Leuke aanvulling?

Zo gezegd zo gedaan:

Vind de ssc813 toch echt wel geslaagd qua afmetingen en uitstraling.

Staat er 1 in het blauw hmmm :grinning:

Als je oog op een duiker gevallen is, er staat nu een hele gave Tudor BB54 te koop in het blauwe. Iets boven budget, maar wie weet kun je het budget ietsjes oprekken.

Maar ook een hele gave Fortis duiker staat er ook. Wel in een grijze kleur, dus dat moet wel je smaak zijn.

2 likes

Ik zou voor een duiker gaan. Een Omega Seamaster Professional 300m een of twee generaties terug zou moeten lukken voor 3k. Dit was een mooie geweest.

Andere optie is natuurlijk Tudor met de Black Bay of BB58.

2 likes

Vind ik persoonlijk een mooie.

Maar als Omega je droom is, waarom niet €500 het budget oprekken en zoiets doen?

Is op het randje van vintage, maar wel een leuke.

Een duiker kun je later toevoegen, en hoeft naar mijn mening niet veel te kosten (€500-€1000).
Zodat je die durft te gebruiken voor wat hij dient.

5 likes

Wat zegt deze je?

2 likes

Maar waarom denk je dat die ontbreekt? Waarom niet gewoon denken aan eventuele horloges die enorm je aandacht gegrepen hebben? Of, als dat moeilijk te zeggen is, dan misschien even pas op de plaats.

1 like

Ik heb net dit onderweg:

Zeker binnen budget verkrijgbaar, merk ik. En er zwerft er ook eentje op het forum rond die weg mag onder je budget.

3 likes

Ik stem chrono.

Deze voor €3050 via Chrono24 van een betrouwbare Zweed gekocht en nog steeds als een kind zo blij mee.

5 likes

Of gewoon deze twee kopen, heb je chrono, GMT en duiker gelijk afgevinkt. Met €3400 beetje boven budget maar leuk setje hoor.

Met deze twee erbij voel je je wel

6 likes

Die nieuwe Certina is prachtig

Mooi horloge, maar ik kan Seiko niet helemaal goed meer volgen. Wat heeft dit horloge met een Marine Master te maken?

Het is een premium duiker.

Als het een premium duikhorloge is, en Seiko besluit om “Marinemaster” op de wijzerplaat te printen is het een Marinemaster.

Ik weet niet wat jij denkt dat de criteria voor de naam “Marinemaster” zijn, maar de eerste Marinemaster ooit was dus het linker horloge uit de jaren 90:
image

De Seiko Marinemaster Transocean. Dat was een 7k32 quartz horloge met barometer, saffier, een goede 100m waterdichtheid en een titanium kast.

De rechter kwam pas ergens in 2000 op de markt, en had arbitrair “Marinemaster” op de plaat staan. Dit horloge was echter qua ontwerp een “re-imagining” van de 6215-7000 of 6159-7001 uit 1967 respecitievelijk 1968:

image

Deze horloges waren ongeveer even “Professional” als m’n gat, want al snel volgde de infame brief naar Seiko van een professionele duiker die klaagde over de breekbaarheid van die eerste duikers, en dus dachten ze acht jaar lang na, om vervolgens in 1975 met dit horloge aan te komen:

De oplettende burger zal zien dat er ook hier geen “Marinemaster” te bekennen is. De eerste Tuna Can met “Marinemaster” op de wijzerplaat stamt uit 2009, de SBBN013.

image

Dit horloge werd 8 jaar lang ongewijzigd verkocht, maar intussen waren er meerdere Tuna varianten met Marinemaster op de wijzerplaat, waaronder 300m versies in plaats van de 1000m van de Darth Tunas. Denk bijvoorbeeld aan de 300m SBBN031 quartz.

De “Marinemaster” naam is dus niet verbonden aan een specifieke kast, waterdichtheid, uurwerktechnologie, of ontwerp. Er zijn Tuna marinemasters geweest, er zijn 6215-7000 marinemasters geweest, ze zijn er met quartz, autmaten, high-beat uurwerken geweest, en blijkbaar zijn ze tussen de 100m en 1000m waterdichtheid te vinden. De eerste marinemaster ooit had zelfs geen reet met duikhorloges te maken.

