kun je nog insmeren met wat olie, suède kun je schoonpoetsen met zo’n schoenmakers gummetje. Ik weet niet hoe het heet, maar het ziet er uit als een blokje opgedroogde Bisonkit en het voelt wat vettig aan.

Staal / rubber / silicone gaat bij mij in een lauw, mild sopje. Nato bandjes gaan in een BH zakje mee met de bonte was.

1 like

Drogen die dan niet uit?

Vooralsnog niet. Goed afdrogen in ieder geval. Sowieso is het contact met het sopje van korte duur, je hebt ze zo schoon. Ik gebruik meestal een badzeepje van één van de dames hier in huis. Die drogen er ook niet van uit :wink:

2 likes

Ik gebruik brooks zadelvet voor mijn leren bandjes. Het gebruik van een vlindersluiting verlengt de levensduur van een bandje ook. Geen knik meer bij de gesp. Bij heel warm weer het bandje wat losser dragen. Trekt de transpiratie niet zo in.

2 likes

Ik maak zelf alleen maar schoon met een nat poetsdoekje, maar Is het gek als ik wd-40 zeg? Ik heb dat geloof ik ergens gelezen dat dat werkt tegen uitdroging van rubber. Het ruikt daarna wel naar dat spul :mask:

Ik heb geen ervaring met wd40 op een horlogebandje. Het zou me niet verbazen als het goed werkt. Kwam onlangs een item tegen op internet : 2000 toepassingen voor wd40

WD40 niet, silicon spray wel.

1 like

Thanks, dan was dat het misschien.

Trouwens, nu ik er zo over denk, zit er misschien niet al een siliconen coating op de meeste rubber banden?

Ook goed voor de deurrubbers van je auto tegen het vastvriezen.

WD-40 is volgens mij niet volledig veilig op rubber en heeft een uitdrogende werking (WD staat voor water displacement)

Ik heb toevallig net voor mijn bandjes een blik Rapide Ledercreme gekocht. Inmiddels twee bandjes onder handen genomen (met een doekje inwrijven, minuut of 10 wachten en dan uitwrijven).
Het resultaat voelt in ieder geval goed aan en er blijft geen geurtje achter (hoewel de creme zelf wel een geurtje heeft).