Levensduur Luminova

Op wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Super-LumiNova las ik dat (Super) Luminova praktisch geen last heeft van 't ouder worden.

Mijn Seamaster uit '97 doet het in ieder geval na 10 jaar idd nog prima. Hij haalt makkelijk de nacht door.

Maar heeft/weet iemand andere ervaringen? Ik begrijp dat dit niet zo makkelijk gaat. Voor zover ik heb kunnen zien wordt Luminova vanaf ergens in de jaren '90 in horloges gebruikt. Dus bij Luminova in horloges heb ik nog geen ‘aging problem’ kunnen ondervinden.

In principe treedt er geen veroudering op, zolang alles netjes afgedicht blijft.

Echter vocht heeft een zeer negatieve werking op Luminova, het wordt vlekkerig en de werking gaat behoorlijk achteruit.
Als je luminova te lang “oplaadt” met een te felle lamp (precieze specificaties hierover kan ik wel ergens opsnorren) schijnt luminova beschadigd te raken waardoor de lichtgevendheid achteruit gaat.
Een normale zaklamp of led lamp kan geen kwaad.

Ik heb bij mijn horloges nog geen negatief effect opgemerkt.

Ze geven allemaal nog even veel licht als de datum van aankoop.

mazzel denk ik.

Ik heb begrepen dat de levensduur van luminova bij breitling niet zo goed is.

Een vriend van mij had een breitling superocean en het lume effect was na 9 jaar zo goed als verdwenen. en zijn broer had hetzelfde probleem in iets mindere mate ook met een superocean trouwens.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Elke stof zal door invloed van zonlicht, oftewel de uv-straling in het zonlicht en de nog kortere golflengten, verouderen.
Luminova zal hier ook de gevolgen van ondervinden.
Het horlogeglas zal het grootste deel waarschijnlijk eruit filteren maar zal altijd wat doorlaten.

Van wat er hier op het forum boven komt drijven over nog werkende luminova, is dat het na een jaar of 15 wel een stuk minder wordt met de lichtgevendheid.

n visser Schreef:

Ik heb begrepen dat de levensduur van luminova bij
breitling niet zo goed is.

Een vriend van mij had een breitling superocean en
het lume effect was na 9 jaar zo goed als
verdwenen. en zijn broer had hetzelfde probleem in
iets mindere mate ook met een superocean
trouwens.

Verrek ja, dat was bij die Breitlings.

Even voor de duidelijkheid ik weet niet hoe je het breitling verhaal van de lume opgevat hebt.

Dus even het zekere voor het onzekere ik heb geen problemen met breitlings of zo.

Als ik zelf een model tegen zou komen zou ik er ook niet aan voorbij lopen.

Maar het viel mij op dat 2 broers allebei hetzelfde probleem hadden met het zelfde horloge.

Zal er even bij vermelden dat beide horloges nogal wat te voorduren hebben gehad.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Even voor de Breitlingduidelijkheid:

In oa het verkooptopic kwam wel eens de vraag hoe de lume nog was
en dat was bij Breitlings voor zover het nog vers in mijn geheugen ligt.

Hieruit viel af te leiden dat omstreeks een leeftijd van 15 jaar de lume ver was verminderd of zelfs verdwenen.

En Breitlings zijn toffe horloges hoor, niets ten nadele van Breitling bedoeld.

Dan bof ik met mijn Luminova Omega’s want alle 6 (die van ouder dan 10 jaar tenminste) doen het nog picobello! Effe afkloppen :+
Terwijl de tritium idd al flink minder gloeit. Hij is nog steeds zichtbaar, maar het is een stuk minder.

Reden dat ik het vraag is ivm met mijn zoektocht naar een Rolex Seadweller. Ik denk aan een A of Y series en die zijn beide rond de 10 jaar oud. Ik wil daar nog lang van de lume kunnen genieten en vroeg me daarom af hoe het met ouwe luminova gesteld is. Van de duurdere merken heb ik alleen ervaring met Omega.

Alle materialen die rolex in zijn horloges verwerkt zijn van absolute top kwaliteit.

Daar kan geen mens omheen.

Ik heb zelf geen rolex maar als ik met een kennis even vergelijk hoe zijn rolex oplicht tegenover mijn omega of panerai is het licht dat van zijn sub afkomt
gewoon perfect.

