Levrette Landeron 13 jaren 40 monopusher

Na wat jaartjes lurken eindelijk eens een reden om zelf een topic aan te maken. Even getwijfeld om het de “vragen over…” categorie te openen, maar voor het geval er leden zijn met andere Levrettes leek deze categorie mij gepaster.

Vorige week in een opwelling deze Levrette monopusher gekocht in de hoop dat het weinige wat van de best ongewone, zwarte wijzerplaat te zien was, in goede staat zou zijn. Een rondje polijsten later viel dat aardig mee.

Na wat opzoekwerk gaat het volgens mij om een Landeron 13, maar wie weet zitten hier mensen met meer kennis van zaken die het oneens zijn? Wijzer voor de seconden subdial lijkt mij niet correct, eenzelfde model maar dan niet geblauwd lijkt mij logischer?

Volgens Ranfft dateert de Landeron 13 uit 1945, maar ik heb reeds verschillende exemplaren gevonden waar naar verwezen wordt als “jaren '30”, dus exacte datering is mij een mysterie. Kast diameter is 36mm zonder kroon.

Best benieuwd of hier leden aanwezig zijn met een Levrette in de collectie of een soortgelijke monopusher, na wat Google speurwerk blijken ze relatief schaars.

24 likes

Mooi exemplaar :ok_hand:

1 like

Mooi hoor!
Hier zie ik 1 waarbij 1940 wordt gezegd. Uitvoering met twee knoppen.

https://www.cliniquehorlogere.ch/en/database-chronos/landeron-hahn-charles-le-landeron/landeron-13-heuer.html

Moet hier geen kroon met pusher op?

@TKH Weet jij hier iets van?

1 like

Nee is een monopusher dus 1 knop.
Wel een super mooi en charmant horloge!

Ik heb maar 1 monopusher chrono, een Pierce, maar die ligt nog in de projectenbak:

5 likes

Zo zie je maar dat Landeron variaties tot behoorlijk wat verwarring kunnen leiden, toch voor mijn niet-kennersoog. Het valt mij meteen op dat de variant waar hier naar gelinkt wordt een 6-tands kolomwiel heeft terwijl ik ervan uitging dat een Landeron 13 altijd een 5-tands kolomwiel heeft. Nu ga ik weer twijfelen of de mijne überhaupt een 13 is. :man_shrugging:

1 like

Lijkt me nog een stukje zeldzamer zo’n Pierce? Ik probeer er maar niet te lang naar te kijken voor ik beslis dat eentje met registers op 12 en 6 in de collectie ontbreekt. :upside_down_face:

1 like

Dat komt omdat dat een uitvoering met twee knoppen is, single pusher versies hebben vaak een ander aantal kolommen op het kolomwiel omdat alles met die ene knop bediend wordt.

Goh het zal mekaar niet veel schelen qua zeldzaamheid denk ik. Als je een chrono wilt met de registers op 6 en 12 kan je ook naar een Venus 170 zoeken, die zijn er best veel:

Ik heb nu ook een Landeron 47 3-knops chrono klaarliggen op de werkbank, gaat komende week uit elkaar:

7 likes

Wat een fantastische wijzerplaat, zo mooi!

Ben ergens wel benieuwd wat daar ooit gebeurd is; die wijzers hadden origineel geen lume, de wijzerplaat wellicht wel en zijn de wijzers vervangen? Of is de wijzerplaat ook achteraf van lume voorzien? Lastig te achterhalen zulke dingen :grin:

1 like

Ja zal eens goed onderzoeken als hij open is, ik vond her ook al opvallend!

1 like

Er kan een hoop gebeurd zijn in die pak hem beet 80 jaar :grin:

1 like

1937 dus bijna 90 jaar zelfs :wink:

2 likes