Let's synchronize watches

“Let’s synchronize watches” Ik ken deze uitspraak vooral uit oude speelfilms. Hij werd gebezigd vóór een groep stoere mannen aan een commandoöperatie of bankoverval begon. Ik begrijp dat daar de hacking-complicatie voor ‘militaire’ horloges voor ontwikkeld is in een tijd dat je je horloge nog niet via internet op een atoomklok gelijk kon zetten. Hoe ging zo’n procedure in zijn werk? Misschien eerst horloge ruwweg, op de minuut, gelijk zetten, dan iedereen twee minuten vóór, vervolgens zet iedereen de secondewijzer stil op de 12 en, nadat de laatste dat gedaan heeft iedereen ‘go’ bij de volgende 12?

Of anders misschien: nadat iemand ‘Let’s synchronize watches’ heeft gezegd zet iedereen zijn secondewijzer stil op de 12 tot de laatste dat heeft gedaan. Vervolgens de minutenwijzer gelijk zetten en ‘go’?

In speelfilms ging het zó snel dat ze alleen de minuten gelijk gezet zullen hebben. Ook noemde er dan niemand de tijd op zijn horloge en keken ze niet bij elkaar naar de tijd die de ander had, dus er viel niets te synchroniseren, maar dat is de gebruikelijke Hollywood nepperij natuurlijk. Ik vraag me dus af hoe dit ‘in real life’ gebeurde.

5 likes

Bij Bassie & Adriaan zeiden ze ook altijd “over en uit” in een portofoon terwijl die term niet klopt :drooling_face:

images (13)

4 likes

Alles moest natuurlijk ook op 2300 (twenty-three hundred) hours gezet worden.

Hoe werkte dat en waarom deden ze dat?

Hoe dat werkt weet ik niet, maar ze deden dat omdat ze in Amerika normaal gesproken met het AM/PM systeem werken en dat is lang niet zo nauwkeurig als 24h systeem.

De term ‘over’ betekent dat de zender klaar is met praten en antwoord verwacht.
Dit gebruik je na ieder bericht om aan te geven dat je klaar bent met praten.

De term ‘uit’ betekent dat je je radioapparatuur uitschakelt.

Als je de term ‘over en uit’ gebruikt zeg je eigenlijk ‘ik verwacht antwoord maar zet wel m’n apparatuur uit’. Dat gaat dus niet :thinking:

Dat vraag ik me ook af :joy:

2 likes

Ik dacht dat het (‘2300’) over het synchroniseren van horloges ging…

Bevelvoering is iets veranderd tegenwoordig maar je sluit nog steeds af met een tijdsein.

3 likes

Ik weet onderhand niet met wie ik moet synchroniseren…op een enkeling na en een liefhebber zie je zoveel horloges niet meer.

Deze lijkt mij inderdaad praktisch

1 like

Op het slagveld kijk je niet alleen zelf op je horloge, maar als je een modern-met-alles-erop-en-eraan gadget hebt met atoomklokfunctie, gps en weet ik veel wat nog meer, dan kijkt de vijand ook met je mee. (Met als je pech hebt grote BOEM op je kevlar hoed).

1 like

Zenders kunnen worden verstoord :grimacing::grimacing:

Die dingen gaan dus niet mee ten strijde :wink:

1 like

Tegenwoordig (al tientallen jaren) kun je je horloge gelijk zetten op een tijdsein, maar tot en met de jaren 60 kon dat natuurlijk niet. Het was ook niet nodig dat het horloge precies op de juiste tijd stond (absolute gelijke tijd), maar dat ieder lid van de groep zijn horloge op dezelfde tijd had staan als alle andere leden van de groep (relatieve gelijke tijd). Alleen dan kon je iets afspreken als ‘om 5 voor vallen jullie van links aan en wij van rechts’ of zoiets. Met 'synchronize watches ’ hadden alle leden in de groep dezelfde (relatieve) tijd. Ik ben dus benieuwd hoe ze dat deden, dat synchroniseren van de horloges.

1 like

Kijk, dit zijn de basics van het horlogegebeuren. Dit is echt het eerste wat je down moet hebben anders wordt het verder helemaal naks met deze prachtige horlogehobby :stuck_out_tongue:

In mijn beleving betekende uit niet dat je je apparatuur uitschakelde, maar dat je geen tegenbericht meer verwachtte. Althans, zo was het toen ik nog met m’n pa zendamateurtje speelde.

Over en uit was dus dubbelop: Je was klaar met zenden en verwachtte geen antwoord meer.

Daar is veel discussie over te vinden op internet.

With regards to syching watches it was generally done as part a orders group. The command staff would attend orders and then at the end of the orders synch their watches from the artillery commander’s watch. This would occur at Brigade orders with Brigade staff, then at Battalion orders they would synch the battalion watches off a member who attended Brigade orders, and so on down to company orders.

Why artillery commanders watch? They were after all controlling the creeping barrage. It didn’t matter if things were 30 seconds late or early, what mattered was everything was 30 second late or early together. As artillery fired a strict schedule they were the arm that got to set the time.

Moving past WW1 and 2 watch synchronisation was still a thing. The synching at orders was possible, and it could be done over radio. It became less important for coordinating maneuver but still essential for fire support such as ensuring time on target missions were actually on the right time, and coordinated with other assets.

With the rise of GPS it is the gold standard of military time. People synch their individual watches to a GPS receiver so the nessecity for a collective synch is reduced and the entire force can be on the same time. They are still done on occassion or before time-critical events as an independent check to ensure one system isn’t having a fault.

One of the possible examples of poor time synchronisation is still artillery fire. If infantry are assaulting and objective they need to get as close as possible to it during the barrage, without getting too close as it suffer casualties. This is a fine balance and can be controlled by set times as if the assaulting force’s radio suddenly stops working (I.e. via electronic attack) then at least the company/forward observer knows when the fire will lift and it’ll be safe to advance. In this instance watch synchronisation, or ensuring everyone is using GPS time, is crucial.

3 likes

Mand.

1 like

Voortvloeiend uit wensen van formatievliegers, is de “synchroline” bedacht en een standaard geworden op de Fortis Flieger modellen:

4 likes

Weet je hoe zo’n synchroline werkt?

1 like
3 likes