Lichte condens onder glas? Help

Net met een vintage horloge om overvallen door een regenbui. Dressmodel dus geen schroefkroon. Nu zie ik heel licht wat condens op de plexi. Wat te doen? Verdampt het vocht door de kroon weer? Het is bijna niet te zien, maar natuurlijk niet de bedoeling.

nsvorming
Ook bij goed afgesloten, waterdichte horlogekasten is het mogelijk dat er condens optreed aan de binnenkant van het glas. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat het horloge ‘lek’ is. Condens kan namelijk ook ontstaan wanneer het horloge plotseling afkoelt. Wanneer een horloge bijvoorbeeld tijdens het skieën onder een jack wordt gedragen (en men zich behoorlijk inspant), kan de kast behoorlijk warm worden. Wordt het horloge vervolgens plotseling aan een koude omgeving blootgesteld, dan koelt het glas sneller af dan de metalen kast, die door de lichaamstemperatuur wordt verwarmd. Het vocht dat zich in de lucht in de horlogekast bevindt, kan dan condenseren en een lichte waas vormen aan de binnenzijde van het glas. Zodra het glas weer op temperatuur is gekomen zal dit waasje vanzelf weer verdwijnen. Is er echter sprake van echte druppels aan het glas, dan is de kast waarschijnlijk toch niet goed waterdicht. Om roestschade aan het uurwerk te voorkomen, moet daar (liefst snel) iets aan gedaan worden.

Anyway, wat kan ik er NU aan doen?

Waasje verdwijnt vanzelf staat al in je stukje. Bij een waasje heb je weinig kans op roest gelukkig, want dan is het echt alleen condens. Je kan het horloge met open kroon op een normale kamertemperatuur ergens neerleggen en een dagje het vocht “eruit laten lopen”. Hou je de kroon dicht dan blijft het vocht er vaak inzitten.

Bij druppels, gelijk aanbieden bij de dichtstbijzijnde horlogemaker om schade te voorkomen.

Even langs een audicien in de buurt/dorp/stad lopen en voor 10,- een droogdoosje kopen. Die worden ook gebruikt om vocht uit een hoortoestel te trekken. Werkt verder ook prima voor een horloge in dit geval.

Heb de caseback er af gehaald zodat het vocht er goed uit kan. Ik laat hem een paar uur zo liggen, met de plexi omlaag om te voorkomen dat een druppel ontstaat die doorloopt naar de rand van de plaat.

Diverse audiciens gebeld maar weinig resultaat. Alleen een die een elektrische verkoopt voor 80 Euro

1/2 uur in de oven, 50°, kroon uit of case geopend. Niet voor kwartz horloge met batterijen :wink:

Ik zit op mijn werk…

Niet in de stress raken, gewoon rustig neerleggen met de kroon open en na een halve dag is het weer weg.

Hmm… Bij mij kun je ze voor een tientje halen…
( pik ze gewoon weg bij de audicien :smiley: )…

Zit jij toevallig in Amsterdam Centrum?

Arm ding :frowning:

Nou nee :slight_smile: Ver weg in een boerendorp… :wink:

Zo is het wel opgelost, maar zo’n doekje is weer niet zo slim, dan komen er storende vezels in het uurwerk. Het kan ook de olie opzuigen snel weg dat papier.
Beter een omgekeerd jam potje erboven tegen het stof.