Leuk zo'n hobby, totdat het mis gaat

Ik wil hierbij beginnen mijn excuses aan te bieden aan alle horlogefans, gisteravond ging het mis.

Ik kocht onlangs een gouden Mersmann horloge uit de jaren 30, wijzers niet helemaal origineel en waarschijnlijk een eigen merk horloge van een juwelier maar desondanks een leuk ding.

Goed, zoals ik wel vaker heb gedaan probeer ik zo’n horloge weer mooi te maken door hem even goed schoon te maken.

Het kostte enorm veel moeite om de achterkant los te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt.

Werkelijk een prachtig uurwerkje

Zonder problemen de kroon eruit

Goed, normaal gesproken haal ik vervolgens het uurwerk uit de kast, echter dit lukte niet, het uurwerk valt in een draaiende ring die weliswaar los draait in de kast maar die er niet uit komt (geen nokjes of randjes om hem aan te pakken. Nou ja, wat poging gedaan maar het uurwerk komt er met geen mogelijkheid uit. Ok, geen probleem, ik maak het uurwerk wel weer dicht en dan poets ik alleen de buitenkant.

De kroon wil er alleen met geen mogelijkheid meer helemaal in.

Schorefje los gedraaid, weer vast en allerlei standen ertussen, maar hij gaat er niet meer in. ^&%$$$%^#!

Ik denk, laat ik alles maar even opbergen dan denk ik er ondertussen even na over een oplossing. Dus achterkant er weer op gedrukt (cruciale fout).

Ik had die avond een afspraak en ondertussen bedacht ik me dat de ring misschien niet helemaal goed stond uitgelijnd (die had ik vastgeschroefd en zou misschien net iets uit het midden kunnen staan). Dus eenmaal thuis, alles weer opgepakt.

Dit horloge is erg klein en biedt ontzettend weinig houvast, doordat de kroon uit de kast was had ik alleen nog de beugeltjes voor de band om hem aan vast te houden, ik zet het mesje in de hoek van het horloge met de inkeping en krak! Uiteindelijk de kast wel open gekregen maar toen kwam de hele voorkant ook nog los.

Pijn in mijn ziel…

Ik heb mezelf vervloekt, mijn eerste gedachte was dat ik per direct al mijn horloges in de uitverkoop zou gooien.

Goed, even afgekoeld.

Hoe kan ik er nog het beste van maken?

De kast is naar de maan, maar het uurwerk is nog goed, dus eerst maar alles netjes scheiden.

Het uurwerk, glas en kroon

Al het metaal (het blijft goud)

Treurig maar het is even niet anders.

Het bandje is nog best netjes dus niet kan nog herbruikt worden. Deze band is voor horloges met vaste beugels (zonder pushpin).

Mijn Venus 170 chrono staat momenteel op een NATO, de originele slangenleren band daarvan scheurde onlangs en ik had alleen deze band als vervanging. Gewoon niet zo mijn ding.

Ik had nog een oude band met een gesp die er bij zou passen en wonder boven wonder in een passend formaat

Pushpin er doorheen

Lip erin

Gesp compleet

Mijn chrono staat weer op een mooie band

En om de pols

Goed, mijn Mersmann horloge is nu gereduceerd tot twee treurige plastic zakjes, en mijn chrono is nu een permanente herinnering dat het ook fout kan gaan. Maar goed, ik ben ook van mening dat fouten gemaakt moeten worden en dat ze je uiteindelijk beter maken.

Ik heb er wel voor gekozen om vandaag toch weer op zoek te gaan naar horloges, en er tenminste eentje weer mooi op te poetsen als eerbetoon aan de gevallenen (en dat op 4 mei).

Voel je vrij om mij belerend toe te spreken of uit te schelden, ik heb het verdiend. Of misschien leuk als je ook zo’n horror verhaal hebt om deze te delen.

Horror !!!

maar die kroon van die Mersmann is dat wel de hele kroon/as
die je eruit hebt gepeuterd ?

Jazeker, hij is alleen vrij kort (horloge is, of was, nogal klein).

hoeveel levert het goud ongeveer op? rond de €200 zeker!

Lug vast (laten) solderen?

Veel sterkte in ieder geval, en dapper dat je het hier beschrijft. Ik kan dagen chagrijnig zijn als ik iets verklooi.

Ga even bij een tandtechnisch laboratorium langs.
Die kan het zo even laseren.

Overbodige info.
Maar het uurwerk gaat er via de voorkant uit.

Met vriendelijke groet,
Inca

Citaat gschoots: “Voel je vrij om mij belerend toe te spreken of uit te schelden, ik heb het verdiend.”

Nou, daar komt ie dan:

Ik heb mij voorgenomen om niets meer van jouw posten te lezen, aangezien mijn ogen deze vorm van barbarisme niet kunnen verdragen!:wink:

Toen ik met de hobby begon, heb ik mij voorgenomen om geen dingen te doen, waar ik geen verstand van had.
Tot nu toe heb ik daar geen spijt van gehad en als ik dit dan weer zie, bevestigt dit mijn voornemen van toen alleen maar.

Gezien de schoonheid van het vernaggelde horloge zou ik je willen adviseren om de kast weer te laten solderen en het uurwerk een beurtje te laten geven.
Het horloge is het waard om hersteld te laten worden. Alle hobby’s kosten ten slotte af en toe geld. :wink:

Aangezien je voor horlogeliefhebber wilt doorgaan, ga je natuurlijk niet voor een ordinaire goudomsmelting.:wink:

Repareren dat mooie stukje geschiedenis! Zonde om het er zo bij te laten.

Vrijwel elke juwelier heeft een goudsmid in dienst die deze kast weer kan repareren.

Zou er zelf ook behoorlijk ziek van zijn en balen van mezelf. Maar goed, als je nieuwe dingen wil leren, zul je ook fouten moeten maken. Als je bang bent om fouten te maken, moet je er niet aan beginnen. Laten maken en een goede les voor volgende keer!

Bedankt voor jullie reacties, punt blijft wel dat niet alleen de kast is beschadigd maar (en daar begon het mee) de kroon niet terug wil in het uurwerk. Ik heb bijna 30 horloges uit elkaar gehad en dit probleem heb ik nog niet meegemaakt, het kan zomaar zijn dat er dus inwendig iets aan de hand is wat ik nog niet kan overzien.

Even het economische plaatje, dit horloge bevat acht gram 14 karaakts goud. De gesp is nog eens twee, al weet ik niet 100% zeker of dat goud is. Met de huidige spotprijs komt dat neer op 150 euro. Ik heb het horloge gekocht omdat ik wel het gevoel had dat deze meer waard was dan de investering(vier euro, dus gelukt). Voor de duidelijkheid ik koop best wel wat horloges in (allemaal low-budget), die vallen voor mij in twee categoriën, dragen of verkopen. Met de horloges die vallen in de laatste categorie probeer ik budget bij elkaar te sparen voor een Breitling, dat is mijn doel, met een minimale investering een mooi A-merk horloge bij elkaar sparen.

Laat duidelijk zijn, ik baal er gruwelijk van dat dit horloge naar de maan is. Ik ben al een tijdje op zoek naar iemand die mij wat wil begeleiden in de wereld van uurwerken want ik vind het ontzettend leuk (en tot gisteren ook redelijk succesvol), maar helaas heb ik nog niemand kunnen vinden.

Als er iemand is die de reparatie aandurft dan krijg je van mij het hele setje voor de kale goudwaarde. Als het je dan niet lukt krijg je dat er altijd weer voor terug.

“wie geen fouten maakt, maakt meestal niets”

Over de kroon die niet terug wil, waarschijnlijk ff een tandwieltje scheef in het opwind mechanisme. (kroonwiel?) Soms kan je erbij door de veerton brug weg te halen, anders moet de wijzerplaat er af.

dat kroon niet teruggaat kan diverse redenen hebben, is makkelijk te repareren. Voorkant en achterkant van de kast zijn inderdaad losse delen. Uurwerk schroeft eruit, zit gemonteerd in een ring die eruit schroeft, kom je zo nu en dan tegen in die tijd.

Ik zou er zeker niet teveel over inzitten, kop op!!! je hebt euro betaald en krijgt 150 euro aan goudwaarde, dan zou ik in mijn handen hebben geklapt, ook als het mis was gegaan, had ik een leuke andere klok(of meerdere) gekocht van de winst.

zal dan maar ‘recht voor zijn raap’zijn, leuk dat je horloges’schoonmaakt’, maar ik zou me verdiepen in de technische aspecten van de uurwerken, kasten schoonmaken is slechts een klein deel van ‘schoonmaken’. Bij schoonmaken komt ook demontage van een uurwerk, reinigen van de onderdelen, smeren en monteren kijken, om het niet te hebben over het bereiken van een bevredigend afreglbeeld.

Om de ‘pijn’ verzachten, mag je van mij best eens in Tilburg langskomen, dan wil ik je best de eerste lessen over de ware kunst van het horlogemaken(dus klieren met minuscule deeltjes). Dan weet je ook hoe een uurwerk werkt en waarom het mis kan gaan. Bij interesse, stuur maar een Pbtje.

Dat is nou precies het aanbod waar ik al tijden naar op zoek ben. Ik ben juist begonnen met mijn poetsbeurt serie om wat gevoel te krijgen met horloges en op een later moment de stap te maken naar mechanisch onderhoud. De eerste keer dat ik een uurwerk heb opengemaakt (Kienzle) ligt momenteel al bij jou in onderdelen… dus sindsdien ben ik op zoek naar iemand die me hier in wat wegwijs wil maken. Dus bedankt voor dit aanbod, de PB komt eraan.

De tweede heeft zich gemeld via PB Koen

Jammer van dit project… :frowning:

Als jou leerlingen maar niet op mijn chronomat gaan oefenen Koen :slight_smile:

Ik kreeg een tekening van Koen met 15 onderdelen bij elke pusher, ik kwam tot ongeveer 12. X(

Oeps???

Haha, da’s nou zo’n beginnersuurwerkje, zo’n chronomat, geen kunst aan he, vintage
Breitlings XD

Hahaha, mijn vrouw vroeg me laatst wat er zo bijzonder is aan een chronograaf. Ik liet haar eerst wat foto’s zien van eenvoudige uurwerken en vervolgens een Valjoux 7733 chrono, letterlijke reactie: “Holy shit!”.