Let's synchronize watches

Ts vroeg zich af hoe dat vroeger ging. Dat staat daar.

2 likes

was alles beter. Of niet soms? :grin:

Synchroline, wat een marketingonzin. Je kan toch zelf heel goed zien wanneer de secondewijzer de 12 bereikt? Zo’n feloranje lijntje staat wel leuk natuurlijk maar heeft zo goed als zero functie. Nou ja, zeg maar zero.

2 likes

Hadden ze toch zo een robot met een wekker hoofd? (Robin was dat geloof ik) Dus die liepen altijd synchroon :grin:

1 like

Die synchroline doet mij eerder denken aan hoe we vroeger (pre-digitaal) manueel meerdere generatoren op een net moesten zetten. Daar was het heel belangrijk dat ze op gelijke hertz en op het zelfde veld werden ingeschakeld.

Als we het toch over vroeger hebben. Zo deden wij dat ook met bandrecorders de Telefunken M15 als we iets moesten kopiëren. Daar zat een grote bandteller-klok op. Als de klok drie slagen had gemaakt drukte je de tweede recorder in opname. Bij beeld deden ze dat toen met een cirkel en een pijl die een 5,4,3,2,1, countdown draait. Je ziet het nog wel eens bij oude filmpjes. En voor synchronisatie van geluid en beeld werd en wordt in sommige gevallen nog steeds het clapper board gebruikt. Tegenwoordig zijn ze digitaal met displays.

2 likes

Dan gebruik je ‘sluiten’.

1 like

Aantoonbaar niet, zeg maar. Maar of dat zo blijft is sterk de vraag.

Dat heeft in alle tijd dat ik met dingen klooide nog nooit iemand goed gedaan dan. :slight_smile:

1 like

Haha dat klopt. Ik werk veel met portofoons en gespreksdisicpline maar zelfs mensen die het dagelijks gebruiken doen het vaak verkeerd. Veelal omdat het verkeerd wordt aangeleerd en niemand het echt interesseert zolang de boodschap maar overkomt :sweat_smile:

1 like

Het feit dat ze een rood streepje bovenaan de wijzerplaat hebben geverfd wil niet garanderen dat je op tijd op die kroon drukt. Ik vind Fortis een übercool merk, al is die marketing natuurlijk kolderiek.

Maar goed, synchroniseren is voor pussies.

High accuracy quartz for the win. Iets wat altijd gelijk loopt behoeft geen synchronisatie.

Er zijn diverse gesprekken geweest met professionele vliegers van onder andere het demoteam van se Zwitserse luchtmacht. (PC-7 team) Daar zijn wat wensen uit voortgekomen.
In het kort: Bij formatievliegen kijk je hoofdzakelijk naar buiten, waarbij je zicht blijft houden op een bepaald stukje vliegtuig welke je naast je vliegt. Wanneer je exact wilt timen wanneer je bijvoorbeeld een “break” wilt inzetten, kan je je arm zo positioneren dat je vanuit je ooghoek de “Berlac” oranje seconde wijzer i.c.m. de synchroline kunt checken en het toestel naast je. Met een donker visor op zijn de oranje details op deze manier een stuk eenvoudiger te volgen. Zo is de “synchroline” ontstaan.

2 likes