Eerder vanavond zat ik op het terras van een uitspanning (zoals dat zo mooi heet) met een paar mensen die ik door een andere hobby heb leren kennen. Soms neemt iemand een kennis of buurman mee voor een leuke avond.
Iedere keer kijk ik de kring rond om te zien wat de anderen voor horloge dragen. (Kennen jullie dat?) Meestal zijn het niet echt interessante horloges, maar vanavond… Een man die zo maar een keer meegekomen was, droeg een doorleefde chrono, beetje jaren 70. Natuurlijk ben ik een gesprek begonnen over horloges (ik droeg zelf een Seiko 6105 - dat geeft al genoeg stof voor een gesprek!)
De man droeg een Eterna Chrono met 2 pushers en 3 subdials. Vooral de wijzerplaat was interessant: paarsachtig! De duikring was zwart. De stalen band oud en beschadigd, ogenschijnlijk origineel.
De eigenaar vertelde dat hij het horloge nieuw had gekocht en dat hij een verschrikkelijk auto-ongeluk heeft gehad terwijl hij het horloge droeg. Hijzelf en het horloge hadden de crash overleefd, zij het niet ongeschonden… (Dat was aan beide te zien). Het horloge miste de duikring die hij niet meer kan krijgen. Een plaatselijke horlogemaker heeft er een duikring bijgezocht die redelijk past. Het is zijn enige horloge en hij draagt het -letterlijk- dag en nacht. Zelfs na de crash liep (en loopt) het nog perfect.
Ik vertelde hem dat hij grote kans maakt om via dit forum -of een ander- de juiste duikring te bemachtigen. Of hij zelf de stap maakt naar het forum weet ik niet.
Ik vind het geweldig dat iemand zo’n band met een horloge kan hebben. Samen een ongeluk overlevend, het horloge een metafoor van beschadigd maar onverwoestbaar!
Menno
Dit is een afbeelding die ik vond; het gaat dus om de paarse duikring.(Google is je vriend!)
Een leuk verhaal Menno. Een verhaal dat mij herkenning geeft. Ook ik kijk met de regelmaat van de klok de kring rond om te zien wat de anderen voor horloge dragen.
En het aardige is dat als ik een fraai horloge om andermans pols zie, en de persoon dit in de gaten krijgt er altijd een prettig contact is. Soms wat oppervlakkig, maar het komt ook voor dat er een ware ‘horloge gedachtewisseling’ plaatsvindt, welke dan een vervolg krijgt in de plaatselijke kroeg.
“ Er is geen sleutel naar geluk, slechts een horloge“.:)-D
Kijk dat zijn nou mooie verhalen om te horen! Sommige horloges lijken onverwoestbaar wat dat betreft. Een vintage chrono zie je onder de niet-liefhebber inderdaad niet zo vaak dus dat valt altijd wel op.
Qua horlogevraag kan ik je helaas niet verder helpen… Succes!
Mooi verhaal en absoluut herkenning vwb het
kijken
naar andermans polsen
mvg, Frans
Idd, en dat kijken naar andermans polsen ook 99 vd
100 keer met teleurstellend resultaat…
Het horloge is btw bijzonder fraai, laat staan als
je er zoiets mee meemaakt.
Zelfs die teleurstelling is herkenbaar. Daar moet ik wel bij vermelden dat, ondanks het meestal modemerken zijn, mijn vrienden nog redelijke modellen uitkiezen.
Het zal inderdaad voor 9 van de 10 personen hier gelden dat je eerst ff kijkt naar de polsen (bij mannen)…
Ja hoor, dat heb ik ook bij mannen. even kijken wat er aan de polsen zit. Gek genoeg spreek ik zelden iemand aan op z’n horloge als het wel mooi is.
Ik zit trouwens in de “ballotagecommissie” van mijn sportvereniging. Aspirantleden beoordeel ik ook wel eens op hun horloge. Gisteren nog zo’n figuur met een namaak Panerai. Die moet maar ergens anders gaan sporten
Ik weet alleen niet of ik een horloge dat ik gedragen zou hebben bij een ernstig ongeluk nog eens zou dragen. Brengt het geluk (want je bent niet dood) of juist ongeluk (want je had het ongeluk). Of bestaat geluk niet?