De submariner is overigens 17 jaar oud mijn bovengenoemde horloges zijn half zo oud.

Dus dat zit wel snor.

P.s ik heb 2 tauchmeisters liggen waarvan één 7 jaar oud en de laatste geeft nog even veel licht als de dag van aankoop. en dan hebben we het over een 150 euro kostend klokje.

Veel succes met je zoektocht naar een mooie dweller.

Vriendelijke groeten

N.Visser.

Thx. De reden dat ik me zorgen begon te maken, is dat iemand anders die Rolex verkoopt weer niet zo te spreken was over de lume van Rolex. Hij vond die niet zo goed gloeien.

Weer iemand vind de lume van zijn Royal Oak ook niet brilliant. Hij doet het wel, daar niet van, maar hij had meer licht verwacht.

Enfin, vandaag kan ik niet gaan. Ik probeer morgen of anders deze zaterdag met mijn neef even verder te kijken.

marnix.moed Schreef:

Op wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Super-LumiNova las ik
dat (Super) Luminova praktisch geen last heeft van
’t ouder worden.

Mijn Seamaster uit '97 doet het in ieder geval na
10 jaar idd nog prima. Hij haalt makkelijk de
nacht door.

Maar heeft/weet iemand andere ervaringen? Ik
begrijp dat dit niet zo makkelijk gaat. Voor zover
ik heb kunnen zien wordt Luminova vanaf ergens in
de jaren '90 in horloges gebruikt. Dus bij
Luminova in horloges heb ik nog geen ‘aging
problem’ kunnen ondervinden.

Hallo Marnix,

Je schrijft dat je Omega met luminova de hele nacht blijft gloeien!
Dit baart mijn zorgen want al mijn ex a merk (Rolex , Breitling , Oris ,Omega) hebben het nooit langer dan 10 minuten volgehouden na een goede charging.

Gister nog even getest na dit topic gelezen te hebben de Steinhart Ocean 1 , na 7 minuten onder het dekbed gelegen te hebben ging de kaars uit.

Me vrouw zat me ook nog eens bang aan te kijken toen ik onder het bed vandaan kwam met het horloge in me hand…

1 like

Rolex, Breitling, Oris, Omega…?

Het wordt tijd voor een “KING of LUME” voor jou…neem een Seiko SKX en je gooit al die rommel weg :D.

Vwb het lichtgevend gedurende de hele nacht…MB-Microteg ofwel Traser P6500

Lucien Schreef:

Rolex, Breitling, Oris, Omega…?

Het wordt tijd voor een “KING of LUME” voor
jou…neem een Seiko SKX en je gooit al die rommel
weg :D.

Vwb het lichtgevend gedurende de hele
nacht…MB-Microteg ofwel Traser P6500

De zgn “King Of Lume” heb ik ook liggen van me vrouw,een 007 , (ik heb de mijne 2 weken geleden verkocht hier) ,heb ik net even getest en idd … 27 minuten.

Dan zal de Omega van Marnix toch een speciale zijn als die de hele nacht door brand tenzij die een blacklight lamp met bruce lee poster boven ze bed heb hangen,dan geloof ik het wel.
Mijn 2254 hield het een kleine 10 min vol weet ik nog goed.

ik heb een seamaster 300 m prof swordhands en die van mij is ongeveer 8 jaar oud
en bij mij is het gewoon leesbaar in het donker.

als ik hem onder een lamp hou dan gloeit het natuurlijk voor een bepaalde tijd wat meer dan normaal.

Maar zonder hem onder een lamp te houden is het duidelijk genoeg leesbaar als ik mijn donkere kelder inloop.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Ik bedoel precies wat Nico zegt. Natuurlijk gloeit ie na een 10 minuten niet zo fel als dat ie net van een halogeen onderuit komt. (Pas op, want daarna in 't pikke donker raak je er door verblind ;))

Maar gewoon in bed of in 't donker is ie nog steeds leesbaar met ogen die aan het donker gewend zijn. Heb ze ook in een afgesloten doosje in een dichte kast gestopt en dan de volgende avond zijn ze nog net afleesbaar (natuurlijk met ogen die aan het duister zijn gewend).

King of Lume? Voor mij is dat denk ik wel m’n Monster. Maar de Omega’s doen het zeker niet verkeer met hun dikke gebolde laag lume. Vooral de Swordhands.

