Ik zit er al een tijdje over na te denken om deze zomer een Seamaster Pro 2220.80.00 aan te schaffen.
Ik heb al veel gelezen over Omega’s caliber 2500 versies, in de vormen A,B,C en D.
Ik zal er niet te technisch op in duiken, maar het komt er op neer dat de A,B en C niet helemaal lekker werken en dat dit bij de D allemaal gelukkig op is gelost. Als ik het goed begrijp is de 2220.80 uiteindelijk nog maar ongeveer een jaar in productie geweest met caliber 2500D. Wie kan dit bevestigen of tegenspreken?
Dan zou je dus snel zeggen: simpel, ga voor een 2220.80 uit 2011, want die heeft 2500D en dan zit alles goed. Maar een 2220.80 uit 2011 is al maanden nergens te koop geweest…
En dan lees ik ook weer genoeg reacties over dat de A,B en C ook gewoon deugen en de hele heisa rond caliber 2500 nergens voor nodig is.
Voor de mensen die minder in de referenties zitten en even niet weten welk model ik bedoel:
Dus nu graag ik graag de discussie aan en ben ik benieuwd naar jullie input. Hoe denken jullie over de 2220.80 met caliber 2500 D in het bijzonder? Moet ik inderdaad van de versies met A,B en C afblijven, of kan het best? En wat waren precies de problemen en zijn deze wel/niet op te lossen door een horlogemaker?
Gooi vooral ook je wristshot van je SMPRO hieronder voor wat inspiratie. Ben namelijk ook nog aan het twijfelen over een 2531.80 en 2254.50. Een nieuwere Seamaster vind ik minder prettig voor het oog, vanwege de keramische bezel. Mensen die het hetzelfde vinden? Heb hetzelfde met de huidige Submariners.
DE 2500C en 2500D hebben een lager tikgetal 25200 in plaats van 28800 die de eerdere versies hebben.
Hierdoor is de gangreserve gestegen van 44 uur naar 48 uur.
ook heeft 2500D een drie laags coaxial rad waar de 2500A/B/C een twee laags rad hadden.
Het drie laags rad wordt nu in alle nieuwe coaxial uurwerken gebruikt.
Ik verbaas me toch elke keer weer hoeveel kennis er zit in het forum. Ik zou me echt afvragen of Omega uurwerken op de markt brengt die niet deugen? Zit het niet in de kleinste details die het laten lopen van het uurwerk op het minimale minder zijn dan de andere varianten?
Is het net als met een goede versterker met dito speakers dat je die stap hoger niet kúnt horen omdat het menselijk gehoor het niet kan horen?
Ik denk niet dat je het gaat merken maar hou rekening ermee dat Omega de Coaxial pas een kleine 25 jaar in productie heeft en dat de zwitserse ankergang al een dikke honderd jaar meedraait.
Er zullen nog voldoende wijzigingen/ verbeteringen in het coaxial echapement komen ook omdat ze steeds met nieuwe materialen werken.
Er is een nieuw coaxial tussen rad gemaakt van een nieuw materiaal voor de 2500A/B/C als die nog niet geplaatst is dan moet dat standaard gewisseld worden.
Dit zorgt voor een beter en langer goed lopen van het uurwerk.