Misschien een vreemde vraag maar ik vraag mij af of de lichtgevende pasta in je wijzers/indexen/waar dan ook moet “opladen” om langer licht te geven of dat bij wijze van spreken na een paar seconde onder een sterke lichtbron voldoende is om het zo lang te doen als dat het dat kan? Dus als ik mijn horloge een uur in de zon laat liggen, doet de lichtgevende pasta het in het donker dan langer dan als ik het een paar seconde in de zon laat liggen?
Volgens mij word dat spul het felst bij een flitslicht van het fototoestel.
Maar dat bedoel je natuurlijk niet. Ik vraag mij ook wel eens af wanneer die lumen het nou het langst volhouden.
Hier iets (in het Duits) meer technisch over verschillende soorten van luminescentie (Tritium e.d.)
http://www.info-uhren.de/technik/leucht/uhrenleuchtfarben.htm
En hier iets van de fabrikant van Superluminova
Ze zeggen hoe breder de laag des te langer blijft het licht geven
(These pigments operate like a light battery. After sufficient activation by sunlight or artificial light, they glow in the dark for many hours. Larger markings guarantee full legibility for the whole night. This activation and subsequent light emission process can be repeated again and again, and the material does not suffer any ageing. Consequently, Super-Luminova® offers full high-performance over lifetime of a watch.)
In een handleiding van Lorus (budget dochtermerk van Seiko) vond ik het volgende over Lumibrite (gebruikt door Lorus, Pulsar, Seiko en wellicht ook door Orient (?). 10 minuten opladen met kunstlicht of 2 minuten met zonlicht zou moeten volstaan…
• With a full charge, LORUS LUMIBRITE
watches glow in the dark hours longer than
conventional luminous watches of this type.
If exposed to a light of more than 500 lux
(i.e., the brightness of a typical office) for
approximately 10 minutes, or direct sunlight
for 2 minutes, they will glow for hours.
• Since LORUS LUMIBRITE watches emit
the light they store, the brightness will
decrease gradually over time. The length
of time they will glow may also differ slightly
depending on such factors as the brightness
of and distance from the light source used
to charge the watch.
Moet niet speciaal opgeladen worden.
Bij normaal dragen en als je hemd er niet overkomt, geeft die voldoende resultaat.
Natuurlijk is de fluoweergave groter wanneer deze aan een sterke lichtbron bloot gesteld is.
Hoe dikker en grootte van de luminovaoppervlakte hoe meer en hoe langer deze licht zal geven.
mijn ervaring is dat mijn monster een hele nacht is opgeladen na max. een halve minuutje onder 'n ledlampje.