Seiko mag dus op willekeurige premium horloges marinemaster printen. Dat vind zelfs Fortis OK, en Seiko vind het OK dat iets een Marinemaster is als Fortis dat zo noemt, omdat ze een dealtje hebben. Dus is dit ook gewoon een Marinemaster:

Mensen die klagen dat het geen “echte Marinemaster” is, weten in mijn optiek geen reet van Seiko geschiedenis. Ik meen ook op te moeten merken dat ik de nieuwe Seiko Marinemasters de mooiste ooit vind. Ze zijn fijn, ze zijn klein, ik hou er van.

Als je nog vragen hebt hoor ik ze graag van je.

6 likes

Ik ook niet. Ik heb de waarheid niet in pacht. Echter was ik bij het aanschouwen van dit horloge niet onder de indruk van de bouwkwaliteit. Het was mijns inziens een dertien in een dozijn Prospex duiker met een display caseback (met stickers/print) met een middelmatig afgewerkt universeel Seiko uurwerk en een band/sluiting met het afwerking niveau en gevoel vergelijkbaar van een Seiko Prospex van 1100 euro. Het uurwerk is van een 8L naar een 6L gegaan. De waterdichtheid van 300 naar 200 meter en de prijs is gestegen van 3200 euro naar 3400 euro. Schiet mij maar lek. Ja het is een fraai horloge om te zien, maar voor mij is het de zoveelste Prospex duiker en ditmaal met een Grand Seiko prijskaartje. Voor mij persoonlijk biedt dit horloge absoluut niet het Marinemaster gevoel wat het zou moeten geven. Ik meen mij ook te herinneren dat Seiko de Marinemaster 300 had uitgebracht als visitekaartje ‘het beste duik horloge wat Japan die bieden heeft’ als reactie op de Submariner, Seamaster, Fifty Fathoms en andere Zwitserse duik horloges.

1 like

Grand Seiko duikertjes heb je niet voor een schamele 3400 Euro. Als je een automaatje wilt moet je toch echt meer dan het dubbele meenemen, die beginnen rond 7400 Euro.

Waar had je 'm gepast, joh? Ik heb er nog geen zien liggen, maar dat kan aan de tenten liggen waar ik voorbij loop.

Hadden ze niet hoeven doen, absoluut. Het is een duikhorloge, geef mij maar gewoon een stalen deksel met the great wave off kanagawa er in gestanst.

Niks mis met de 6L uurwerken. Die staan op gelijke voet met de ETA 289x uurwerken, en zijn een zelfde 3,7mm dik. Niet slecht voor een automaat. De 8L35 en co zijn allemaal 6mm dik, om maar eens een nadeel van de 8L aan te stippen.

Een veel dunnere 6L is dus een verlichte keuze.

De 8L die je zo’n dikke mik vindt is ook een onafgewerkte skere versie van de 9S85. En hij is ook niet op Grand Seiko niveau afgeregeld, want hij mag -10 +15 per dag doen, wat een doodzonde zou zijn voor een 9S85.

Kortom:

• Zelfde beat rate (met uitzondering van de 8L55)
  • Beiden niet bijster accuraat van spec
  • Beiden niet bijster mooi afgewerkt
  • Beiden gewoon prima werkpaard uurwerken
  • De 6L is dun en de 8L is dik.

Het gaat m’n derde horloge met een 6L uurwerk worden, en ze zijn fantastisch. Het gevoel aan de kroon is goed, ze lopen goed, ze stellen goed, datumverzet is goed.

Fijne uurwerken. Hulde.

Dat gedoe over waterdichheid is gewoon te grappig voor woorden. Een Seiko duiker met 200m op de plaat is tot 250m getest, en de diepste recreatie-duiken gaan eens tot 40 meter als ze avontuurlijk zijn.

Ik kom niet verder dan snorkelen, en als ik een duikbrevet haalde huurde ik een Suunto. Maar dat snorkelen ga ik wel met de Marinemaster doen. :slight_smile:

Nee, dat was de oorspronkelijke 1967 300m Professional die breekbaar bleek te zijn, en daarna de 1975 Tuna 600m Professional die dus wel een tank bleek te zijn.

Marinemaster is in dat kader 25 jaar lang nooit genoemd, maar begon als zeilhorloge met barometer op de wijzerplaat.

Dat gezegd hebbend zou ik liever de nieuwe Marinemaster 200 hebben dan de SMP300 of een Subby, en daarom heb ik er ook eentje besteld.

1 like

Daar had ik even overheen gelezen. Dan is het niet netjes van mij om een nieuwe aanwinst zo te bekritisere bij deze dan toch mijn welgemeende excuses.
Ik ben benieuwd naar je NA topic met uitgebreide foto reportage en eventuele review mocht je daar tijd en zin in hebben. :blush:

1 like

Ho ho, je mag bekritiseren wat je wilt. Het is niet kies om dat in een NA topic te doen, maar een frisse discussie of een “frank exchange of views” is elders altijd welkom. Geen punt, man. Critique away!

Of ik het er mee eens ga zijn… Tja. Maar de caseback geef ik je. Dan was hij misschien nog dunner geweest.

Mijn mening over de OG Marinemasters van 2000, en de daaropvolgende monocoque uitvoeringen is ook niet mals. Ik vind het dikke, lompe, oversized kutdingen die zo hoog zijn dat ze net zo vokking lelijk worden als zo’n Rolex Deepsea. Maar dat is omdat ik overdreven toolwatches stompzinnig vind.

Zo is Nacho bij Fratello helemaal gek van dat gedrocht van 85.000 Euro, die Singer Divetrack. Ik vind dat dikke lompe gimmicky shizzle die ik nog niet zou willen gebruiken om m’n tuindeur open te houden.

Niks tegen categorische meningen hier.

Gelukkig maar, zou het niet op mijn geweten willen hebben om de feestvreugde van een nieuwe aanwinst weg te nemen.

Ik was niet bekend met dit horloge.

Maar als ik de achterkant zie met de complexiteit en afwerking van het uurwerk dan kan ik de prijs wat meer rechtvaardigen. Doet mij denken aan de foto’s van de uurwerken van A. Lange & Sohne.

Het is volgens mij wel echt een out of the box design met een extreem eigen gezicht. Nog nooit eerder zo iets gezien. Waarschijnlijk wel een zeer selecte niche markt. Maar uniek en bijzonder is het zeker. Het horloge in z’n totaliteit wint waarschijnlijk geen schoonheidsprijs maar iets aparts is het wel.

2 likes

Ik kende Singer alleen van prachtige Porsche builds. Ze maken ook horloges dus?

Ik vind ze zo tof! Vooral deze kleur of die in het groen. Ze liggen ook heerlijk om de pols. Beetje grof en groot als je hem op bracelet neemt, maar dat is Fortis. Maar als het horlogepotje weer eens is aangevuld, dan is op één of andere manier Fortis niet het merk waar ik direct naar kijk. Dat moet ik in mijn brein maar eens een keer veranderen :joy:

Dit is inderdaad behoorlijk out of the box gedacht.

Ik krijg geen vertrouwen van dat uurwerk, ik zou met zo’n architectuur niet eens durven duiken. Juist daarom zie ik het als een over-priced gimmick. Ik ga liever met een Citizen Aqualand van 20 jaar oud op pad dan met dit ding. Dit ding is gewoon nodeloos complex.

Maar al die extreme duikhorloges zijn toch raar? Waarom zou je in godsnaam iets ontwerpen voor omstandigheden waarin geen mens het ooit gaat overleven?

De diepste scuba duik ooit was 330 meter. Die gast bereidde zich 10 jaar voor op dat event, was in 12 minuten beneden, en deed er 15 uur over om weer boven te komen, want langzaam aan en zo. Levensgevaarlijk. Niemand die dat wil.

Tja, je kunt ook een Fortis scoren. :+1:

Ik vind het niks, want shrouded lugs. Verder een mooi horloge hoor, maar die lugs serveren 'm voor mij af, zeker ook omdat ze screw bars gebruiken om de band vast te zetten. Ik heb hier twee Mühle Glashütte horloges met screw bars in huis, en ik vervloek die dingen.

Dat gezegd hebbende, als je het mooi vind is het mooi. :slight_smile:

1 like