Net gearriveerd van onze belgische collega septentrio.
Wat een leuk klokje of zoals Andy zei, klein maar barstensvol karakter.
Ik kan dat alleen maar beamen vooral nadat ik me wat over het horloge had ingelezen op internet.
Het is een ontwerp van Rudy Meyer uit de 70s met caliber R53 uurwerkje.
Toen ik hem uitpakte viel me al wat op bij de secondewijzer, die tikte niet zoals gebruikelijk een maal per seconde maar drie maal, het is dus geen gewone quartz maar een electronisch horloge waardoor de seconde redelijk vloeiend over de wijzerplaat loopt.
Ik heb wat foto’s van het internet geplukt van het calibertje omdat ik het klokje niet open wide maken.De degelijkheid en bouwkwaliteit van het horloge blijkt ook uit het materiaal waarvan de minutenring is gemaakt, nml. niet van plastic, wat gebruikelijk is want het zit achter glas en dat zie je dan toch niet, maar van aluminium.
Wat fotootjes van het horloge aan de pols en het uurwerkje.
De styling, niet iets wat ik snel zou dragen.
Maar door de styling wel apart en daardoor wel een leuk collectors item.
En dan helemaal als je het uurwerk zie.
Ik weet niet precies hoe ie werkt… maar dat kaliber… leuk!..
als ik het goed zie… is het een omgekeerd escapement… de electromagnetisch aangedreven balans drukt tandje voor tandje het “ankerrad” rond… Ik kan me voorstellen dat er onder de balans 2 stiftjes zitten… die beurtelings op de schuine flanken van het “ankerrad” drukken, en em daarmee iedere keer een tandje verder zetten.
Dat is een strak klokje, proficiat.
Houdt electronisch dan ook in dat het minder
nauwkeurig is dan quartz?
Denk dat het elektrisch is en dus vergelijkbaar met een mechanisch uurwerk (en “niets” met een quartz van doen heeft). Maar ik ben een leek wat dat betreft.