Leuk horloge voor budget prijs?

Hoi allen,

Ik ben aan het kijken voor een leuk horloge. ben alleen wel gebonden aan een budget.
Ik wil ongeveer 200 euro uitgeven.
Ik zoek een stijlvol horloge, liever niet een hip modern ding dus.
Als werktuigbouwer ben ik gek van mechaniekjes dus een stuk open mechaniek of zelfs een hele skeleton vind ik ook wel wat.
Wat zijn nou goede merken om naar te kijken binnen deze price range?
Waar moet ik verder op letten bij het aanschaffen van een dergelijk horloge?

groeten paul

Van harte welkom Paul!

Zou je kunnen aangeven wat je onder stijlvol verstaat? Verder hebben we nog een EHBO lijstje (even de zoekfunctie gebruiken) met wat andere tips om je te helpen zoeken.

Als eerste idee zou ik ivm met je werkzaamheden wel denken aan een degelijk klokje ipv een een leuk uitziende skeleton die misschien wat meer fragiel is. Ik zou kijken in de hoek van Seiko, Orient, Citizen en Uhr als het niet boven de 200 euro uit mag komen.

De merken die Marnix noemt zijn inderdaad erg leuk.

Wil je een skeleton, zou je ook eens kunnen kijken naar Davis. Niet echt mijn merk, de afwerking vind ik niet bijzonder, maar misschien wel leuk als instapper.

Of even doorsparen en gaan voor een tweedehands Edox of Oris - die hebben ook skeletons of horloges met een doorkijkje. Maar met een betere kwaliteit en afwerking dan een Davis.

Check Rob’s website!
Monsterwatches.nl

groet
Mark

Of zoek op google, naar horloges met ETA of unitas, dan vind je ook leuke horloges, en misschien heb je geluk met veilingen op ebay! O en hou de uitverkoop in de gaten nu is er bijvoorbeeld sale bij de bijenkorf 40 % is leuk meegenomen, heb alleen niet gekeken of er iets bij zit in jou prijsklasse, maar het zoeken naar een horloge is het leukste, dus succes er mee :slight_smile:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Hallo en welkom,

leuk dat je geïnteresseerd bent in mechanische horloges. Ik vond dit horloge, wat grofweg aan je eisen voldoet wel wat:

Succes.

Bedankt allemaal voor de reacties!
Wat een schat van informatie je allemaal al kan vinden op fora! fantastisch.
Ik heb alvast de EHBO gevonden en ingevuld:

  1. Vereisten = minimaal op te geven wensen voor je horloge:
    -stijl: Classy iet wat klassiek
    -vorm: Rond of licht ovaal
    -uurwerk in 't horloge: geen flauw idee
    -budget: rond de 200 euro
    -staat: vanwege gebrek aan ervaring en daarom grote kans op miskoop bij 2de hands liefst nieuw

  2. Voorkeur = wensen die je optioneel aan kunt geven, zodat we nog gerichter kunnen helpen zoeken:
    -uitstraling: een horloge dat strak oogt, niet te veel toeters en bellen aan de kast. Mag wel een technische uitstraling hebben, bijvoorbeeld aan de hand van een referentie in de gebruikte wijzerplaat/cijfers of een (half) open kast
    -materiaal: metaal, geen goud, geen gekke rubber dingen ofzo
    -band: geen rubber, leer of metaal al bevalt de klassieke uitstraling van leer mij meer
    -complicaties: geen specifieke voorkeuren
    -kleuren: geen goud, wijzerplaat mag een afwijkende kleur hebben tov de kast. zelf blauw bijv.
    -verkoper: geen voorkeur
    -herkomst: geen chinese prullaria, verder geen voorkeur
    -voorkeur voor merken: geen voprkeuren
    -andere wensen: (spat) waterdicht is wel fijn.
    -overige voorkeuren. Ik vind het kunnen zien van het mechaniek heel gaaf. ook als dit slechts aan de achterkant is. Verder mag een horloge wel wat aparts hebben, iets dat in het oog springt. Bijv de 4 klokjes op rij die ik bij een eberhard 4chrono zag.

  3. Afknappers = zaken die je niet graag in/op/aan ’t horloge ziet zitten kun je hier optioneel aangeven:
    -esthetische punten: grove kasten met hoeken enzo. geen grote cijfers, vind ik niet mooi. geen draairing
    -materiaal: geen rubber, goud, plastic
    -functies:
    -stijl:
    -uurwerk:
    -overige afknappers.