Voor mij is het persoonlijk goed genoeg als ik er de nacht mee doorkom. Maar een flinke portie glow is natuurlijk altijd leuk meegenomen. Staat ook erg leuk vind ik als ik van buiten ergens binnenstap en m’n horloge zie gloeien.

P.S. Wel grappig, een poosje terug met wat vrienden en familie naar Ironman 2 in de bios geweest. Liet iemand z’n lume zien in het donker. Kijk mij eens, ik kan de tijd in het donker zien met m’n flinke lume. M’n GW1400 vind ik een Ironman horloge, dus die heb ik met elke Ironman film mee. Die draaide ik dus 90 graden en WHAM! Werd je daar even van verblind door die blauwe LEDs. Leken net de lichtjes van de Arc Reactor :wink: Tja, daar was ie even >X van :stuck_out_tongue:

Hey ik overweeg om een tauchmeister te kopen, deze vind ik heel mooi: Tauchmeister t0215
http://www.megahorloges.nl/tauchmeister-xl-t0215-heren-horloge.html
.

Echter heb ik nog nooit van het merk Tauchmeister gehoord. Zijn dit goede horloges?

Ik heb er op dit moment 2 en ik durf te zeggen ondanks dat het een plakmerk is
ik er tevreden over ben.

Let wel op want ik heb er 2 weggegeven. (was prutzooi)

De tauchmeisters die ik wel zag zitten zaten allebei tegen de 200 euro
en het kwaliteitsverschil met de 100 euro modellen is opmerkzaam.

Zo waren de 2 weggegeven modellen rond de 100 euro.

De iets duurdere versies hebben in sommige gevallen safierglas.

En de luminova op de goedkopere zit er voor niets op want was bij mij onleesbaar.

Ben zelf erg tevreden over de T0046.

Deze dus!

http://www.subsupply.eu/shop/product_info.php?cPath=49_58&products_id=250&osCsid=1f4v0p9l47kugatc0rne4jjcm3

De info die erbij staat op deze site klopt niet hij is 45mm.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

marnix.moed Schreef:

Reden dat ik het vraag is ivm met mijn zoektocht
naar een Rolex Seadweller. Ik denk aan een A of Y
series en die zijn beide rond de 10 jaar oud. Ik
wil daar nog lang van de lume kunnen genieten en
vroeg me daarom af hoe het met ouwe luminova
gesteld is. Van de duurdere merken heb ik alleen
ervaring met Omega.

Gewoon even zoeken op het Rolex forum of de vraag daar stellen.
Daar kunnen ze je echt heel goed helpen betreft de Seadweller.
Daar hebben ze ook oudere modellen en kunnen ze je er alles over vertellen.

mcfr Schreef:

marnix.moed Schreef:

Reden dat ik het vraag is ivm met mijn
zoektocht
naar een Rolex Seadweller. Ik denk aan een A of
Y
series en die zijn beide rond de 10 jaar oud.
Ik
wil daar nog lang van de lume kunnen genieten
en
vroeg me daarom af hoe het met ouwe luminova
gesteld is. Van de duurdere merken heb ik
alleen
ervaring met Omega.

Gewoon even zoeken op het Rolex forum of de vraag
daar stellen.
Daar kunnen ze je echt heel goed helpen betreft de
Seadweller.
Daar hebben ze ook oudere modellen en kunnen ze je
er alles over vertellen.

Thx, kan het je nu ook vertellen :wink:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,227006,233705#msg-233705

Vooralsnog gloeit ie nog door. Wel een stuk minder dan m’n Omege Seamaster. We zullen 't de komende dagen wel zien. Vanavond om de pols. Een van de andere dagen zal ie in een afgesloten doosje gaan om de duur van 't gloeien te testen.

marnix.moed Schreef:

Thx, kan het je nu ook vertellen :wink:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,227006,23370
5#msg-233705

Vooralsnog gloeit ie nog door. Wel een stuk minder
dan m’n Omege Seamaster. We zullen 't de komende
dagen wel zien. Vanavond om de pols. Een van de
andere dagen zal ie in een afgesloten doosje gaan
om de duur van 't gloeien te testen.

ben benieuwd, maar ik twijfel er niet aan dat we er alles over te horen (lezen) krijgen :slight_smile: