Ik wil hierbij beginnen mijn excuses aan te bieden aan alle horlogefans, gisteravond ging het mis.
Ik kocht onlangs een gouden Mersmann horloge uit de jaren 30, wijzers niet helemaal origineel en waarschijnlijk een eigen merk horloge van een juwelier maar desondanks een leuk ding.
Goed, zoals ik wel vaker heb gedaan probeer ik zo’n horloge weer mooi te maken door hem even goed schoon te maken.
Het kostte enorm veel moeite om de achterkant los te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt.
Werkelijk een prachtig uurwerkje
Zonder problemen de kroon eruit
Goed, normaal gesproken haal ik vervolgens het uurwerk uit de kast, echter dit lukte niet, het uurwerk valt in een draaiende ring die weliswaar los draait in de kast maar die er niet uit komt (geen nokjes of randjes om hem aan te pakken. Nou ja, wat poging gedaan maar het uurwerk komt er met geen mogelijkheid uit. Ok, geen probleem, ik maak het uurwerk wel weer dicht en dan poets ik alleen de buitenkant.
De kroon wil er alleen met geen mogelijkheid meer helemaal in.
Schorefje los gedraaid, weer vast en allerlei standen ertussen, maar hij gaat er niet meer in. ^&%$$$%^#!
Ik denk, laat ik alles maar even opbergen dan denk ik er ondertussen even na over een oplossing. Dus achterkant er weer op gedrukt (cruciale fout).
Ik had die avond een afspraak en ondertussen bedacht ik me dat de ring misschien niet helemaal goed stond uitgelijnd (die had ik vastgeschroefd en zou misschien net iets uit het midden kunnen staan). Dus eenmaal thuis, alles weer opgepakt.
Dit horloge is erg klein en biedt ontzettend weinig houvast, doordat de kroon uit de kast was had ik alleen nog de beugeltjes voor de band om hem aan vast te houden, ik zet het mesje in de hoek van het horloge met de inkeping en krak! Uiteindelijk de kast wel open gekregen maar toen kwam de hele voorkant ook nog los.
Pijn in mijn ziel…
Ik heb mezelf vervloekt, mijn eerste gedachte was dat ik per direct al mijn horloges in de uitverkoop zou gooien.
Goed, even afgekoeld.
Hoe kan ik er nog het beste van maken?
De kast is naar de maan, maar het uurwerk is nog goed, dus eerst maar alles netjes scheiden.
Het uurwerk, glas en kroon
Al het metaal (het blijft goud)
Treurig maar het is even niet anders.
Het bandje is nog best netjes dus niet kan nog herbruikt worden. Deze band is voor horloges met vaste beugels (zonder pushpin).
Mijn Venus 170 chrono staat momenteel op een NATO, de originele slangenleren band daarvan scheurde onlangs en ik had alleen deze band als vervanging. Gewoon niet zo mijn ding.
Ik had nog een oude band met een gesp die er bij zou passen en wonder boven wonder in een passend formaat
Pushpin er doorheen
Lip erin
Gesp compleet
Mijn chrono staat weer op een mooie band
En om de pols
Goed, mijn Mersmann horloge is nu gereduceerd tot twee treurige plastic zakjes, en mijn chrono is nu een permanente herinnering dat het ook fout kan gaan. Maar goed, ik ben ook van mening dat fouten gemaakt moeten worden en dat ze je uiteindelijk beter maken.
Ik heb er wel voor gekozen om vandaag toch weer op zoek te gaan naar horloges, en er tenminste eentje weer mooi op te poetsen als eerbetoon aan de gevallenen (en dat op 4 mei).
Voel je vrij om mij belerend toe te spreken of uit te schelden, ik heb het verdiend. Of misschien leuk als je ook zo’n horror verhaal hebt om deze te delen.