@marnix
Thanks voor de tips ben bij de genoemde merken aan het kijken.
Ik ben overigens universitair opgeleid werktuigbouwer, dus mijn werkzaamheden beperken zich eerder tot aan een bureau zitten dan fysieke arbeid :wink:
een paar seiko’s uit de premier lijn vind ik wel mooi.
Van orient vind ik de door ticothijs genoemde op ebay wel wat hebben ze hebben nog een die hier veel op lijkt alleen dan met cijfers, juist die cijfers vind ik dan weer aan de grote kant (ja nog eisen ook :D)

ppff zoveel keus!!

groeten paul

Elvis Schreef:

Bedankt allemaal voor de reacties!
Wat een schat van informatie je allemaal al kan
vinden op fora! fantastisch.
Ik heb alvast de EHBO gevonden en ingevuld:

  1. Vereisten = minimaal op te geven wensen voor je
    horloge:
    -stijl: Classy iet wat klassiek
    -vorm: Rond of licht ovaal
    -uurwerk in 't horloge: geen flauw idee
    -budget: rond de 200 euro
    -staat: vanwege gebrek aan ervaring en daarom
    grote kans op miskoop bij 2de hands liefst nieuw

  2. Voorkeur = wensen die je optioneel aan kunt
    geven, zodat we nog gerichter kunnen helpen
    zoeken:
    -uitstraling: een horloge dat strak oogt, niet te
    veel toeters en bellen aan de kast. Mag wel een
    technische uitstraling hebben, bijvoorbeeld aan de
    hand van een referentie in de gebruikte
    wijzerplaat/cijfers of een (half) open kast
    -materiaal: metaal, geen goud, geen gekke rubber
    dingen ofzo
    -band: geen rubber, leer of metaal al bevalt de
    klassieke uitstraling van leer mij meer
    -complicaties: geen specifieke voorkeuren
    -kleuren: geen goud, wijzerplaat mag een
    afwijkende kleur hebben tov de kast. zelf blauw
    bijv.
    -verkoper: geen voorkeur
    -herkomst: geen chinese prullaria, verder geen
    voorkeur
    -voorkeur voor merken: geen voprkeuren
    -andere wensen: (spat) waterdicht is wel fijn.
    -overige voorkeuren. Ik vind het kunnen zien van
    het mechaniek heel gaaf. ook als dit slechts aan
    de achterkant is. Verder mag een horloge wel wat
    aparts hebben, iets dat in het oog springt. Bijv
    de 4 klokjes op rij die ik bij een eberhard
    4chrono zag.

  3. Afknappers = zaken die je niet graag in/op/aan
    ’t horloge ziet zitten kun je hier optioneel
    aangeven:
    -esthetische punten: grove kasten met hoeken enzo.
    geen grote cijfers, vind ik niet mooi. geen
    draairing
    -materiaal: geen rubber, goud, plastic
    -functies:
    -stijl:
    -uurwerk:
    -overige afknappers.

@marnix
Thanks voor de tips ben bij de genoemde merken aan
het kijken.
Ik ben overigens universitair opgeleid
werktuigbouwer, dus mijn werkzaamheden beperken
zich eerder tot aan een bureau zitten dan fysieke
arbeid :wink:
een paar seiko’s uit de premier lijn vind ik wel
mooi.
Van orient vind ik de door ticothijs genoemde op
ebay wel wat hebben ze hebben nog een die hier
veel op lijkt alleen dan met cijfers, juist die
cijfers vind ik dan weer aan de grote kant (ja nog
eisen ook :D)

ppff zoveel keus!!

groeten paul

Graag gedaan. Ah… goed om te weten dat je niet hoeft te lopen hameren op je werk, hooguit tijdens uit de hand gelopen vergaderingen.
“Orde! Orde!! Orde!!!”

Voor mij zou het afhangen welk klokje ik zou kopen. Als je slechts 1 horloge wilt of het zou je eerste mechanisch klokje worden, dan zou ik gaan voor een betrouwbaar werkpaardje die makkelijk overal bij gedragen kan worden. Als het uurwerk zichtbaar zou moeten zijn, dan zou ik het in dat geval ook alleen via de achterkant willen, zodat de wijzerplaat wat ‘normaal/rustig’ blijft. Zoiets als deze:

Als je echter graag een Swiss Made wilt, dan deze zwarte of witte van Uhr met het bekende ETA 2824 uurwerkje.


Die zwarte combineert vast mooi met een chique zwart croco-achtig bandje. Maar de witte vind ik mooie op allerlei verschillende kleuren.

Of op eBay ofzo zoeken naar een aanbieding met een 2824+glazen achterkantje voor onder de 200 euro.

Maar als het je meer om een apart/mooi uurwerkje gaat dan duurzaamheid/kwaliteit, dan zou ik eens een kijkje nemen bij de Chinese makelarij.

De bekende 1963

Met prachtig uurwerkje op basis van een Venus 175

Met de glazen achterkant moet je de rode print voor lief nemen of afschuren.

Een leuke skeleton ST36XX, op basis van een Unitas 6498.

Zelf vind ik deze variant erg mooi.

Handig is overigens ook om te weten welk formaat je zoekt (ben ik dat vergeten op te nemen in het EHBO lijstje:S). Een 38mm zou je mogelijk te klein kunnen vinden, of 45 te fors voor onder je overhemd/pak.

Orient heeft idd binnen jouw budget veel leuke mechanische horloges, voor ook met een deels opengewerkte wijzerplaat. Bij seriouswatches hebben zij een redelijke keuze en zij zijn nog in NL gevestigd ook. Via hun Facebook verspreiden zij ook een 20% kortingscode.

Laat wel weten als je de knoop door gehakt hebt, met foto’s graag!

Succes